Annons

rimliga eller orimliga villkor?

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
En kvinna som har hört av sig och ville bli fotad har kommit med dessa krav till mig.

Att hon vill se bilderna innan jag ens redigerat de, och godkänna de därefter (dvs obehandlade bilder i NEF-format för min del) och även ha de så i originalformatet.

För mig känns det olustigt på flera punkter.

1. jag tycker inte att en bild är helt klar förrän jag har behandlat den och redigerat klart den

2. jag tycker det känns lite obehagligt att ge bort en kopia av originalfilerna då det är ett mitt sätt att bevisa på att jag har upphovsrätten till en bild.

Så vad tycker ni? Är jag orimlig som inte vill gå med på något sånt eller rimlig i mitt omdöme?

Svara FORT SOM FAN :)

Rent generellt så skulle jag som fotograf inte ska lämna ifrån mig material som jag inte tycker är färdigt. Om det är kravet så skulle nog jag personligen avstå från att fotografera.

alcedo [E.F.S] skrev:
Rent generellt så skulle jag som fotograf inte ska lämna ifrån mig material som jag inte tycker är färdigt. Om det är kravet så skulle nog jag personligen avstå från att fotografera.

Jo men det är min policy också. Jag lämnar inte ens ifrån ofärdiga fyllebilder *S*

popboydeluxe skrev:
En kvinna som har hört av sig och ville bli fotad har kommit med dessa krav till mig.

Att hon vill se bilderna innan jag ens redigerat de, och godkänna de därefter (dvs obehandlade bilder i NEF-format för min del) och även ha de så i originalformatet.

För mig känns det olustigt på flera punkter.

1. jag tycker inte att en bild är helt klar förrän jag har behandlat den och redigerat klart den

2. jag tycker det känns lite obehagligt att ge bort en kopia av originalfilerna då det är ett mitt sätt att bevisa på att jag har upphovsrätten till en bild.

Så vad tycker ni? Är jag orimlig som inte vill gå med på något sånt eller rimlig i mitt omdöme?

Svara FORT SOM FAN :)
Varför vill hon ha obehandlade bilder? Låter mysko, ungefär som att köpa en bil hos en bilhandlare och välja till extrautrustning som AC, airbag, cd-växlare men be personalen att lägga allt omonterat i baksätet.

Re: Re: rimliga eller orimliga villkor?

Calle S skrev:
Varför vill hon ha obehandlade bilder? Låter mysko, ungefär som att köpa en bil hos en bilhandlare och välja till extrautrustning som AC, airbag, cd-växlare men be personalen att lägga allt omonterat i baksätet.

Jag önskar att jag visste det, är helt ställd till varför människan vill ha det så.
Då kan hon likagärna göra jobbet själv eller låta någon stå där o knäppa med en kamera på hennes order. Men ja, hur ska man få henne att förstå att man tycker det är orimligt utan att verka otrevlig?

Ang punkt 2 så är väl råfiler likställda en oframkallad film. Alltså måste bilderna "framkallas" innan visning. Då blir det också naturligt att du inte lämnar ut råfilerna utan de "framkallade" men oredigerade bilderna. Är du med på tankegången?

popboydeluxe skrev:
Flasha förbi är en sak, grejen är att hon vill ju HA DE. Oredigerade, obehandlade i originalformat.

Glöm det där jobbet!!
Som andra skriver, det låter skumt.

Eller om du fortfarande vill göra jobbet så smackar du på ett lager till med opacitet 10% och så i någon kontrastfärg skriver du din copyright och så plattar du ut bilden, förminskar lagom, Jpeggar och ger henne och säger att det här är vad du får..

AnnaKarin skrev:
Ang punkt 2 så är väl råfiler likställda en oframkallad film. Alltså måste bilderna "framkallas" innan visning. Då blir det också naturligt att du inte lämnar ut råfilerna utan de "framkallade" men oredigerade bilderna. Är du med på tankegången?

Jag är med och jag håller med dig.
Frågan är ju bara hur jag ska förklara för denna människa att hon är orimlig utan att vara för otrevlig...

Re: Re: Re: rimliga eller orimliga villkor?

popboydeluxe skrev:
Men ja, hur ska man få henne att förstå att man tycker det är orimligt utan att verka otrevlig?

Var ärlig!
Konstatera rakt och utan omsvep och inlidningar att det känns olustigt, att din NEF-fil ju är ett oframkallat neg som du ser på det och framförallt att du inte brukar jobba på det här sättet.

Och Pavel, ett missat fotojobb kan väl inte vara hela världen?

Visa bara färdiga bilder!!

Stå på dig!

Fråga henne om hon brukar gå till bagarn för att smaka på bulldegen!!
Det brukar jag säga till mina kunder när dom vill ha filer direkt från kameran, då brukar dom förstå vad jag menar.

Spelar ingen roll om kameran kostar 3000:- eller 300.000:-.....alla filer måste bearbetas mer eller mindre!!

/Janne

Kan hon kräva dig på det hon gör så borde du kunna kräva att få se henne naken och utan smink innan du fotar och eventuellt godkänne henne därefter också, eller?

Re: Re: Re: Re: rimliga eller orimliga villkor?

Johan Okker skrev:
Var ärlig!
Konstatera rakt och utan omsvep och inlidningar att det känns olustigt, att din NEF-fil ju är ett oframkallat neg som du ser på det och framförallt att du inte brukar jobba på det här sättet.

Och Pavel, ett missat fotojobb kan väl inte vara hela världen?

Haha, absolut inte, jag fotar så jävla mycket hela tiden ändå att jag lätt ersätter tiden jag tänkte ägna åt henne åt någon annan istället :)

utdrag ur mailkonversationen:

"jag vill okeya det som du får använda...endel får raderas DIREKT som jag ser... "

"jag vill ha innan redigering-ALLA bilder...men det blir ju så då jag ska godkänna oxå"

Lämna inte ut halvfärdiga bilder!!

popboydeluxe skrev:

"jag vill okeya det som du får använda...endel får raderas DIREKT som jag ser... "

"jag vill ha innan redigering-ALLA bilder...men det blir ju så då jag ska godkänna oxå"

Fråga henne om hon går till bageriet o köper deg i stället för färdiga bullar!!

/Tjatiga Janne

popboydeluxe skrev:

Ja..
Det är ju inte direkt upp till en modell att tala om vilka neg jag ska elda upp eller inte..

Har han/hon hybris? Låter ju lite divaaktigt för ett TFP-jobb..

Re: Re: Re: Re: Re: rimliga eller orimliga villkor?

popboydeluxe skrev:
Haha, absolut inte, jag fotar så jävla mycket hela tiden ändå att jag lätt ersätter tiden jag tänkte ägna åt henne åt någon annan istället :)

Då har du ju egentligen också svaret på din egen fråga.. Hennes villkor är för dig orimliga, du har andra uppdrag.. Enkel matematik.
=)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar