Annons

Rimligt pris för Rolleicord V?

Produkter
(logga in för att koppla)

chromeharp

Medlem
Någon som har någon idé om vad en Rolleicord V är värd? Har hittat en för c 3000 kr - i bra skick. Borde jag kunna hitta billigare?

Framför allt är det viktigt att kameran är i gott skick om man ska betala från 900 och uppåt. Det borde gå att hitta en för ca 500 tycker jag, men då kanske slutaren segar på de långa tiderna och det kostar lite att få den fixad. Om man inte vågar göra slutarrengöringen själv.

Det viktigaste tillbehöret - motljusskydd - är värt ganska mycket extra. Inte så lätt att få tag på.

Tack för svaren. Och jag råkar faktiskt ha ett motljusskydd till min sega Yashica-mat som jag tror funkar på en 3,5-Rollei också.

Är det förresten någon som känner till skillnaderna mellan Yashicamat och en Rolleicord V? Har den senare bättre optik? Ljusare mattskiva?

chromeharp skrev:
Någon som har någon idé om vad en Rolleicord V är värd? Har hittat en för c 3000 kr - i bra skick. Borde jag kunna hitta billigare?

Kolla på LP Fotos auktionskatalog vad utropspris varit för en Rolleicord V (Bör finnas)

Se sedan vad för pris den gick för.
Finns lista på det.

Där ligger nog något slags "marknadsvärde"...!?

Sedan allt under det priset, borde vara ett bra köp..!?

chromeharp skrev:
Är det förresten någon som känner till skillnaderna mellan Yashicamat och en Rolleicord V? Har den senare bättre optik? Ljusare mattskiva?
Bättre optik, men om din Yashicamat har mattskiva med fresnellins så är Rolleicordens mörkare. Vb har ljus mattskiva, men är dyrare än en V.

Ja! Du borde kunna hitta en till bättre pris.
Jag köpte min nyligen genomgången på dyra Schönherrs för 1600 på den tiden när folk fortfarande använde film. Tror däremot inte att det blir så mycket billigare nuförtiden, men däromkring är mer rimligt.

Varför Rolliecord? Är det inte bättre med en Rollieflex istället?

Pratar i egen sak då jag har en till salu, även om du inte köper den så vidhåller jag ändå att en R-felx är bättre. Du får mer valuta för pengarna.
Varför inte en Mamiya C300 med utbytbar optik änne ett strå vassare.

Jan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar