OBS!!!Långt!!! =P
Nu är jag tillbaka. Om någon undrar vad min kamera lyckades hosta fram sedan sist jag var här så är det bara att titta in den senast inlaggda bilden. Kommentera gärna.
Niclas, verkar belysa en väldigt viktig del i Åkes budskap. Nämligen kärleken. Och om jag förstått det hela rätt verkar ingen annan se detta kärleksbudskap. Och jag kan hålla med om att det sätt Åke formulerade sig, gör detta mycket svårt. I hans sätt att likna och förklara synden homosexualitet, får åhörarna att tänka på cancer - en mycket tragisk sjukdom. Vilket utan tvivel väcker osmak hos personen som är öppet homosexuell Och jag skulle aldrig kunna tänka mig att Åkes avsikter var att få folk som har den läggningen, på bra humör!
Men är det någon som tagit reda på varför Åke predikade det budskap han predikade? Alltså vad han själv menade var hans avsikter? dvs. var hans avsikter enbart att kränka, hata och förnedra? Dessa hans egna avsikter kan självfallet vara av obetydlig sort, eftersom att han uppenbarligen redan har kränkt människor. Även om hans agenda är obetydlig, så anser jag ändå att den kan vara intressant i sammanhanget.
Om jag förstått det hela rätt så var Åke uppenbart upprörd över den liberala syn på homosexualitetens utbrytning. Redan här har säkert folk svårt att förstå att han kan vara upprörd över en sådan aktningsvärd företeelse som kärlek mellan två personer? Vilket inte är så konstigt. Homosexuella har varit trakasserade och förtryckta i alla dagar, och det är självfallet mycket hemskt och inget som bibeln hyllar!(sic!) På senare dagar, har dock homosexuella fått en mycket stor roll i media samt i samhället i övrigt - ta pridefestivalen som ett gott exempel! Det dock Åke, som starkt bibeltroende pingstpastor, gjorde var att göra en motreaktion till denna bild. Han ville förmedla ett budskap som han trodde på och som stod i stark kontrast till vad media tidigare förklarat vara det enda rätta.
Visst skulle vi alla önska att han åtminstonne kunde gjort detta med något större aktning. Det är ju ett väldigt känsligt ämne eftersom det redan är en kränkt grupp redan innan. Det sätt homosexuella behandlas är givetvis mcket tragiskt!
Det konstiga med hela den här Åke vs. homosexuella-debatten, är att jag faktiskt tror mig funnit mer förståelse från de som faktiskt är homosexuella än de som bara vill göra en poäng. Med det inte sagt att jag förstår dig som homosexuell och att du är arg över hur en pastor kan tala sådanna saker från en predikarstol!
För oss kristna handlar detta om att hålla staten ifrån våran bibeltroende kristendom, samtdigt som vi på intet vis vill att folk ska bli kränkta. För vem tjänar det till? ännu mer förtryck, bara och det vill jag som kristen absolut inte se.
Jag menar att man som älskande kristen fortfarande kan hata det vi kallar synd - för det är så bibeln själv beskriver att Jesus gjorde och det är så jag hoppas och tror att Åke gör!
En återknytning till trådens första inlägg: Jag finner det faktiskt mycket tragiskt att folk vill förlöjliga och förnedra homosexuella, men det skär faktiskt i hjärtat på mig när folk förlöjligar den kristna tron i ett försök att ge igen med samma mynt - när de faktiskt inte ens förstått det budskap vi för fram. Hatar vi syndaren? Visst inte. Hatar vi synden? Visst!
Det blev lite långt, jag vet. =/
Btw, trevligt med en diskussion som inte innefattar färgbrus, bokeh och annat trams. =P
God Jul, föresten.
Mvh,