Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Restips i sommar, gärna Asien

Produkter
(logga in för att koppla)
En av mina söner kom precis hem efter en månads luffande i södra Indien. Hela hans resa gick på 9000 kr. Alltså flygbiljetter, kost, logi, guidningar och inrikes resor inklusive nån inrikesflygning.

Indien ar normalt billigare an de flesta av S.O. Asien landerna. Han stannade ocksa i samma land vilket gor det klart billigare. Men han maste anda ha levt djakligt snalt........
Och vad betalade han for alla flygbiljetterna tillsammans?

Hej!
De platser jag har varit i(kring de områden du funderar över) är: Kina, Malaysia, Borneo och Inre Mongoliet. Jag tycker att många här på tråden har kommit med många bra förslag till ställen som man kan åka till som bl.a. Tibet, Burma, Indien och Vietnam. Så jag tänker inte ge så mycket mer förslag på platser som man kan åka till.

Jag har rest världen över och vet att det är svårt att komma bort från turismen. Speciellt om man vill fotografera. Då vill man inte vara beroende av en grupp på 30 personer. jag har lyckats med att boka in guider som ställer upp på ens egna önskningar på resaktiviteter hur speciella de än är. En av guiderna jag har haft, har lett mig runt omkring risfälten i Kina, till byar där de aldrig har sett turister förut. Där det bor högst 50 personer i en by. Jag har haft guider i Borneo som tagit mig till slummen där folk bygger sina egna "hus" av det enda material de har runt omkring sig. Jag har också haft en guide i Inre Mongoliet där jag har fått träffa på normader på grässlätten. Det var också bortom turistschemat. Det är lättare också att fotografera djur och människor med en guide om ni bara är två eller tre eftersom ni inte hörs like mycket som i en större grupp. Dessutom kan man ändra schemat efter vad man känner för dagen. Du kan gå in på min hemsida och titta på bilder och läsa om hur man får tag på bra guider. Har du mer frågor så kontakta gärna mig. :)

Här hittar du olika restips: http://fotografjohanna.com/blog/2010/06/
och här kan du se bilder från mina resor: http://fotografjohanna.com/galleri/

Hoppas att jag har kunnat hjälpa till! :)

/Johanna

Hej Johanna! Tack för ditt inlägg! Ska absolut kolla upp mer om guider och vad det kostar! Tyvärr sitter jag på iphonen i en stuga i Sälen nu och en vecka till, men jag kollar upp dina länkar när jag kommer hem igen :)

Senast ändrad:
Lycka till om du tror att du kan leva pa 13 kr om dagen :) Vare sig om du ar i Sverige eller Vietnam. Alltsa 390 kr i manaden som da inkluderar allt.
Man vill ju anda kunna ha roligt nagon gang pa resan. Eller kanske ata och dricka gott nagra kvallar. Eller du vill kanske kopa nagra grejor du ser under resan. Man ska ju inte bara precis kunna overleva utan att gora roliga saker.
Tror anda jag har en hyfsad uppfattning om priserna i Sydost Asien. Jag ar dar nu och stannar i nagra manader. Har aven bott i Thailand och de andra landerna i mer an 10 ar av mitt liv. Mer an hundra resor till Thailand, Malaysien, Indonesien, Burma, Laos, Vietnam, Kina, Singapore och Filippinerna

Nej det tror jag ej, som sagt har vi drygt 300 kr per dag var att leva på, lite mer (333,33 kr räknat på 10 000 i 30 dagar). Att vi kommer ha roligt under resan tvekar ja inte en sekund på, annars hade jag inte gjort resan på detta sätt. Köpa souvenirer mm kommer vi säkerligen köpa, men då vi har ont om plats till ytterligare packning blir det förmodligen inte förrän i slutet av resan, och då ser vi också hur mycket pengar vi kan spendera. Jag tvekar inte en sekund på att du har bra prisuppfattning, men jag tror inte heller att du under alla resor levt snålt ala backpacking-vis. Ingenting är omöjligt, och icke optimism är något jag är allergisk emot :)

Edit: hur lever du nu och vilka kostnader har du?

"Fel" tid för Nepal > monsun

Nepal är vädermässigt ingen höjdare under denna tiden. Monsunen ger en regnperiod mellan mitten av juni och mitten av september. Det är varmt under monsunen och regnar nästan varje dag, dock inte hela tiden.
Om man tänker vandra i Himalaya så är det blött och lerigt ute på stigarna. Bergen är ofta täckta i moln. Det är iglar överallt; så fort man stannar kommer de krypande (man hittar alltid några som kommit in i skorna och bitit sig fast i fötterna) och när man passerar under buskar och träd faller de ner (det sitter alltid några som bitit sig fast innanför kragen).

Hur vädret är i det nepalesiska låglandet under denna tid har jag inte koll på.

Monsunen kan ju vara en upplevelse i sig, jag rekommenderar i så fall ett stort bra paraply, ThinkTank Photos Hydrophobia (lita inte på "vädertätning" under monsunen....) och Steve McCurrys "Monsoon" som fotoinspiration.

Indien var/är billigt.

En av mina söner kom precis hem efter en månads luffande i södra Indien. Hela hans resa gick på 9000 kr. Alltså flygbiljetter, kost, logi, guidningar och inrikes resor inklusive nån inrikesflygning.

När jag och två kompisar var i norra Indien (Delhi, Varanasi, Sanchi, Junagadh, Sasan Gir, Diu, Bhuj, Rhanthambor, Bharatpur, Agra) under sju veckor december 1996 - januari 1997 gjorde vi av med ungefär USD 100/vecka och person.

Vi hade köpt flygbiljetter (Köpenhamn - Delhi ToR) och Indrailpass (frikort på tågresor i Indien) hemma i Sverige så de utgifterna är inte med i de hundra dollarna, ej heller vaccineringar.

Vi bodde på enkla ställen, käkade på enkla restauranger eller på gatan, åkte taxi och rickshaw, betalade inträden i nationalparker och museer och försökte inte att leva snålt.

Åren går och priserna är historia nu men det är fortfarande billigt att resa i Indien.

Nepal är vädermässigt ingen höjdare under denna tiden. Monsunen ger en regnperiod mellan mitten av juni och mitten av september. Det är varmt under monsunen och regnar nästan varje dag, dock inte hela tiden.
Om man tänker vandra i Himalaya så är det blött och lerigt ute på stigarna. Bergen är ofta täckta i moln. Det är iglar överallt; så fort man stannar kommer de krypande (man hittar alltid några som kommit in i skorna och bitit sig fast i fötterna) och när man passerar under buskar och träd faller de ner (det sitter alltid några som bitit sig fast innanför kragen).

Hur vädret är i det nepalesiska låglandet under denna tid har jag inte koll på.

Monsunen kan ju vara en upplevelse i sig, jag rekommenderar i så fall ett stort bra paraply, ThinkTank Photos Hydrophobia (lita inte på "vädertätning" under monsunen....) och Steve McCurrys "Monsoon" som fotoinspiration.

Okej, tack så mycket för din information :) nej det lutar mer och mer åt Vietnam faktiskt, men vi får se. Jag ändrar mig varje natt :) haha

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar