Verkar vara ett plus för Sony där E och FE kan användas på samma hus.
Ja, men också ett nej.
Är ju en klar nackdel för FE-objektiv med en fattning som var konstruerad och optimerad för APS-C. Klar nackdel med en såpass trång och liten öppning för ett såpass kort registeravstånd på 18 mm (Nikon F är två mm kortare diameteröppning på fattningen, så också en nackdel där, men ändå inte så extremt som på spegellöst FF, då registeravståndet är extremt mycket längre med sina 46,5 mm).
Själv har jag flera kamerasystem (främst spegellösa), men gällande mina DSLR:er så kan jag ju blanda APS-C hus och APS-C objektiv med mina FF-hus och FF-objektiv om jag skulle vilja. Har dock aldrig sett nyttan för mig personligen. Kör 100% FF/småbild gällande DSLR, så för mig är det ingen som helst nytta, och inget som jag använt.
(För vissa väldigt nischade fotografer, som tex. renodlade fågelfotografer, så kan jag se nytta med tex. APS-C hus och FF-objektiv, men jag tillhör inte själv den lilla målgruppen.)
Hade Sony planerat att mixa APS-C och FF från början, så hade nog valt iaf. en betydligt större öppning som gemensam objektivfattning. Då hade jag bättre kunnat köpa den fördelen du tar upp. Dock inte nu med en fattning som är optimerad för APS-C, men där nästan all bra optik är för FF.
Ingen kris, men inte heller en kombo och val som jag skulle vilja att Canon eller Nikon (eller någon annan, inklusive Sony, gjorde). Så för mig så ser jag det som en nackdel i detta fallet, och fördel Canon (och Nikon för den delen).