Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RP Fotolabb LÄGGER NED!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Erfarenhet. Det är möjligt att en V750 med våtmontering skulle kunna vara bättre, det har jag inte provat.

Nu vill jag inte starta något flamewar här, men min 4990 har iaf högre optisk prestanda än de 800 dpi du påstår. Min erfarenhet säger att den snarare har en verklig upplösning någonstans runt 2000dpi; vilket med mina 6x6 negativ motsvarar en 16MPX kamera. Andra påstår att den verklika upplösningen är 2200 DPI.

Jag vet inte vad du har användt för scanners dock.
 
Nu vill jag inte starta något flamewar här, men min 4990 har iaf högre optisk prestanda än de 800 dpi du påstår. Min erfarenhet säger att den snarare har en verklig upplösning någonstans runt 2000dpi; vilket med mina 6x6 negativ motsvarar en 16MPX kamera. Andra påstår att den verklika upplösningen är 2200 DPI.

Jag vet inte vad du har användt för scanners dock.

Har själv en Epson 4990 och Nikon ED5000 och tycker att Epson upplösning ligger någonstans mellan 1200 & 2400 dpi.
 
Nu vill jag inte starta något flamewar här, men min 4990 har iaf högre optisk prestanda än de 800 dpi du påstår. Min erfarenhet säger att den snarare har en verklig upplösning någonstans runt 2000dpi; vilket med mina 6x6 negativ motsvarar en 16MPX kamera. Andra påstår att den verklika upplösningen är 2200 DPI.

Jag vet inte vad du har användt för scanners dock.

Eftersom vi pratade om småbild, så motsvarar 3 megapixel ungefär 1500 dpi. Givetvis blir det fler megapixlar på mellanformat.

Det är möjligt att pressa ut mer, men det tycker jag kräver rätt mycket jobb med att få negen helt platta och på rätt fokusavstånd. Iaf på min 4990

/Andreas
 
I Uppsala framkallar Fotokompaniet åtminstone C41 för fullt. Finns säkert fler.

E6 har de skickat till "Diabolaget" i Stockholm så länge jag använde dem, d v s sedan "Q-media"/ Stewen Q upphörde med sin analoga framkallning för ett par (?) år sedan, men dessa höjde priset med 100 % vid årsskiftet. Så nu blir det alltså "Scandinavian Photo"...
 
När det gäller C41 så finns Grafi Foto i Majorna/Mariaplan. Inte billigt (69 kr / rulle) men bra. De vändframkallar också dina diafilmer om du vill utan något påslag eller så. Dock ingen E6-framkallning inhouse.

Min erfarenhet av 4990 och småbild (har kört den skannern i måååånga år nu) är också "sådär". Ganska luddigt, minst sagt. På mellanformat är det en annan femma. Där "räcker" upplösningen.
 
Överhuvudtaget tycker jag det är skitsvårt att få ut något "bra" när man skannar småbild, det var samma skit med min Nikonskanner Coolscan V ED. Kornigt, oskarpt. Fast med rätt fin gradation ibland.

Småbild kommer till liv i mörkrummet enligt min erfarenhet! :)
 
Men vad hände med Rpfoto? Hemsidan är borttagen... :( Kommer det bli något labb efter semestern? När är semestern slut för dom då?
 
Åh! Tack gode gud! Blev lite nervös där.. Jag tänkte precis börja plåta lite mer diafilm, skitskoj!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.