Annons

ritplatta Wacom

Produkter
(logga in för att koppla)
Lasse H skrev:
Ja, då kan jag ju tänka mig att det blir negativ kritik från dig för utan mus är det inte mycket att hurra för eller rättare sagt helt värdelöst faktiskt.

Nästan i alla fall.
Så då är det en hemafroditbräda man ska skaffa, eller?
(För att parafrasera Christels "Det blev en pojk") ;)
 
www.my-volito.com står det: "First, unpack the Volito tablet, the pen and the installation CD-ROMs."

Ingen mus alltså :(

Själv har jag en Graphire II och är rätt nöjd med den. Ett tag sen fick jag prova en Intuos2 A3 som städavdelningen här har för att mäta och planera jobben. Lätt habegär, asså... :)
 
fjalstal skrev:
Ett tag sen fick jag prova en Intuos2 A3 som städavdelningen här har för att mäta och planera jobben. Lätt habegär, asså... :)
Längst ner i högen med ritbrädor har jag placerat en Intous3 A4. :eek:
Tänkte att det var bäst att den hamnade sist så jag inte ska råka bedömma de andra brädorna orättvist. ;o)
Undrar vad som händer ifall jag "råkar" glömma skicka tillbaka den..? ;o)
 
Ni som tycks ha lite koll. Eller om det bara är Christel ? ;-). Utöver Voliton vad skal man välja? En del kostar en hel måndaslön att köpa.

Mest handlar det om att "jucka" med bilder. Tar bort dammkorn, m.m. Det är inte dags ännu för avancerat användande av PS.

\\Sten
 
Luguber skrev:
Ni som tycks ha lite koll. Eller om det bara är Christel ? ;-). Utöver Voliton vad skal man välja? En del kostar en hel måndaslön att köpa.

Mest handlar det om att "jucka" med bilder. Tar bort dammkorn, m.m. Det är inte dags ännu för avancerat användande av PS.

\\Sten

Jag har som sagt en Graphire II, dvs föregångaren till III:an. Jag har kollat och det som skiljer verkar i stort sett vara upplösningen som är 1015 linjer per tum på II:an mot 2032 linjer per tum på III:an. Hur mycket det gör i praktiken vet inte jag. Jag är alltså nöjd med min II:a till min användning, vilket är att skissa och retuschera i stort sett. Har man råd med en A5-platta är det absolut ingen nackdel men man har nytta av en A6 också. En A3 är gigantisk och man får nästan ta ner det använda området för att den inte ska vara för stor, så en A4 borde vara en bra storlek för normal användning (om man har råd). Vi får väl se vad Christel kommer fram till när hon har jobbat sig ner till botten i högen :)
 
Å ja just det:

1015 linjer per tum ger cirka 40 linjer per millimeter vilket i sin tur ger cirka 0,02 millimeter per linje. Det räcker rätt bra det också... :)
 
Wacoms konkurrent är väl Trust men det är inget för seriöst arbete i Ilustrator, Painter eller Photoshop.

Passar mest den som någon gång då och då vill prova på att rita lite.

Jag anser att en Graphire 2 i A6 räcker gott, för den som inte är illustratör.

Vill man rita mycket i Pshp, eller andra program, kan något av Wacoms mer avancerad plattor i större storlek vara till nytta.

En A4 är bra för tecknaren, för Pshp kan man minska ned arbetsytan på brädan.
Man vill ju jobba ergonomiskt också, inte fladdra runt med handen med stora rörelser...

Lönnfeta killar som inte kan använda hjälm på grund av mjällproblem (och alltid kör runt i limousin elller små fordar(?)) mutar man inte, man ignorerar dem...
 
Estethia skrev:
Längst ner i högen med ritbrädor har jag placerat en Intous3 A4. :eek:
Undrar vad som händer ifall jag "råkar" glömma skicka tillbaka den..? ;o)

Christel.
Du vill inte veta, tro mig.
;-)

/peter
*den som får pröjsa om ritbrädan inte returneras...*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.