Ryktas om X-T3 och GFX-R (prispressad mellanformat) nu i september så Canon är inte ensamma om att släppa nyheter.
Får se hur still du kan sitta i din båt
Jo jag lärde mig något under en period på 2-4 år innan jag bytte till Fuji. Jag hade en son som jobbade hos Hasselblad och ägde själv under tiden en 5DmKIII och en 5Ds r.
Jag fick väldigt ofta låna olika kameror och objektiv från Hasselblad. Allt från deras äldre med digitalsensor till de senaste med största sensorn.
Inte sällan släpade jag runt på utrustning för över en halvmiljon i ryggsäcken på öarna utanför Göteborg.
Det är givetvis något speciellt att fota med en H5D med ett objektiv som kostar i sig som ett normalt kamerasystem.
Hasselbladaren skulle givetvis helst vara på stativ för att komma till sin fulla rätt. Inte sällan tog jag samma bild med 5Ds r och med 5DMKIII.
Vid ett antal tillfällen printade jag ut dessa bilder i A2 och jämförde resultatet. Det fanns givetvis skillnader där Hasselblad vann. Fast de var så små att jag var tvungen att skriva på baksidan vad som var taget med vad för att vara säker.
Samtidigt älskade jag min lilla X-PRO1 som jag hade som kompaktkamera fast som var alldeles för seg.
Kanske var det att kunna bära runt på den lätta X-PRO1 med tre fasta objektiv kontra att släpa på tunga Hasselbladare som fick mig att fundera.
Sedan kom X-PRO2 och jag skaffade den och plötsligt var nu den lilla kameran kapabel att hantera det mesta jag fotar.
Seden kom också X-T2 och jag sålde direkt min 5DMKIII och köpte fler objektiv från Fuji.
Under 6 månader jämförde jag sedan Fuji mot min Canon 5Ds r. Jag hade helt enkelt svårt att släppa Canon efter att fotat med Canon under 15 år.
Fast efter mängder av tester och jämförande utskrifter var jag beredd att sälja av också den.
Jag trivdes så mycket bättre med Fuji systemet att Canon alltid fick stanna hemma om jag bara ville fota för nöjets skull.
Nu vet du varför jag kan sitta stilla i båten. Nu 2 år efter sålt min 5ds r är jag fortfarande nöjd med beslutet.
Om man inte printar större än A2 så räcker så räcker Fuji APS-C. För sociala medier är det overkill.
Så där har du svaret. Med Fuji kan jag ha med mig fler objektiv utan att väskan blir för tung och jag kan sitta still i båten. Jag kommer inte byta tillbaka till Canon eller till Nikon.
Däremot kommer jatt ag uppgradera mina Fuji kameror är det kommer saker jag anser vara till fördel för min fotografering.
Antar att detta var väldigt off-topic.
Fast alla som nu jagar MP bör fundera vad alla pixlar skall användas till.
Vad betyder 46 mp jämfört med 30 mp hos Canon?
Kan man verkligen se skillnaden?