Annons

RP Fotolabb LÄGGER NED!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
HJÄLP!

28:e maj är sista dagen Rp-foto framkallar film.. :(

Var sjutton ska man vända sig nu om man bor i Göteborg??!!

HJÄÄÄHÄHÄHÄÄLLpppp.... *snyft*
 
HJÄLP!

28:e maj är sista dagen Rp-foto framkallar film.. :(

Var sjutton ska man vända sig nu om man bor i Göteborg??!!

HJÄÄÄHÄHÄHÄÄLLpppp.... *snyft*

Har du kollat med Fotokompaniet på Kungsgatan borta vid Esperantoplatsen. Två analoga gentlemen med seriös profil! Borde kunna hjälpa dig!

Hasse
 
Nej. Har väldigt dålig erfarenhet av dom tyvärr.

Finns det verkligen ingen annanstans?
 
Visst är det tragiskt, men inte ens Roger kan köra en verksamhet som inte bär sig... När jag började använda RP var det kort leverans, möjlighet till framkallning på konstiga tider, med utkörning av neg/dior. Sedan blev det en dags leveranstid, och sen ett fåtal framkallningstillfällen i veckan, senare försvann E6, och nu är det slut!

Själv har jag redan vant mig vid att jag får skicka de ytterst få 120-rullarna jag tar i färg till Crimson eller liknande. Det är väl dags att pensionera 6x7-kameran och köpa en A900.

/Andreas
 
Usch ja.. Funderar ärligt på att sälja min D3. Med film kan man bara slappna av och fota och känna sig trygg. Man vet att det blir bra utan att behöva kontrollera så det inte blir några utfrätta högdagrar för varje bildruta..

Man slipper också underexponera bilder i hårda kontrastförhållanden för att få naturliga högdagrar.. vilket leder till att skuggorna sotar igen och måste försöka räddas i ACR.. men det blir bara en massa brus.. :´(

Usch.. När ska de släppa en uppdaterad Fuji S5 med FF??!!!
 
Yes :) Har precis räknat på det, och det kommer kosta ungefär 18 kr per rulle att framkalla hemma :) Helt klart bättre än att lämna in rullarna för över 70 spänn!

Jag har labbat en hel del i mina dagar så detta kommer bli askul! Vilken befrielse att kunna se rullarna direkt och framkalla dom precis när man vill! Tjohej! :D

Bara att börja spara till en bra skanner då..

Om jag främst ska skanna småbildsneg.. finns det någon flatbädd som ger hyffsat resulat? Har någon exempelbilder/ testbilder från olika flatbäddsskannrar?
 
För småbild med flatbäddscanner tycker inte jag att du skall vänta dig mycket mer än motsvarande ca 3 megapixel även med de bättre Epson flatbäddarna (4990/V700 etc)

Och om du tänker dig att använda film pga de dynamiska omfånget, så känns det som du kommer få problem med scanner ändå :(

/Andreas
 
Ok.. jo det är klart, omfånget krymps väl i skannern.. Skillnaden är att informationen finns i negget, och jag kan välja vilken del som är viktigst för bilden.

Tänkte inte scanna reklamplåtningar med flatbädden utan mer berättande journalistiska bilder.
 
Hörru Daniel, Exakt Bild, tror jag fortfarande framkallar. Kolla med dem.
Det är dem som printat de bilder som hänger i korridoren på 4e vån i Brewhouse. Om du minns gubben du tog dem?
 
Vad är det du säger?! Wow, skulle göra mig väldigt glad! Bara inte det blir jättemycket dyrare så vore det fantastiskt!
 
Om jag främst ska skanna småbildsneg.. finns det någon flatbädd som ger hyffsat resulat? Har någon exempelbilder/ testbilder från olika flatbäddsskannrar?


Själv har jag nyss köpt en EPSON V700 och är helnöjd. Till skillnad från den mediokra HP-scanner jag hittills använt blir resulatet även "rakt av" (ev med minimal efterbehandling i "iPhoto") suveränt. Och så klarar den mellanformat också, även om man inte kan scanna monterade mellanformatsdia så det kan bli lite pilligt om man vill scanna många sådana.

Vad gäller framkallning så är det lika illa i Uppsala, varför jag nu börjat använda "Scandinavian Photos" framkallningspåsar. Känns lite som "tillbaka till Kodachrome" att vänta på filmen i brevlådan.. Den analoga alltså! :) Hoppas det blir bra. Så länge nu DEN möjligheten kommer att finnas...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.