Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte om efterföljare till Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Jag har precis hört rykten om att Canon kommer med tre nya modeller inom kort. Det ska bla vara en efterföljare till EOS 10D som ska ha full storlek på bildsensorn.

Är det någon som vet mer? Jag ska precis köpa en 10D, men om det inte dröjer så värst länge innan ersättaren kommer, så är det kanske värt att avvakta...
 
Var hörde du ryktet? rykten finns alltid så källan är väl så intressant... å andra sidan är det självklart att det kommer uppföljare, frågan är när...
 
Från en god vän som hört det hos en välrenomerad handlare i Sverige. Jag ska ringa handlaren så fort det har ljusnat (vid 8-snåret alltså :) ) och se vad de har att säga...
 
Om det är just ett rykte så är väl inte källan så intressant? "En kille på photo.net" eller "Jocke på Expert vid Hötorget" säger väl t.ex. inte så mycket?

Skillnad är om det är en uppgift från någon speciell person..

Mvh. Adrian som ber om ursäkt för tjafshumöret =)
 
Jag vill bara veta mer. Den som inte VET mer behöver inte bemöda sig med att svara. Man blir ju tokig när det plingar till i mailboxen och man tror att man har fått ett SVAR!
 
En fullformats-sensor är ju liiiite dyrare än den som sitter i 10D. Canon har ju redan en, den sitter i 1Ds, men ifall de petar in den i en kamera av samma typ som 10D så kommer den väl att kosta ungefär dubbelt så mycket som 10D, så en direkt efterföljare till 10D blir det ju inte hur som helst. Och en kamera mellan 10D och proffskamerorna finns det väl ingen större behov av att lansera, så det ryktet tror jag inte så mycket på...
 
Guffa skrev:
...Och en kamera mellan 10D och proffskamerorna finns det väl ingen större behov av att lansera, så det ryktet tror jag inte så mycket på...

Jo..det tror jag faktiskt.. En lite häftigare modell, kanske en digital trea..

EOS 1Ds, alldeles för dyr idag, för den skara avancerade hobbyfotografer

EOS 1D, alldeles för inriktad på pressfotografering, samt aningen "dålig" upplösning för annat än tidningstryck.

EOS 10D, en prosumer-kamera, som passar de flesta, men inte alla.

Nya modeller:

EOS 3D alt 5D, en avancerad kamera, med de mesta funktionerna från EOS 1D/Ds, men i en "lite ömtåligare" förpackning, samt med en 1.3x FOV Crop. 8-9MP..

EOS 1Dn, uppgradering av den "gamla" EOS 1D, med större buffertminne, förbättrade sensor och signalbehandling. Kanske fortfarande 4MP, för att bibehålla hastigheten.
 
Guffa skrev:
En fullformats-sensor är ju liiiite dyrare än den som sitter i 10D. Canon har ju redan en, den sitter i 1Ds, men ifall de petar in den i en kamera av samma typ som 10D så kommer den väl att kosta ungefär dubbelt så mycket som 10D
Jag är inte så säker på det. Sensorn kommer säkert kosta mer p.g.a att den förbrukar större kiselyta- men om Canon bestämmer sig för att sätta fullframe-sensorn i alla sina kameror så kommer säkert volymökningen kompensera för detta. Nikon och Olympus har tydligt visat att man kommer att köra med mindre sensorer även i framtiden(genom att lansera sina gluggar), vilket inte Canon har gjort. Jag "tror" på ryktet.
Att 10D:a eller inte 10D:a, det är frågan ;)
.Anders
 
Problemet med FF sensorer är väl

inte att de förbrukar större kiselyta utan att avkastningen ("yielden") är för dålig? Man får kasta för stor andel av produktionen pga att de inte uppfyller kvalitetskriterierna. Och det är inget problem man löser med större serier, det blir bara mer att kasta bort.

Men jag kan ha fel, det har hänt förr.

--jalle



Gumby skrev:
Jag är inte så säker på det. Sensorn kommer säkert kosta mer p.g.a att den förbrukar större kiselyta- men om Canon bestämmer sig för att sätta fullframe-sensorn i alla sina kameror så kommer säkert volymökningen kompensera för detta. Nikon och Olympus har tydligt visat att man kommer att köra med mindre sensorer även i framtiden(genom att lansera sina gluggar), vilket inte Canon har gjort. Jag "tror" på ryktet.
Att 10D:a eller inte 10D:a, det är frågan ;)
.Anders
 
Senast ändrad:
I senaste numret av Fotografisk Tidskrift säger Canon i en artikel om EOS 300D att "man inte utesluter ett fullformatschip även i denna kategori kameror, en sådan kamera är mycket trolig någon gång i framtiden".

Kanske på G nu?
 
Kanske, men yield-problematiken har man tampats med länge och lagt ner mer pengar i än vad hela Canon är värda. Yielden är också väl bevarade företagshemligheter, men man ska som sagt aldrig säga aldrig...
 
Re: Problemet med FF sensorer är väl

JalleS skrev:
inte att de förbrukar större kiselyta utan att avkastningen ("yielden") är för dålig? Man får kasta för stor andel av produktionen pga att de inte uppfyller kvalitetskriterierna. Och det är inget problem man löser med större serier, det blir bara mer att kasta bort.

Men jag kan ha fel, det har hänt förr.

--jalle

Det är ju det som blir konsekvensen. Men att tro att 1Ds kostar vad den kostar för är att sensorn är så otroligt mycket dyrare är att bedra sig, misstänker jag. Det är "marketingfolket" som sätter priserna. Volym, pris och vad målgruppen är beredd att betala är kung.
.Anders
 
Någon direkt ersättare till 10D tror jag inte kommer att komma redan under våren. Någon gång måste Canon sälja lite volymer av sina produkter. 10D är ju redan en förbättrad D60 som inte kom för så länge sedan och är fortfarande en mycket kompetent kamera.

Nej då tror jag mer på Jeppes tanke, om en 3D/5D alt 1Dn för att fylla "gapet" mellan 10D och 1Ds. En ersättare till 10D får vi nog vänta med något år till.

/Jonas
 
Vad är det som hindrar att bygger en stor sensor av, låt säga, 4 hopskarvade mindre? Då kringår man väl problemen med låg yield vid stor sensorarea?

PS. Jag är inte någon expert på halvledartillverkning, kanske finns det hinder i hur sensorn ansluts till omvärden eller något. DS.
 
...eller den analoga hypokondrin:
"Ojdå, nya framkallningstider till TRI-X. När skall detta sluta..." ;)
Skämt åsido, det är faktiskt rätt skönt att inte behöva bry sig om uppdaterade firmware och annat bjäfs....men...;)
.Anders
 
Re: Re: Problemet med FF sensorer är väl

Gumby skrev:
...Men att tro att 1Ds kostar vad den kostar för är att sensorn är så otroligt mycket dyrare är att bedra sig, misstänker jag.

Nej.. inte riktigt sant.. En utbytessensor till Canon 1Ds kostar.... 48000:- !!!...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.