Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Retushering på svartvitt.

Produkter
(logga in för att koppla)

das_model

Aktiv medlem
Sökte efter inlägg om retushering men fann bara att det mest handlade om digitalt.
Min fråga är om det är någon som har något bra tips på hur man snyggast retusherar bort tex repor, streck, dammkorn på svartvita bilder för hand. Som alltså har uppståt vid kopiering i mörkrum. jag får alltid några små pricker efter damm eller liknande. Det finns ju att köpa retusheringskit men det jag har hittat är ganska dyrt. Andra metoder man kan använda och var får man tag på saker ?? Väldigt tacksam för svar!!
 
Jag brukar använda något som heter Spot-on. Det är små flaskor med retuschfärg som man kan köpa styckvis. För att pricka i damm och annat använder man en mycket smal pensel som inte spretar.
 
Vanlig vattenfärg
För egen del retuscherar jag mina vita fläckar på "kristallytepapper" med en för området lämpligt svart / grå / vit blandning av svart och vit vanlig vattenfärg som jag "punktar" ner med en mycket smal och spetsig mårdhårspensel. en spetsig pensel av mårdhår är a och o.
Spot-one är säkert ännu bättre, men jag är mkt nöjd hittills med resultatet med vanlig billig vattenfärg.
 
Använder både "äkta retushfärger och vattenfärger.

Det är lättare att få tag på gråtoner eller olika kulörer i vattenfärg.
De flesta retushfägerna är i olika toner av svart som man får späda till den ton som önskas.

Vattenfärgen är inte kopieringssäker.
Om du kör en bild i en kopiator med vattenfärgsretush kan de retusherade punkterna lysa igenom på kopian.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.