ANNONS
Annons

Tågluffa i Europa med Interrail

Produkter
(logga in för att koppla)
...självklart kommer man vara lite mer försiktig om man bär runt på en dyr kamera, och jag vill ju inte missa något för att jag har en dyrare kamera. Så hur löser man detta?
Man ska inte överdriva stöldriskerna. De är nog inte större i en turkisk by än i t ex Stockholm.

Jag har rest och backpackat mer än de flesta och har aldrig råkat ut för nåt. En incident bara. Någon mekade med min rygga när jag väntade på stationen i st. Raphael (Frankrike) men jag kände det. När jag snabbt vände mig om flinade han bara lite förvånat. Hade jag inte varit så överraskad hade han fått käka knogmacka.

Man får försöka väga riskerna. I Greklands små byar på öarna känns det väldigt tryggt att lämna grejorna på rummet ibland, trots att dörrlåsen är rena skämtet. Andra gånger får man helt enkelt hålla sig hyfsat nykter och dra med kameran på krogen, vilket förstås kan ge underbara bilder.

Jag håller med dig i allt, i princip. Problemet är att en tågluff (backpacking) är fel typ av resa för en avancerad fotoutrustning med många delar. Värdet säger jag inget om eftersom det är individuella bedömningar.

Ett till exempel - Ni kommer säkert att springa mellan tåg på stationer och slänga upp ryggsäcken på hyllor i tåg och bussar. De kommer ibland att läggas i högar, dimpa i marken etc.
Jag lindade ofta in min lilla systemare i en stor filt och stuvade den mitt i ryggan. Funkade bra men den blev ju lite jobbigare att fiska fram om jag såg nåt, men kan kan ju ha den i remmen tidvis.

Personligen tycker jag en 40D är perfekt. Inte alltför dyrbar heller, men jag skulle nöja mig med max ett par gluggar. Mina 20mm och 85mm vore perfekt.
Minneskort går att köpa var som helst dessutom.
Min Archos mediaspelare går att backuppa till. Den åker med. Kolla om du har nåt liknande. Ta annars med några DVD-R i fodral (typ med dragkedja). De är perfekta att kopiera/dumpa bilderna till på nåt internetcafe'.

Självklart menar jag inte att jag ska ta med alla mina gluggar, utan helst bara ett. Möjligtvis köper jag något 18-200 t.ex, inte tänker jag ta med alla objektiv inte =) 40D+batterigrepp (för möjligthet till AA batteri), ett eller Kanske två objektiv, massa minneskort. kanske något att spara på, alt. skivor som någon nämnde. Måste bara få flickvännen och förstå att man måste passa på och göra sånna här saker när man är ung, inte vara så fäst vid hemstaden =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar