Jag ber om ursäkt. Min poäng var snarare att det inte var nåt särskilt med den tekniska bakgrunden till Sonys kameror (förutom deras utmärkta sensorer). Och vad som utlöste det finns i kommentarkedjan. Faktiskt är inte heller den posten jag reagerade på hela anledningen. I bakhuvudet ligger en massa tidningsartiklar.
Sen är det så att min följdpost inte var nån argumentation mot dig, eller något du skrev. Tvärtom. Jag höll med, och jag ville illustrera bättre.
Sonys RX100 skulle jag själv väldigt gärna ha som pocketkamera. Jättebra kamera.
Jag väljer hellre den än S100, G1X eller XZ-1.
Ingen fara på taket, men tack. Om man följt oss gubbar i Sonytrådar så kan vi periodvis vara ganska så kritiska mot vad Sony levererar i bland trots att vi på flera sätt har stor anknytning till märket. Sony är dock inte ensamma på något sätt, så för att illustrera brukar jag ta fram exempel från våra bästsäljande kameror därute C/N.
Mycket riktigt som du är lite inne på, så tog tydligen RX100 ett dussintal testare med storm mycket på grund av 1-tums-sensorn, så även om man sållar bort en del halvt tveksamma testsajter så hade RX100 trots allt en del fördelar. Nu är det så också att Sony sällan blir toppklassade av våra mest kända Svenska Fototidningar, vi kan få en Rekommendation vart tredje år på sin höjd. Så visst tyckte vi väl att det var lite kul och överraskande för oss att nu kom en produkt som dom gillade lite bättre för en gångs skull.
Det kanske ledde till att fåtal blev lite väl uppsluppna under en kort period och hakade på berömmet som även då mera kända testsajter trots allt gav. Foto betonade dock vad gällde RX100 att toppklassningen den fick enbart gällde inom segmentet FICKVÄNLIG kamera. så den har förmodligen ingen chans mot Canons nya G15 en serie som alltid blir toppklassad och som nu för allra första gången fått ljusstarkare optik. Men G-serien är inte lika lätt att stoppa i jeansfickan.
Canon har fått filat på sin G-serie under en lång följd av år, startade väl med G1 en gång i tiden men det dröjde ända fram till G12 innan hugade spekulanter äntligen fick Full HD-filmning i kameran, G11 hade 1280 X 720 och jag minns att Nilsson på Foto tyckte att det räckte gott och väl.
Som avslutning skulle jag vilja tillägga, att allt för många totalt glömmer bort vad gäller tveksamma tester, att det självklart då också måste gälla för alla kameramärken om det skall bli någon ordning på torpet, även om det är bästsäljande kameror, även dp review har under åren fått en del kritik för vissa egenheter.
MVH.//Bengt.