dJb
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Utan att försvara många av orden i predikan så kan jag säga att om du ser saken ur sitt rätta perspektiv, det som ligger till grund för predikan (=skriften) så blir det svårt att se problem i grunden för det Gren predikar.
Tyvärr högst få som läst mer än det media målar upp. Trist.
Mvh Niclas,
Nja.. det finns väl uppenbara problem även där. T.ex. i det att han väljer att utgå ifrån 1917 års bibel-översättning trots att de flesta experter anser att bibel 2000 är en bättre tolkning.
I GT omtalas homosexuellt beteende som något "avskyvärt", men GT omnämner även "en rad sexuella, rituella och sociala beteenden som generellt avskyvärda. Bland dem kan nämnas att lägra varandras hustrur, att äta kött med blod i, att äta hare, att ge offergåvor med slug beräkning, att låna ut pengar mot ränta, att kränka den svage och fattige och att förlita sig till svärdet. Sedan finns några företeelser som omtalas som avskyvärda "för Israels Gud", som alltså är extra vidriga. Det är bland annat falskhet, att döda en oskyldig, tvist mellan bröder, fusk med vågen, syndigt leverne, högmod och lögn."
På intet sätt sticker just homosexualitet ut, men Green väljer att göra den tolkningen samtidigt som han ogiltigt plockar "russinen ur kakan" ur den så kallade helighetslagen:
"Du får inte närma dig en kvinna för att lägra henne när hon har menstruation och är oren. Du får inte ha samlag med hustrun till en landsman; du blir oren genom henne. Du får inte överlämna något av dina barn till Molok. Du får inte vanhelga din Guds namn; jag är Herren. Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt. Du får inte ha könsumgänge med djur av något slag och bli oren genom det. En kvinna får inte ställa sig framför ett djur för att para sig med det; det är något vämjeligt. Ni skall inte göra er orena genom något av detta, ty med allt detta har de folk orenat sig som jag driver undan för er. Landet blev orent, och jag straffade det för dess synder, så att det utspydde sina invånare."
Grejen är att man med retoriska knep och egna tolkningar kan plocka ut nästan vad som helst ur bibelns 66 böcker och argumentera det som en sanning.
Läs mer här:
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_11102959.asp
Sen finns det ju rena faktafel också som t.ex. följande ur Greens predikan:
"Genom att legalisera partnerskap mellan män och män och kvinna och kvinna, så kommer det att skapa katastrofer helt enkelt, utan dess like. Vi ser följderna redan av det här, vi ser det genom AIDS som sprider sig. Nu är inte alla AIDS-smittade homosexuella, men det har uppstått på grund utav detta en gång i tiden. Och sedan kan naturligtvis oskyldiga människor bli smittade av denna hemska sjukdom utan att för den skull ha någonting med det som ligger bakom i detta, vad det gäller homosexualitet."
Men nu ska jag lämna debatten ett ögonblick och åka ner och hämta ett paket från photax. Betydligt trevligare.