Marcus - som har byggt 3 kameror, men har kasserat alla [/QUOTE]
Hej Marcus!
Jag tycker att det verkar vara ett "spännande" projekt att bygga sin egen storformatare, men jag undrar vilka problem du Marcus stötte på som gjorde att du kasserade kamerorna? Eller är det för känsligt att fråga?
Ulf [/B][/QUOTE]
Nä, det är ingen känslig fråga
Jag byggde först en 8x10" kamera i furu. Ja, det är ju inget fint träslag precis, men var enkelt för mig att komma över här i Jönköping. Sen byggde jag samma sorts kamera i teak som jag köpte i Göteborg (abi trä ab). Då den vägde relativt mycket och jag inte har någon bil var det jobbigt att cykla runt med den. Porträtt var jag inte så sugen på att ta utan mest landskap och stilleben.
Anledningen att jag valde en 8x10" var att jag "slapp" att använda någon förstoringsapparat.
Men då jag ville ha större kopior så byggde jag en 4x5" istället (teak) och tänkte köpa en förstoringsapparat. Dock hittade jag ingen billig.
Sen märkte jag även att jag fick lätt en tröghet att plocka fram kameran för att ta ett kort. Jag kunde mycket väl tycka att det inte var värt att ta kortet och struntade då i det. Jag tog nog inte mycket mer än 1 kort per månad och under den tiden tog jag inget med 135-film då jag tyckte att kornet inte var något att ha.
Så jag skrotade dessa på grund av dem skälen.
Det som jag saknar dock är det känsla när man står med en jättekamera (helst 8x10") och lägger en handduk över sig och försöker tyda den upp-och ner vända bilden. Att det tar 1-2 timmar från det att man ser motivet till det säger klick är underbart. Man blir verkligen ett med bilden.
/ Marcus