Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RIP Contax!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, visst skulle det vara trist. Som ngn annan skrev i en annan tråd så har jag inte heller ägt ngn Contax men alltid gillat dem och det med stor respekt!

Men hur bra man än är som kameraproducent så är det ju marknaden som styr, visar sig nog vem som hänger med.

Jag som hade tänkt att Leica skulle komma med sina digitala M,or och få konkurrens med Contax som då skulle ha sina digitala G,or;/ Kanske får man förlita sig på finfina Hexar RF om dem hänger med förståss. Flera finns såklart;)

Tänk OM Leica blir alena i ett nytt mkt spännande segment,,, men det har jag svårt att tro egentligen. Och dessutom inte fördelaktigt för nån.

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Det är synd. Har ägt en Contax ST med 50/1.4 och 85/1.4 samt en G2 med diverse gluggar. Optiken är riktigt bra, har en helt annan karaktär än Nikon gluggarna jag har idag. Tyvärr så kostade Zeiss teleobjektiven astronomiska summor samt att dessa kändes lite ålderstigna.

Zeiss äger Contax varumärket, vi får se vad som händer. Zeiss har en hel fabrik i Japan där man tillverkar objektiv till Contax (och nya Zeiss Ikon).

Patrik! Vad menar du med att Zeiss-optiken har en helt annan karaktär än Nikon?

Urban, om vi jämför t.ex 50/1.4 och 85/1.4 så tycker jag att färgåtergivningen är annorlunda, lite varmare och framförallt så är bokeh'n bättre på Zeiss objektiven. Nikons AF 85mm/1.4 är känd för att ha bra bokeh men här tycker jag att Zeiss är snäppet vassare. Zeiss ger ett litet lugnare intryck.

Har även haft möjlighet att jämföra Nikons AFS 28-70/2.8 med en Zeiss N 24-85/3.5-4.5 (för Contax N) och även här så tycker jag att Zeiss optiken var behagligare. Nikon zoomen känns lite "rå".

När jag lovordat Contax/Zeiss varför använder jag Nikon? Jo, jag tycker att Nikon är den bästa kompromissen, bra kamerahus och bra optik till hyfsade priser. Dessutom ligger de långt framme vad gäller digitalkameror. Jag tyckte dessutom att elektoniken kändes svajig i Contax N systemet. Men vid jämförelserna upplevde jag Zeiss optiken bättre.

Jaha, det var ju trist :-( Har alltid varit en stor Contax-fan... Kanske därför jag har mitt nick ;-)

Nåja, kamerorna och optiken finns ju kvar, om än begagnade! Min Contax S2 släpper jag inte i första taget...

Men jag tycker att det är synd att Contax inte hakat på digitaltåget. Skulle varit skoj om dom kommit med en digital systemkamera eller mätsökarkamera i rimlig prisklass.

/C

Tråkigt som bara den! snyft..

Har hört rykten om att Sony vill köpa namnet men det är bara rykten....

Tack för svaret om Zeiss-optikens förträfflighet.

Ordet bokeh har jag inte tagit i min mun tidigare, men jag minns vad den gamle fotohandlaren i Storuman sa till mig i slutet på sjuttiotalet: "Japanerna är duktiga på att göra skarp optik, men det skärpa är inte allt. Optiken ska teckna vackert i de oskarpa partierna också."

Han använde vad jag vet inte något japanskt, utan Hasselblad, Linhof, Rollei, och Exakta.

Urr skrev:
Patrik! Vad menar du med att Zeiss-optiken har en helt annan karaktär än Nikon?
Se denna tråd för bildexempel på Contax Distagon 28 mm på Canon 1Ds. Suveränt för en objektivkonstruktion med snart tjugo år på nacken, utan en tanke på digitalkameror. Har flera Carl Zeiss som jag använder med adapter på Canons digitalhus.

Min upplevelse av Carl Zeiss jämfört med Canon är svalare färgåtergivning och högre (mikro)kontrast. Upplösningen är lite svår att bedöma men iaf inte sämre. Önskar att CZ gjorde optik för moderna digitalkameror! Skulle köpa direkt! Kyocera-husen saknar jag dock inte.

niklasl skrev:
Önskar att CZ gjorde optik för moderna digitalkameror! Skulle köpa direkt! Kyocera-husen saknar jag dock inte.

De gör ju optik till Sonys digitalkameror men de kanske du inte ser som moderna? Dessutom till Contax N1D digitala systemkamera fast den är ju inte toppenmodern men ändå inte mer än några få år gammal.

Och kanske är det inte slut för Contax som varumärke ändå?

Dessutom finns redan möjlighet att använda Carl Zeiss optik för Zeiss Ikon till Voigtländer/Epsons RD1 som är en ganska ny digital mätsökarkamera. Finns t.ex att köpa här.

Senast ändrad:
Graal skrev:
De gör ju optik till Sonys digitalkameror men de kanske du inte ser som moderna?
Jaja, det jag menade var "piratoptik" i analogi med Sigma och Tamron. Sonyoptiken får jag inte loss och kan inte använda på min Canon.
Graal skrev:
Dessutom till Contax N1D digitala systemkamera fast den är ju inte toppenmodern men ändå inte mer än några få år gammal.
Contax N Digital var tyvärr ett fiasko som inte ens Kyocera i USA ville kännas vid. N-serieoptiken kan jag inget om men de är färre och mest zoomar. N Digital finns vad jag vet inte att köpa, inte ens beg (vilket däremot N-optik gör).

Jag som har ett gammalt RTS-hus från 1970-talet och flera manuella optiker till detta, vilka senare Contaxhus kan jag använda min optik till? Passar den t.ex till en N1 eller N1D?

Contax skrev:
Jorå! Se här. Billig också! Hrmmm... ;-)
Det finns många handlare runt om i världen som fortfarande har Contaxprylar i sin prislista, hela sortimentet. Men när man väl beställt visar det sig att de inte har varan hemma och att den inte längre går att få tag i. Jag letar och har t o m varit i kontakt med Kyocera i Tyskland (varifrån jag har för mig Contax distribuerades i Europa)...

Jag som har ett gammalt RTS-hus från 1970-talet och flera manuella optiker till detta, vilka senare Contaxhus kan jag använda min optik till? Passar den t.ex till en N1 eller N1D?

Du kan inte använda din optik till något hus från N-serien. Det är en nyare serie med autofokus och en större fattning. Det är samma fattning på N-optiken som Contax har på sin mellanformatare 645. De hus du däremot kan använda är RTS III, AX, Aria och RX.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar