Annons

Risk att få betala tullavgift på alla utlandsordrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

aracaboi

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte bara höra om någon vet. Riskerar man att tvingas betala tullavgifter på utlandspaket oavsett hur mycket man köper för? t.ex. om man beställer ett motljusskydd från annat land för typ 40:- riskerar man flera 100 i tullavgifter eller är det bara för paket med större värde?

Mvh
 
Om man beställer utanför EU, exempelvis från USA, är det inte tullen som brukar svida mest utan momsen.

Beställer man mindre pryttlar från EBay och liknande varierar det om paketet "slinker" igenom tullen utan pålagor eller ej.

Kolla upp vad som gäller så att det inte blir surt efteråt. Finns varan och hitta inom EU är det att föredra.
 
...och beställer man för strax över tullens gräns är det annat som också svider...

Man kanske beställer något som är värt 800kr och räknar med att få betala 200kr i moms. Men sedan var det 180kr i frakt, då läggs det på 45kr i moms på frakten. Sedan var tullen låg, 40kr, men det blir naturligtvis en tia i moms på tullen också... Sedan märker man, när man ska lösa ut paketet, att det kostar 80kr att betala avgifterna också. Plus 20kr i moms på betalningsavgiften...
 
Allt är inte behäftat med tull. Vad jag minns är det tull på t ex objektiv men inte på kameror. Sedan är tullen bara några procent medan momsen är 25%.
 
Har för mig att den fanns en gräns på 200kr och där över betalar man moms o tull.. . under 200kr så slipper man avgifter, kan det stämma?

läste och sökte på tullverket men orkade till slut inte leta...
 
Har köpt mycket småpryttlar och diverse junk på ebay, har aldrig behövt betala varken moms eller tull. Vad tullverket har för reglemente kan jag inte redogöra för. Har i bakhuvudet att om värdet understiger ca 1000kr slipper man tull och moms vid införsel från utanför EU. Kan ha fel dock.
 
Varför gissar ni när det bara är att läsa innantill?

Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

Tillkommer det andra avgifter?
Förutom tull och moms tillkommer det en adminstrationsavgift.

Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse.

Ta reda på vilka avgifter som tillkommer innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning.

Tull USA:
objektiv 6,7&
digitala fotoramar 14%
osv
 
Tack för att du leta upp informationen... :)



Varför gissar ni när det bara är att läsa innantill?

Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

Tillkommer det andra avgifter?
Förutom tull och moms tillkommer det en adminstrationsavgift.

Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse.

Ta reda på vilka avgifter som tillkommer innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning.

Tull USA:
objektiv 6,7&
digitala fotoramar 14%
osv
 
Varsågod, det tog 2-3 minuter...
Fast det gav väl fortfarande inget klart svar på trådens fråga? Man slipper betala tull om totala värdet är högst 1400 kronor, men någon gräns för momsskyldighet anges inte.

Såvitt jag förstår är det något av ett lotteri, där risken att "vinna" dock är mycket liten. Själv har jag köpt en del småprylar för några tior upp till någon hundralapp (motljusskydd, batterier osv) från kinesiska leverantörer via Ebay utan att behöva betala moms.
 
Mindre nogräknade EBay "företag" tenderar att skriva ner värdet på försändelsen och till och med ange att paketet är en gåva, I synnerhet på småpryttlar.

Gällande tullsatser försökte jag navigera tullens TARIC system när jag skulle beställa en kulled från USA men det var minst sagt inte lätt att hitta rätt i det så det slutatde med att jag "chansade". Tullsatserna på fotorelaterade prylar verkar dock inte vara så blodiga men med avgifter, frakt och moms adderas det på. Om jag minns rätt var min beställning på ca 4500 kr och kostade mig 1500 kr att lösa ut från UPS. Av detta var typ 300 kr tull och avgifter och resten moms.
 
Mindre nogräknade EBay "företag" tenderar att skriva ner värdet på försändelsen och till och med ange att paketet är en gåva, I synnerhet på småpryttlar.
Fast när det (som i den här tråden) handlar om prylar med ett verkligt totalvärde på typ 40 kr finns det kanske inte så stor anledning att ljuga om den saken.

Om jag minns rätt var min beställning på ca 4500 kr och kostade mig 1500 kr att lösa ut från UPS. Av detta var typ 300 kr tull och avgifter och resten moms.
Ja, om totalvärdet inkl tull är 4800 kr så blir momsen 1200 kr, så det verkar ju stämma.
 
Fast det gav väl fortfarande inget klart svar på trådens fråga? Man slipper betala tull om totala värdet är högst 1400 kronor, men någon gräns för momsskyldighet anges inte.
Tycker nog att det är ett klart svar med denna frågan:
"riskerar man flera 100 i tullavgifter eller är det bara för paket med större värde?"
 
Tycker nog att det är ett klart svar med denna frågan:
"riskerar man flera 100 i tullavgifter eller är det bara för paket med större värde?"
Fast jag tror nog att Henrik med "tullavgifter" avsåg alla de avgifter som kan debiteras vid en tullklarering, dvs i huvudsak moms och administrativa avgifter. Själva tullen är ju när det gäller fotoprylar obefintlig eller försumbar.
 
Fast jag tror nog att Henrik med "tullavgifter" avsåg alla de avgifter som kan debiteras vid en tullklarering, dvs i huvudsak moms och administrativa avgifter. Själva tullen är ju när det gäller fotoprylar obefintlig eller försumbar.
Fast det är inte vad han skriver och vad du tror. Och du kan ha rätt eller fel.
 
Jag beställde nyligen ett tält från en norsk webbshop. Hittade inget i tullverkets tullkalkylator om tält, så jag ringde helt enkelt tullverket och frågade. Inte alls svårt.
 
Jag beställde nyligen ett tält från en norsk webbshop. Hittade inget i tullverkets tullkalkylator om tält, så jag ringde helt enkelt tullverket och frågade. Inte alls svårt.
Vissa har ju bara för bråttom;-)
Varför inte spekulera, gissa, anta och kverulera ett tag innan man tar reda på hur det faktiskt ligger till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.