Annons

Restips i sommar, gärna Asien

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Har i en annan tråd här pratat lite om att backpacka själv i Vietnam 1 månad runt april-maj. Nu har jag dock tänkt lite och beslutat mig för att flickvännen ska med. Dock läser hon, så innan juni går det ej. Därför vill jag ha tips på ställen utanför Europa där man kan komma billigt undan utan att behöva spendera dagarna inne pga regnperiod.

Snabbfakta:

Budget: ~15 000 kr
Tid: ~1 månad, för min del gärna mer
juni-juli-augusti
Backpacka, fota mycket!! Bada, bort från turistorterna, spendera tid med urbefolkningen.
Området runt Vietnam, Thailand och runt om kring är mycket intressant, även Nepal!

Tar också gärna emot tips om vaccination, försäkringar och dylikt som kan vara bra att tänka på månaderna innan man åker.

Mvh
André

Filippinerna och asien i allmänhet är för varmt på sommaren! Pallar man 38-45grader varje dag så är det kanske OK. Europa eller USA är bäst på vår sommar. Åk till Asien under vintern istället, då är det varmt och gott där, 25-30grader...

Vad inkluderar din budget pa 15000kr? Flygbiljetter, vaccinationer och forsakringar? Eller bara levnadskostnaderna under den manaden du reser?

Filippinerna och asien i allmänhet är för varmt på sommaren! Pallar man 38-45grader varje dag så är det kanske OK. Europa eller USA är bäst på vår sommar. Åk till Asien under vintern istället, då är det varmt och gott där, 25-30grader...

Som jag skrev går det ej då min flickvän läser. Är det verkligen så varmt?

Vad inkluderar din budget pa 15000kr? Flygbiljetter, vaccinationer och forsakringar? Eller bara levnadskostnaderna under den manaden du reser?

Större delen av flygbiljetterna samt mitt leverne där nere. Jag hade gärna lagt mer oc varit iväg längre, men tror inte min flickvän vill lägga mer.. Försäkringar och vaccination betalar jag ju antagligen innan, så de utgifterna räknar jag inte med.

Förresten, ska man vänta med att boka flyg eller göra det tidigt? Vi har ju som sagt hela "sommarlovet" (juni, juli, augusti) på oss.

Typ. Samt risk för tsunami då det är regnperiod om du åker sensommaren. Norra Indien är billigt o kallare.

Hur är det med norra Vietnam/Laos då? Läste i någon tråd på backpacking.se att det var bättre där under sommaren? Norra Indien var dåligt med vatten, och jag tror att främst min flickvän gärna vill ha någon möjlighet till bad under veckorna. Så tråkigt att hon läser!

Var i Malaysia/Singapore hela Juli månad för några år sedan. Det var runt 30 grader hela tiden, dygnet runt och lagom mycket regn/sol. Ganska perfekt tyckt jag. Malaysia är billigt med.

Hur är det med pengar då, dyrt/billigt att leva? Dyrt att ta sig dit antar jag?

Ska 15000 racka till allting i en manad inklusive flygbiljetten fran Sverige och resorna nar du ar i Asien sa blir det riktigt tight. Glom Singapore och liknande stalle som ar riktigt dyra. Bara flygbiljetten fran Sverige tar en mycket stor del av hela din budget.
Vintern ar den basta tiden for de flesta stallena i Sydost Asien. Men sommaren ar ok om du kan sta ut med kraftiga regnskurar.

Taiwan! Åker själv den 4 juni och tre månader fram. Varmt och fuktigt! Vill du ha tips eller veta mer om Taiwan - tveka inte att kontakta mig. Har varit där fyra gånger innan.

Shit! 15000 lax och då ska flygbiljetten vara inräknad där också. Det blir nog Sydostasien för din del t.ex. Thailand, Vietnam eller Kambodja. Varför inte Burma? Har dock aldrig varit där men låter spännande!

Shit! 15000 lax och då ska flygbiljetten vara inräknad där också. Det blir nog Sydostasien för din del t.ex. Thailand, Vietnam eller Kambodja. Varför inte Burma? Har dock aldrig varit där men låter spännande!

Som sagt, drygt 15, några tusen mer eller mindre är mindre viktigt, huvudsaken är att det inte rinner iväg allt för långt då ja tror att flickvännen inte har hur mycket pengar som helst. Har kollat på resor till Hanoi, Vietnam på momondo.com. Drygt 4500 kr går en resa på ToR. Räknar vi då på att jag har 10' kvar att leva för är det drygt 300 kr per dag, lite mer. Det låter i mina öron inte alls orimligt. Burma, varför inte? Är som sagt öppen för alla förslag!

Du far ju sakert rakna med mer an 4500 for biljetten. Atminstone om du vill aka till ett bestamt stalle en viss tid. Manga av landerna du pratar om innebar ocksa att du maste soka och/eller betala for visum nar du anlander dit. Sen antar jag du vill aka runt lite ocksa nar du kommit till det forsta stallet. 30 natter pa hotell/guesthouse kostar ju ocksa en hel del.
Hoppas att du redan nu ager mycket minneskort eller nagon sorts hard-disk du kan ladda ner dina bilder pa. Annars kostar det en del ocksa. En manad med mycket platande ger dig manga bilder. Du kanske behover fosakring och vaccinationer. Det ar ganska dyrt ocksa.

Nar du betalat dina fasta kostnader sa har du definitivt inte nagra drygt 300 per dag kvar. Antagligen inte halften ens.
Alla landerna du skriver om har jag varit i manga ganger. just nu skriver jag detta fran Thailand, darfor inga svenska bokstaver pa tangentbordet.
Poangen ar att det kostar alltid mer an man tror och raknar med. Jag hoppas att du och flickvannen kan bo pa riktigt billiga/enkla/daliga guesthouse/hotell for annars lar pengarna inte racka.........lycka till

Du far ju sakert rakna med mer an 4500 for biljetten. Atminstone om du vill aka till ett bestamt stalle en viss tid. Manga av landerna du pratar om innebar ocksa att du maste soka och/eller betala for visum nar du anlander dit. Sen antar jag du vill aka runt lite ocksa nar du kommit till det forsta stallet. 30 natter pa hotell/guesthouse kostar ju ocksa en hel del.
Hoppas att du redan nu ager mycket minneskort eller nagon sorts hard-disk du kan ladda ner dina bilder pa. Annars kostar det en del ocksa. En manad med mycket platande ger dig manga bilder. Du kanske behover fosakring och vaccinationer. Det ar ganska dyrt ocksa.

Nar du betalat dina fasta kostnader sa har du definitivt inte nagra drygt 300 per dag kvar. Antagligen inte halften ens.
Alla landerna du skriver om har jag varit i manga ganger. just nu skriver jag detta fran Thailand, darfor inga svenska bokstaver pa tangentbordet.
Poangen ar att det kostar alltid mer an man tror och raknar med. Jag hoppas att du och flickvannen kan bo pa riktigt billiga/enkla/daliga guesthouse/hotell for annars lar pengarna inte racka.........lycka till

Då jag redan kollat upp vad biljetten kostar kommer den antagligen inte kosta mer. Att minneskort och dylikt kostar har jag inga som helst problem med då de inte är inräknade i de 15 000. Vaccination och försäkring ska inte räknas med i de 15'. Vilka fasta kostnader menar du? Flygresa, boende, mat?

De 300/dag ska räcka till boende och mat. Självfallet kommer jag att ha mer pengar redo om det tryter i slutet, men jag tror absolut inte att det är omöjligt att klara sig om man lägger sina pengar rätt! Det är ju ingen charter-fest-fylleresa vi ska på utan backpacka i ett land där det är relativt billigt att leva, och som backpackare lever man i regel väldigt snålt.

Läste ett inlägg om en kille som liftat Sverige runt (om jag inte minns fel). 13 kr per dag levde han på. Och jag tror inte alls att Vietnam är dyrare att leva i än Sverige.

Hitta en bra guide

Hej!
De platser jag har varit i(kring de områden du funderar över) är: Kina, Malaysia, Borneo och Inre Mongoliet. Jag tycker att många här på tråden har kommit med många bra förslag till ställen som man kan åka till som bl.a. Tibet, Burma, Indien och Vietnam. Så jag tänker inte ge så mycket mer förslag på platser som man kan åka till.

Jag har rest världen över och vet att det är svårt att komma bort från turismen. Speciellt om man vill fotografera. Då vill man inte vara beroende av en grupp på 30 personer. jag har lyckats med att boka in guider som ställer upp på ens egna önskningar på resaktiviteter hur speciella de än är. En av guiderna jag har haft, har lett mig runt omkring risfälten i Kina, till byar där de aldrig har sett turister förut. Där det bor högst 50 personer i en by. Jag har haft guider i Borneo som tagit mig till slummen där folk bygger sina egna "hus" av det enda material de har runt omkring sig. Jag har också haft en guide i Inre Mongoliet där jag har fått träffa på normader på grässlätten. Det var också bortom turistschemat. Det är lättare också att fotografera djur och människor med en guide om ni bara är två eller tre eftersom ni inte hörs like mycket som i en större grupp. Dessutom kan man ändra schemat efter vad man känner för dagen. Du kan gå in på min hemsida och titta på bilder och läsa om hur man får tag på bra guider. Har du mer frågor så kontakta gärna mig. :)

Här hittar du olika restips: http://fotografjohanna.com/blog/2010/06/
och här kan du se bilder från mina resor: http://fotografjohanna.com/galleri/

Hoppas att jag har kunnat hjälpa till! :)

/Johanna

Ähhh 15 000 kr kommer du jättelångt på. Vi lika mycket för 3 veckor i Filippinerna inkl 2 st flygturer inrikes och hotellboende. Backpacking innebär att ni bor fattigt så ni lör inte spräcka budgeten.

/stefan

Läste ett inlägg om en kille som liftat Sverige runt (om jag inte minns fel). 13 kr per dag levde han på. Och jag tror inte alls att Vietnam är dyrare att leva i än Sverige.

Lycka till om du tror att du kan leva pa 13 kr om dagen :) Vare sig om du ar i Sverige eller Vietnam. Alltsa 390 kr i manaden som da inkluderar allt.
Man vill ju anda kunna ha roligt nagon gang pa resan. Eller kanske ata och dricka gott nagra kvallar. Eller du vill kanske kopa nagra grejor du ser under resan. Man ska ju inte bara precis kunna overleva utan att gora roliga saker.
Tror anda jag har en hyfsad uppfattning om priserna i Sydost Asien. Jag ar dar nu och stannar i nagra manader. Har aven bott i Thailand och de andra landerna i mer an 10 ar av mitt liv. Mer an hundra resor till Thailand, Malaysien, Indonesien, Burma, Laos, Vietnam, Kina, Singapore och Filippinerna

Senast ändrad:
En av mina söner kom precis hem efter en månads luffande i södra Indien. Hela hans resa gick på 9000 kr. Alltså flygbiljetter, kost, logi, guidningar och inrikes resor inklusive nån inrikesflygning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar