Annons

Rikligt med damm

Produkter
(logga in för att koppla)

SilentNajT

Aktiv medlem
Har haft en 50D i ca 9 månader nu

Saken är att jag har lyckats få väldigt väldigt mycket damm på sensorn som tar upp sjukt mycket behandlingstid i PS

Jag har försökt både med bilteams luft på burk för kamerautrustning och en kompressor för att försöka blåsa bort dammet. men det sitter där det sitter....

Och dammet syns lite extra mycket när jag kör med brännvidder mellan 11-25mm

Är det ett måste att lämna in kameran?

Eller finns det något snille som vet vad man ska göra för att ta bort dammet?
Och hur "känslig" är sensorn?
 
Du skall inte köra med tryckluft på burk. Då blåser du bara dit mer skit. Tryckluft på burk innehåller oftast små vattenpartiklar som sätter sig på sensorn. Det är bättre att använda någon dedikerad sensorrengörare. Typ "sensor swab" eller liknande. Finns att köpa i nästan alla kameraffärer. Sök här på forumet så hittar du mer info. Lämnar du in kameran brukar det kosta mellan 600-1000:-
 
1. Hamas blåsbälg
2. Konstnärspensel från Clas Olsson som du "laddar" med tryckluft på burk
3. Sensor svabb med tillhörande vätska

Väldigt sällan du behöver gå till steg 3 om du ingriper i tid. Se till att inte hamna utanför sensorn med stråna på penseln. Där kan finnas olja på ramen runt sensorn. Med normal händighet, så fixar du själv. Som tidigare nämnts, sök bland trådarna. Detta var en väldigt kort sammanfattning.
 
En enkel gummiblåsa och inte någon tryckluft av något slag, som tidigare påpekats, De där antistatpenslarna kan också ställa till det om det kommer smörjfett på dem. Går det inte att blåsa rent med gummiblåsan är det svab som gäller, en sensorlupp, med belysning, kan vara till hjälp. Inget särskilt svårt och det är en glasskiva och inte själva sensorn det gäller, men se upp så att inte slutaren slår igen under ingreppet. Prylarna du behöver finns hos fotohandlarna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.