Ja, så är det. Låt oss ta med värstingen också, Canons G1X, som ståtar med en dubbel så stor sensor som RX100. Alla dessa har ungefär likartade längd X höjd i grunden. G1X är påtagligt högre men har ju optisk sökare. Och naturligtvis är S100 minst och G1X störst. Men låt oss koncentrera oss på tjockleken, som är utmaningen för tillverkarna att gömma optiken i.
-------------Sensor-----------Zoomomfång---Ljusstyrka----Tjocklek
S100 ___ 7.44 X 5.58 _____ 5x ______ F/2.-5.9 ____ 27mm
RX100 _ 13.2 X 8.8 ______ 3.6x _____ F/1.8-4.9 ___ 36mm
G1X ___ 18.7 X 14. _______ 4x______ F/2.8-5,8 ___ 65mm
Dessa tre kameror representerar ungefär samma kompromisstänkande vad avser optiken, för tre väldigt olika sensorstorlekar. Kan nån se teknisk överlägsenhet hos Sony? Nej, de har lagt sig mitt emellan och tweakat ner zoomomfånget till bara 3.6 ggr. Hur kompakt en kamera går att göra, bestäms huvudsakligen av sensorstorleken. Allt annat är kompromisser. Offrad kantskärpa, offrad ljusstyrka, offrat zoomomfång, offrad sökare.
Bara för jämförelse, låt oss titta på ett lite annorlunda koncept från Olympus:
XZ-1 ___ 8.07 X 5.56 _____ 4x ______ F/1.8-2.5 ___ 42mm
Ser ni skillnaden i tänk? Canons G1X har 5.8 ggr större sensor. Och DOxmark kurvor, som ni litar så mycket på, hittar ni t.ex här:
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...nd2)/Canon/(appareil3)/688|0/(brand3)/Olympus
Övertygande? Vilken kamera tar bäst bilder i dåligt ljus? Låt oss titta på bilder istället för DOxmarks kurvor:
http://www.dpreview.com/reviews/canong1x/7
Överraskad?
Jag hävdar ju ändå att det inte finns nåt substitut för större sensor, när det gäller bildkvalitet. Men det finns en mängd grejor man kan göra vinster på med en mindre sensor. Bla kan man ju lägga mer krut på objektivet utan att kostnaderna eller dimensionerna går i taket. Och kraven på korrigering för fokusering avtar dramatiskt vilket gör att optiken kan bli mycket bra. Och under samma (dåliga) ljusförhållanden kan det då bli så, att det man förlorar på sensorstorlek kan man vinna på optiken och ISO.
Allt detta gör att vinsterna med stor sensor, för en faktisk kamera, är en ganska flack kurva. När man dessutom går emot naturen, och försöker sätta in en stor sensor i en liten, kompakt kamera, och då gör alla kompromisserna man måste, blir kurvan ännu flackare.
Till sist får man ju inte glömma att alla dessa kameror också har andra egenskaper som gör fotoupplevelsen. T.ex har G1X ett stympat RAW-format som jag absolut inte kan tänka mig.