Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rookie fråga om D80

Produkter
(logga in för att koppla)

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
precis plöjt igenom instruktionsboken på min nya D80 men en grej får jag inte grepp om...
finns det ingen möjlighet att "frigöra" avtryckaren så att man kan ta en bild utan att bilden är i fokus?
alltså i AF-S läge... i AF-C går det ju...
 
Stäng av autofokusen, antingen på objektivet eller på kamerahuset (liten knapp med två lägen vid bajonettfattningen)
 
Kanske så här ?

Prova att slå om knappen fram på vänster sida jämte objektivet från AF till M.....
Då blir det "Manuell fokusering".
Ställ skärpan som du själv vill och tryck av...
 
-big kahuna- skrev:
Stäng av autofokusen, antingen på objektivet eller på kamerahuset (liten knapp med två lägen vid bajonettfattningen)
mmmjo givetvis... men jag vill frigöra avtryckaren när jag har autofokus igång och AF-S


*fungerade ju på min pentax K100d :(
 
Fattar inte riktigt.... AF skall ju just fokusera åt dig.. Det känns lite "quer" om AF skall ligga "utanför" fokus för att du vill det..

Men jag fattar vad du menar... Du vill ändå kunna trycka av bilden ?

Vete f-n... Har själv aldrig tänkt så...
 
onedown skrev:
Fattar inte riktigt.... AF skall ju just fokusera åt dig.. Det känns lite "quer" om AF skall ligga "utanför" fokus för att du vill det..

Men jag fattar vad du menar... Du vill ändå kunna trycka av bilden ?

Vete f-n... Har själv aldrig tänkt så...
precis... jag vill ha autofokus men jag vill kunna "override" den om jag bedömmer att jag hellre har en suddig bild än ingen bild alls...
jag får köra AF på AF-L AE-L knappen och AF-C... det verkar vara det närmaste jag kommer... och det får väl vara nära nog...
 
Om du har ett AF-S objektiv kan du vrida på skärperingen och manuellt ändra det som autofokusen ställt in. Borde inte det fungera?
 
Fredsson skrev:
Om du har ett AF-S objektiv kan du vrida på skärperingen och manuellt ändra det som autofokusen ställt in. Borde inte det fungera?
vet inget om AF-s objektiv... köpte till sigma 18-50 + sigma 150mm

jag vill alltså INTE ändra fokus efter att autofokusen klantat sig... jag vill kunna trycka på avtryckaren och få en bild fastän att bilden inte är i fokus... just nu är den låst... alltså inte fokus = ingen bild... såvida man inte har AF-C istället för AF-S
 
Det ska finnas en inställning som heter något i stil med fokusprioritet eller avtryckarprioritet. En funktions jag saknar på min D50, men som ska finnas på D80. Kolla bruksen igen.

Tillägg: du kanske först måste ställa in så att AF aktiveras av AEL-knappen, eller vad den nu heter, och sedan ställa in AF-C. Sedan ska AF aktiveras när du trycker på AE knappen med tummen och kunna ta en bild, oavsett om den aktiva fokuspunkten markerar fokus eller inte. Vet inte om det blev begripligt, men prova dig fram.
 
Senast ändrad:
Magnus Edström skrev:
Det ska finnas en inställning som heter något i stil med fokusprioritet eller avtryckarprioritet. En funktions jag saknar på min D50, men som ska finnas på D80. Kolla bruksen igen.

Tillägg: du kanske först måste ställa in så att AF aktiveras av AEL-knappen, eller vad den nu heter, och sedan ställa in AF-C. Sedan ska AF aktiveras när du trycker på AE knappen med tummen och kunna ta en bild, oavsett om den aktiva fokuspunkten markerar fokus eller inte. Vet inte om det blev begripligt, men prova dig fram.
men jaaaa precis... det är avtryckarprio som jag vill ha men som jag inte hittar... då har jag plöjt intruktionsboken och kollat alla menyer men jag kan givetvis ha missat det... hjälp någon? finns avtryckarprio på d80? fokusprio... murmel murmel, jäkla P&S påfund

upptäckte att vid AF-C aktiveras inte hjälpbelysningen!! det gör AF-C oanvändbar för mig ibland (mest vimmelfoto).. hjälpbelysning funkar bara med AF-A och AF-S...

nu har jag ny strategi tills nån kommer på nåt bättre..
AF-S som aktiveras av avtryckarknappen, då får man hjälpbelysning. Sen sätter jag AEL knappen som AF-lock... då kan man ta bilden utan att fokuspunkten är i fokus (om man trycker in AEL knappen...)

sub-optimalt men till jag hittar avtryckarprio ist för fokus prio så får jag väl köra på det...


fan för fokusprio...
 
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
men jaaaa precis... det är avtryckarprio som jag vill ha men som jag inte hittar... då har jag plöjt intruktionsboken och kollat alla menyer men jag kan givetvis ha missat det... hjälp någon? finns avtryckarprio på d80? fokusprio... murmel murmel, jäkla P&S påfund

upptäckte att vid AF-C aktiveras inte hjälpbelysningen!! det gör AF-C oanvändbar för mig ibland (mest vimmelfoto).. hjälpbelysning funkar bara med AF-A och AF-S...

nu har jag ny strategi tills nån kommer på nåt bättre..
AF-S som aktiveras av avtryckarknappen, då får man hjälpbelysning. Sen sätter jag AEL knappen som AF-lock... då kan man ta bilden utan att fokuspunkten är i fokus (om man trycker in AEL knappen...)

sub-optimalt men till jag hittar avtryckarprio ist för fokus prio så får jag väl köra på det...


fan för fokusprio...
När jag kör med D200 (har AF på AF-ON) så kan iaf jag använda AF-S och, när fokus låst, komponera om och ta bilden...
 
Mushkot skrev:
När jag kör med D200 (har AF på AF-ON) så kan iaf jag använda AF-S och, när fokus låst, komponera om och ta bilden...
jo jag kan också komponera om om fokus är låst...
men :
JAG VILL KUNNA TA EN BILD UTAN ATT FOKUS ÄR LÅST, OMKOMPONERAT ELLER EJ...


heeeey wait a minute... gick inte du på midskogs?
 
Då får du fortsätta leta i menyerna... Nu har jag som sagt inte D80, men på D200 som är ganska snarlik ligger det i a (Autofocus) under AF-S focus priority, och det valet du är ute efter är release.

Jo, det stämmer att jag gick på midskogs för en halv livstid sen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.