Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Ringar" som uppträder slumpvis på bild vid blixtfotografering med liten kamera (SQ)

Produkter
(logga in för att koppla)

A Forsell

Medlem
"Ringar" som uppträder slumpvis på bild vid blixtfotografering med liten kamera (SQ)

Jag hade en liten Nikon SQ kamera som hade ett konstigt problem som Nikon's service inte lyckades fixa. Har också sett problemet hos andra med "små" digitalkameror. Problemet är att det slumpvis dyker upp små "ringar" på bilderna när man tar med blixt. Ringarna uppträder med olika storlek och på olika ställen om man tar flera bilder efter varandra.

Är det någon som vet vad detta beror på?
 

Bilagor

  • dscn0248.jpg
    dscn0248.jpg
    29.3 KB · Visningar: 262
Tack Jakob, men vad menar du med "relativt lilla bländaren"?

Har ju inte sett några sådana här effekter med min D70...
 
Jag menar att du har ett större skärpedjup på kompakten än på din DSLR. Men det är inte hela sanningen kom jag på, den största anledningen är att blixten antagligen sitter bara någon centimeter från objektivet, på kompakten alltså.
 
Ok, antar att det måste röra sig om närliggande dammkorn eftersom det annars borde uppstå reflektioner även om blixten sitter längre ifrån.
 
nu närmare dammkornen är desto större blir cirklarna beroende på var man fokuserar och vald bländaröppning kontra objektivets avstånd till blixten.

det finns massor med människor som på fullt allvar tror att det här är "spökfotografi"...
jag har alltid lika roligt åt det. ;o)
 
Kolla också att du inte har fingeravtryck på linsen.
Jag har en Ixus 400 som "festkamera" och ofta när dessa fenomen dyker upp sitter det ett fett fingeravtryck mitt på linsen.
Hur det hamnar där har jag ingen aaaning om :)
 
fett på linsen sitter alldeles för nära för att sådana här fenomen ska uppstå.
istället blir bilden softad.
att dammkorn är oftare synliga på festbilder är förmodligen för att man är fler personer i ett rum och rör upp mer damm än om man är färre.
bara av att andas rör upp damm. ännu mer blir det förstås om folk rör på sig oxå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.