Annons

ritplatta Wacom

Produkter
(logga in för att koppla)
Estethia skrev:
jag är lessen, kunde inte installera den, varken på den ena eller andra datorn. så jag kan inte åsikta om allt gällande den brädan.
men är den det minsta lik 400'an (och det är den ju) så rekommenderar jag att du säljer den på blocket och köper en wacom... vilken wacom som helst är bättre.

det som skiljer classic från studio XL är att man får med en massa extra programvara.
inget för mig eftersom jag ändå inte använder det, så jag kör gärna classic.
vi tar wacoms graphire3 som exempel:
"Graphire Classic & Classic XL levereras med Corel Painter Classic. Graphire Studio och Studio XL levereras med Adobe Photoshop Elements 2.0 (full version), Pinnacle Studio 8 SE (endast Windows), ACDSee, samt penPalette LE (Photoshop-kompatibel plug-in)."

det som skiljer intous och graphire är att den senare är en enklare bräda med en standardpenna.
intous har coola extrastift till pennan, som dessutom är den klart skönaste medföljande pennan av alla brädor jag pillat på.

trust penna och mus har häpnadsväckande dåliga egenskaper som fick mig att baxna... jag, som ändå inte hade så stora förväntningar, trodde inte att det kunde vara så illa. men det kunde det!
läs den trevliga tidningen så får ni se vad jag menar. ;o)

Jaja jag fick Trustbrädan idag, och drivrutinerna kunde inte påbörja att installeras på den dator jag skulle använda den på. Sannolikt är det sp2 till WXP som ställer till det. Provade på en annan dator utan sp2 och då gick det att påbörja installationen i allafall.

Jaja får se vad jag gör med den.

// Micke
 
Michael Gunnarsson skrev:
Jaja jag fick Trustbrädan idag, och drivrutinerna kunde inte påbörja att installeras på den dator jag skulle använda den på. Sannolikt är det sp2 till WXP som ställer till det. Provade på en annan dator utan sp2 och då gick det att påbörja installationen i allafall.

Jaja får se vad jag gör med den.

// Micke

Var inte sp2ans fel konstaterade jag just. På en annan maskin med sp2 gick installationen igång utan problem. Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...........


//Micke
 
Borde komma/finnas en fix på trusts hemsida, någon måste ju ha påpekat detta för trust..

But i dont trust trust....Nä fy f-n vad dålig den var..
 
Jeppe skrev:
Borde komma/finnas en fix på trusts hemsida, någon måste ju ha påpekat detta för trust..

But i dont trust trust....Nä fy f-n vad dålig den var..


Fick igång trustbrädan på datorn som krånglade. Har ritat lite och det känns väl sådär. Blir lite hoppigt ibland - som om pennan inte har kontakt med brädan jämt. En del streck blir lite oplanerade då... :(

Jaja, den är stor och jag undrar om jag behöver det hahaa... kanske ska satsa på en a6 eller a5 istället... hmmmmmmmmmmmmmmmm....


//Micke
 
Min trust är ok

Hej! Jag har en trust (tror det är en 1200, den är hyfsat stor iallafall). Den funkar bra men jag fick byta den första jag fick. På den så hoppade markören omkring. Efter SP2 har jag haft problem lite då och då men funkar efter omstart, suck. Får väl spara pengar till nån bättre.
/tj
 
det här med hoppande muspekare har jag oxå råkat ut för, så jag misstänker starkt att det är mer en regel än undantag. iaf vad jag hört tidigare och av er här.
 
Efter att ha läst här så är jag glad att jag satsade på en intuos2 istället för en trust som snåltarmen inom mig sneglade på..
Jag har inte testat många ritbord men jag är i alla fall 100% nöjd med mitt Wacom!
 
Råkade köpa en Trust, innan jag såg denna tråd.

Tablet 100..

Ehm, sämsta skit jag någonsin använt. eller inte använt? visst, betala bara 320 spänn inkl frakt. Men den är så dålig att jag inte ens kan använda det för att .. ja, göra något, den hoppar, byter mellan skärmar, klickar, framförallt, den lever sitt eget liv eftersom den regerar trots den är 5-6 cm ifrån själva plattan.. :p

Kräp!
Wacom next.
 
Har inte läst alla inlägg här men skulle bara säga vad jag tycker om det hela.

Sitter just nu med en Volito (med mus :). Musen kan du hiva den e kass. Volito e just nu det enda jag har råd med... vilket e synd eftersom att den e märkbart sämre än dom dyrare. Ofta märker jag att jag inte kan göra saker som jag hade kunnat med andra pga precision. Saknar suddigummit på toppen.

Grapphire 2 a6 var helt grym. Mycket bättre än en a4 eftersom man kan lätt bli trött i armen om man jobbar mycket med en sådan stor yta. H

Intuos a4 var min första platta. Grym... men formatet var för stort skulle varit bättre med en a6 eller a5.

Så mitt råd e att skaffa en Grapphire 2 eller 3 i a6. I vilken Wacom du än köper så kan du hiva musen... den e ok men går inte att jämföra med en riktig mus.
 
Men då återstår ju frågan a4 eller a5??? Jag lutar väl lite åt en Intous3 A5 men är lite orolig för att den inte ska räcka till angående rityta. Tänkte mig använda den för redigering men också till en del tecknande i kanske storlekar runt a4. Vill ju inte känna sig begränsad på något sätt.

Eller för att ställa frågan i klarspråk klarar en a5-platta att teckna i hörnen så att säga på ett a4 (eller större format) på bildskärmen?

//Micke
 
Oftast så kan man ställa ner storleken på aktiva ytan om man tycker den är för stor. Sedan kan man använda hela ytan för de tillämpningar som kräver så.
Ni som har hoppande trust brädor, gå tillbaka och klaga för så ska det ju inte vara!
/tj
 
ja det har jag nog fattat, och vad jag har förstått efter att ha läst på lite så klarar en a5-bräda att rita ut ett exempelvis a4 (på bildskärmen) men man ritar inte skala 1:1.

Angående den trust jag köpte så tycker jag nog att den fungerar relativt bra ändå - men jag har fler datorer än en och vill ha en bräda till :)

//Micke
 
problem med trust i photoshop

Har precis köpt en Trust 100-v2 ritplatta men har problem med att få tryckkänsligheten att funka i photshop. Någon som vet om man ska göra någon särskild inställning?

När jag ska välja "pen pressure" vid sizejitter så kommer det upp en varningstriangel.
 
Re: Mellanting?

Simon skrev:
Jag arbetar mest i PS och kommer använda det till att lägga markeringar e.t.c.
Tycker du då att jag ska köpa Graphire som är A5 än Intous som är A6??? Om jag inhandlar A5'an så blir det ju något mellanting. Men den där extra tryckkänsligheten låter ändå som den kan vara relevant, när man exempelvis ska lägga olika ludd o liknande (?) eller är det så liten skillnad att jag inte skulle märka något om jag satt vid båda?

Det är sjukt frustrerande då man skall markera ngt och råkar "gå" utanför ramen.. det räkans då som att man släpper knappen.

Satsa på en A5 är mitt tips..
Har en Graphire2 A6 som jag använder nu (mus och penna), har även en intous A5 (Enbart penna) verkar inte vilja funka med min dator; fel drivrutiner..? konflikt pga seriellport..? datorn hittar den men inte pennan.. har dock haft bägge drivrutinerna inne samtidigt. skall kolla nu i sommar kanske man orkar engagera sig lite mera..
 
billigt ritbord

Funderar på att köpa ett ritbord, men har ganska begränsad budget. tror inte jag behöver särskilt stort så jag väljer mellan Wacom volito 2 A6 eller Wacom grafire 4 A6. Är tacksam för erfarenheter av speciellt volito 2
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.