Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rutnät över en bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Bored

Medlem
Det finns ett filter i photoshop som kallas för rutnät(patchwork). Med den kan man lägga ett rutnär över önskad bild. Dessvärre är det begränsat hur stora rutorna kan bli och därför undrar jag ifall någon har ett hum om hur man kan konstruera ett liknande rutnät på ett smart sätt. Det kanske finns något slags plugin som kan göra detta?

Tack på förhand /Petter

Vet inte om jag förstår dig rätt, men i visa-menyn finns Rutnät och i inställningar kan du ställa in precis hur du vill ha det. I alla fall i Elements 3.

Sökte på Patchwork i mitt engelska CS2

Texture filters
Patchwork Breaks up an image into squares filled with the predominant color in that area of the image. The filter randomly reduces or increases the tile depth to replicate the highlights and shadows.

Det motsvaras av filtret "Lapptäcke" bland Textur-filtren i Elements 6. Finns reglage för Lappstorlek och Relief.

Tror att Stina refererar till stödraster, ett rutnät som är till hjälp att positionera saker i bilden. Tror att det heter Grid på engelska.

/Lise-Lott

Okej, tack för svaren!

Fel av mig, funktionen jag pratar om heter Lapptäcke(Patchwork på eng) och den fungerar precis så som du skrev. Det jag har andvänt den till är att göra det på ett nytt lager fyllt med ex vit färg. Sedan ändrar jag opaciteten på det lagret så att det ser ut som att det finns ett rutigt nät över bilden. Eftersom att man bara kan justera storleken på rutorna upp till en viss mängd så kan jag inte använda mig utav den funktionen i detta fallet. Så frågan kvarstår, finns det något smart sätt att göra ett liknande nät eller går det kanske tom att utnyttja funktionen i phoyoshop för att göra rutorna större.

En guide till hur jag använt funktionen finns på webdesignskolans photoshop del under rubriken "rutnät med filtret lapptäcke" www.webdesignskolan.se

Om du har rutnätet i ett eget lager är det väl bara att trycka ctrl+t och hålla in shift och dra ut det? Eller blir kvalitén alltför kass då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar