Annons

rispåse till kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

internetper

Aktiv medlem
hej,
jag har funderat på att göra en rispåse som är lätt och bra att använda till min canon powershot s45á.

Någon som har några tips på hur stor den bör vara?
Vilket material man bäst tillverkar dem av?
Vad man fyller dessa påsar med?

tacksam för ideer!!

/P
 
Ris :)
Någonstans läste jag att s.k. indianpärlor av plast ooch som ser ut som små rör var lämpliga eftersom de inte påverkas av fukt. En sådan här påse används ju ofta på marken och riset suger fukt och det är nog inte så bra i längden. Riset är ju annars billigt. Ärtor och bönor lär också ha använts.
 
I dagens mjukisdjur finns ofta en slags genomskinliga plastkulor. Dom är blanka och runda i formen så dom borde vara perfekta för ändamålet. Kolla på Panduro eller liknande.
 
Rispåse

Hej

Hej hittade förlagan på nätet.

http://kgear.com/images/R420SLRsbig.jpg

Jag sydde en själv av markisväv.

Den är 35 x 22 cm.

Jag har sytt ett ställbart band i varje sida, så jag kan dra ihop den som ett A, för att ex. hänga den över bildörren.

Jag har en Nikon D200, å du kanske inte behöver en så stor.
 
Rusta

Såg en värmekudde på Rusta? ( eller ÖB)för kanske 30-40:-, har för mig att det är vete i den.
GDS då?
Man kan byta till något som inte ruttnar/möglar.
 
Granulat

Granulat kulor av plast är utmärkt att använda. Kontakta företag som sysslar med plasttillverkning i din omgivning (det gjorde jag) så är jag ganska säker att du kan få lite av dem gratis.
Fördelarna med plastgranulat är att de tar inte åt sig fukt, är väldigt liten vikt och mjölar inte av sig som t.ex ris.
Jag gjorde min första i usa när jag fotograferade från flygplan utav en påse i fin nät som jag tror är till för att tvätta bh-ar med byglar i(har jag fått reda på i efterhand he, he), på så vis tål både påsen och innehållet att utsättas för regn och väta. Du kan till och med tvätta den i maskinen.
Jag rekomenderar granulat i olika storlekar för bästa resultat och ibland kan man få dem i olika färger och då blir påsen till och med färglad om man nu vill ha det!
 
Vad har man en rispåse för?
Att lägga på marken och ställa kameran på?
Kan man inte hålla i kameran eller ha ett stativ i sådana fall?
 
acrylamid skrev:
Vad har man en rispåse för?
Att lägga på marken och ställa kameran på?
Kan man inte hålla i kameran eller ha ett stativ i sådana fall?
Det är just för att slippa släpa på ett otympligt stativ som man använder en kudde.
 
eldaren3 skrev:
Ett ministativ är ca 1 dm långt o oftast lättare än en rispåse....

Om Du t ex fotar inifrån Din bil och har vevat ner rutan en bit, är det mycket smidigare och skonsammare att manövrera kameran om den ligger på en riskudde än att försöka ställa ett ministativ på fönsterkarmen...
 
Rispåse måste man ha till en japansk kamera :) !

/ Erik (som ju äger en Canon men håller på och leker lite med en gammal Rollieflex).
 
acrylamid skrev:
Vad har man en rispåse för?
Att lägga på marken och ställa kameran på?
Kan man inte hålla i kameran eller ha ett stativ i sådana fall?


Mitt största behov av ris/granulat påse är när man fotograferar ifrån flygplan eller andra fordon som ger ifrån sig viberationer.
Även om du bara håller kameran i händerna så fortplantar sig viberationerna igenom kroppen ända ut till kameran.
Kudden tar bort dessa och ger dig en skarpare bild!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.