Makten
Aktiv medlem
Jag tror jag förstår vad du menar. Även om jag tycker att kristendomen är fånig, så förstår jag också att Bibeln kan vara ett bra och ofta riktigt rättesnöre för en troende, och även för icketroende. Den tål som sagt att tolkas lite hur man vill.Niclasfoto skrev:
Martin.
Kom ihåg att stora delar av bibeln är skriven i sådan form att det är tänkt att generera/öppna upp för bilder hos läsaren.
Åke Gren talar mycket i sådana bilder, ofta blir det lätt hypotetiska men bilder är rätt ord för det.
Jag säger inte att det var smart att göra det som han valde att göra det!
När det står att Jesus gick på vattnet. Vem vet OM han gjorde det så som vi tolkar orden i dess direkta mening? Ingen vet. VAd så vet vi utifrån en sådan text? JO det vi vet Är att bilden som vi får betyder ngt som är långt djupare än vattnet han skulle ha gått på. Biblens språk är större än vad orden säger, bibeln talar till oss på ett bemötande sätt.
Bibeln ger våra ofta trånga sinnen hjälp att förstå det som är meningen. Bibeln är en text som är mkt spännande då den med sina delar om och om igen öppnar upp för nya ahaaupplevelser. Hade död endast betytt det vi konrket förbinder med död så hade det ordet inte haft samma tyngd och liv som det nu har.
När Åke Gren talar om Död så betyder inte det alltid död såssom vi nu/idag tolkar ordet utan i bibliskt sammanhang så handlar det ofta om "att gå förlorad eller att fördärvas" osv,, Media har ju nästan målat upp en bild av Gren där han vill hota homos till livet!! ojojoj så snett ju!
Men när inte ens åklagaren klarar av att förstå språket så klandrar jag ingen annan som inte förstår d.
Det jag däremot vänder mig emot, är att en man anställd vid svenska kyrkan kan ha mage att uttrycka sig som han gör. Han tolkar Bibeln på ett ont sätt tycker jag, och bara det borde vara oförenligt med nån form av gudaktighet.
Att det dessutom sker i en tid då kyrkan stadigt går mot en undergång är smått komiskt. Det är ju just dessa vansinniga medeltida tolkningar som har satt hjulen i rullning. Varför kan man inte som kristen präst bejaka vår samtid, och istället försöka tolka Bibeln på ett bra och trevligt sätt?
Jag skönjer stor bitterhet och i viss mån hat i Greens predikan. Inte så att det kan kallas hets kanske, men det är märkligt att en sådan människa ska få företräda en så stor del av folket som det trots allt är.