Då får väl jag säga nåt om det hela jag också. Jag tycker att tråden är nog så relevant. Att personangrepp ej skall förekomma råder väl ingen tvekan om. Problemet är väl också att somliga ibland tar en saklig kommentar som ett personangrepp (t.ex. vid bildkritik eller åsikter om egna åsikter, det är ju faktiskt ganska personliga saker det handlar om, "mina kunskaper, mina åsikter"). Den som känner sig utsatt svarar med ett snabbt personangrepp, fler lägger sig i och så är pajkastningen igång.
Det skrivna ordet kan lätt feltolkas då det ju inte åtföljs av de gester och tonfall som är en stor del av språket när vi talar öga mot öga. Jag märker själv ofta när jag skriver att det låter oerhört hårt, mest för att jag försöker vara lite ekonomisk med orden och därtill för att jag har vissa tendenser att vara ganska skarp och ironisk i mitt sätt. Det funkar för det mesta i det dagliga livet, men i skrift blir det fel ibland. Jag tror därför att det är viktigt att man kollar efter vad man skrivit, så att det verkligen framgår vad man menar även för en annan än en själv.
Vad gäller stav fel finner och inte minst sär skrivning finner jag personligen detta, inte minst det senare, oerhört irriterande. Det ger ett dåligt intryck, men å andra sidan så är jag medveten om att många har problem med att stava. Och att angripa någon för dennes stavfel är väl så lågt man kan sjunka. Paj kastning på hög nivå, så att säga. Därtill är jag medveten om att jag oftast, på rent slarv, lyckas få in ett och annat stavfel i det jag skriver själv. Jag tycker, för allas trevnad, att man kanske bör ta ett djupt andetag innan man klickar registrera även i detta fall.
Pajkastningen, personangreppen och även det motsatta, det överdrivna kamratskapet och interna skämtandet har ju tyvärr också en tendens att helt rycka sönder trådar. Det som från början var något intressant slutar i att antingen vara en dåligt utkämpad verbal strid på liv och död eller Pelles och Kalles diskussion om när den ene glömde att ta av objektivskyddet för 20 år sedan och alla bilder blev svarta (skitkul - för Pelle och Kalle), trots att tråden egentligen handlar om något helt annat. Alla tappar intresset utom Pelle och Kalle.
Då forumens moderatorer tenderar att vara vakna och ha bra koll på vad som sägs här tycker jag gott de kunde vara snabbare att ta bort en del inlägg - såväl av aggressiv som motsatt art - för att hålla trådarna rena. Men jag är naturligtvis medveten om att detta innebär problem, då folk känner sig misshandlade och börjar ropa på yttrandefriheten när sådant sker.
Avslutningsvis vill jag också säga att jag håller med Jan-Olof om att det är synd att det är så svårt att få kommentarer på uppladdade bilder. Men detta spörsmål hör väl hemma i en annan tråd.