Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Respekten för sina medmänniskor

Produkter
(logga in för att koppla)
Kijana skrev:

Kanske är vi annars av samma uppfattning: Hjärnan läser inte hela ordet, utan fyller i bekanta ordkonstruktioner.
Det kanske var därför jag reagerade när jag såg ett inlägg om "pennstorlek" för ett tag sedan i forumet. Min hjärna såg något helt annat. Jag får hoppas det beror på alla amerikanska spam-mail som väller in dagligen med erbjudande om ökad "pennstorlek" :)

TorO skrev:
Nu kanske det här är ett påhopp, men det här var bland det dummaste jag läst på detta forum. Du menar alltså på allvar att vi i samhället ska acceptera att unga killar kallar tjejer för hora?

Jag undrar ju om de tjejer som kallas för hora tycker det är så trevligt? Och jag hoppas verkligen inte att den här inställningen delas av fler (bortsett från ett antal tonårsgrabbar). Menar du verkligen att det är ok, eller gjorde du bara en ganska misslyckad jämförelse?

För övrigt tycker jag det är lite skrämmande att nästan ingen reagerar på detta - inte minst med tanke på vilket liv det brukar bli bland kommentarerna när någon dristar sig till att ladda upp lite glamor-foto...
Nä du, jag accepterar inte att vare sig unga eller gamla, killar eller tjejer använder dessa uttryck (när det inte är befogat) däremot så borde jag avslutat med ett ? och inte en .
Vad jag syftar på är att t.ex. tonårstjejer idag ofta använder dessa uttryck om sina kamrater, uttrycket har inte samma laddning hos dom som hos oss vuxna.
Kanske skall vi acceptera en tuffare jargong på internet än när vi möts i det verkliga livet?

Rikard skrev:
Kanske skall vi acceptera en tuffare jargong på internet än när vi möts i det verkliga livet?

Där tror jag du har rätt - på gott och ont. Kommunikationen blir ju på ett sätt rakare när man inte ser den man kommunicerar med. Men jag är ju inte så säker på att detta är något att sträva efter... Som jag skrev tidigare kan det nog vara bra om såväl avsändare som mottagare tar ett djupt andetag och tänker efter innan han/hon skickar eller tolkar ett meddelande.

Rikard skrev:

Jag upplever jargonger av olika slag mer som ett hinder än som en hjälp när det gäller att kommunicera och förstå folk. Möts man av en jargong så måste man ju tolka den till att börja med så man kan förstå vad personen egentligen menar.

/ Hasse

Maverick skrev:

En anledning man ofta anger är att bildinflödet är så stort och att man därför inte hinner med att kommentera. FS är i det avseende inte anpassat för att minska inflödet av bilder. Vore FS det skulle det inte skilja på antalet bilder man får ladda upp mellan de olika typerna av medlemskap. Där har man offrat inflödesbegränsning mot kommersiella skäl.

Inte helt sant. Vi upplevde att många nya medlemmar direkt laddade upp många bilder. Där har vi satt stopp. Visst kan man köpa till sig fler bilder, och det är lite motsägelsefullt, fast jag tycker att det inte är huvudproblemet i inflödet.

Maverick skrev:

Likaså gjorde man med möjligheten att kommentera hela bildserier, en funktion som fanns men togs bort för rostmedlemmar.

Hänger inte med på vad du menar.

Maverick skrev:

Vidare har man öppnat möjligheten till portfolio där man kan ladda upp x antal bilder som över huvud taget inte går att kommentera.

Fast det är helt irrelevant för kommenterandet. Portfolion är en kommersiell funktion för att du som fotograf skall sälja bilder.

Maverick skrev:

Vidare finns det inget incitamentsystem för att uppmuntra kommenterandet. Det spelar ingen roll om jag kommenterar 200 bilder eller ingen. Det gör ingen skillnad på något vis.

Det finns heller inget som uppmuntrar till att ge bra kritik, dvs att så länge du inte ger urartad kritik så spelar det ingen roll vad du skriver. Det gör varken till eller från.

Detta är en funktion som vi funderat många ggr på att bygga in, dvs betygsätta kommentarer. Men vi är inte övertygade om att det skulle ge så mkt.

Maverick skrev:

Det är det jag menar med att FS inte är byggd för att ge kritik längre. Det fungerade bättre förr när kommersiella intressen inte var så påtagliga.

Hmm. Är du säker på det?

Hassan skrev:
Jag upplever jargonger av olika slag mer som ett hinder än som en hjälp när det gäller att kommunicera och förstå folk. Möts man av en jargong så måste man ju tolka den till att börja med så man kan förstå vad personen egentligen menar.

/ Hasse
Jag håller med, just därför är det viktigt att man som TorO skrev - tänker till en gång extra.
Dels innan man skriver något men även innan man tar illa upp av vad någon skrivit. Är man det minsta tveksam så tycker jag att man skall begära och få ett förtydligande.

En annan sak som retar mig lite det är när man inte kan hålla sig till ämnet. Jag har märkt att det händer ofta i olika internetforum så även i detta. Tycker ni som JanOlofHärnström (inlägg i denna tråd 2004-02-23 16:04) är det respektlöst?

Walle skrev:
Stavfel stör mig inte, däremot så gör särskrivningar det. Framförallt i de fall där de särskrivna orden får en helt ny innebörd.

Samma här... Jag skulle kunna tänka mig att forska i detta med sär skrivningar.

Dom förklaringar som finns ang. varför detta blivit så utbrett håller enligt mig inte riktigt.

Felstavningar & dålig meningsuppbyggnad är sådant som jag ignorerar, däremot så märker jag att vissa, förmodligen duktiga skribenter, slarvar nåt kopiöst. Jag bryr mig inte men undrar varför dom själva inte bryr sig.

Felstavningar & slarv förstår jag, sär skrivningar däremot är & förblir ett mysterium för mig.

/Larsa, som kämpat med 3 barn för att få dem att sätta samman ord, 18-åringen är botad, bara 2 kvar!

(klaga inte på alla mina komman, jag ids inte fixa till det bättre)

Rikard skrev:
Att ge kritik kräver en hel del eftertanke. Om man inte kan framföra den på ett bra sätt, så säger det oftast mer om den som gett kritiken en det denne kritiserar. Själv är jag väldigt restrektiv i att kommentera och kritisera bilder

Jag förstår personligen inte vad det ska vara för problem att ge negativ kritik på en bild som man tycker innehåller brister?

Så länge man är positiv i sitt språk så kan man faktiskt ge hur negativ kritik som helst, det viktiga är att kritiken är konstruktiv så att den kan hjälpa till, det är ju tanken med kritik.

Jag kommer ihåg en bild som jag försökte ge konstruktiv kritik på, det var en suddig bild på en krukväxt i ett fönster. Innan mitt inlägg så fanns ett antal syrliga, tråkiga kommentarer som knappast hjälpte tjejen som lagt in bilden.

Kommer inte ihåg vad jag skrev men jag fick i alla fall ett tackmail från henne veckan efter.

*Tänk om det var nåt vi missade i bilden, det kanske var nåt djupt, exeptionellt konstnärligt över denna bild som vi inte såg, who knows...*

TorO skrev:
Vad gäller stav fel finner och inte minst sär skrivning finner jag personligen detta, inte minst det senare, oerhört irriterande. Det ger ett dåligt intryck, men å andra sidan så är jag medveten om att många har problem med att stava.

Dyslektiker (ex. min 15-årige son) har oftast störst problem med meningsuppbyggnad, stavningen kommer därefter. Sär skrivning är däremot inget som utmärker dyslektiker mer än nån annan, det är snarare ett fenomen som jag på senare tid börjat tro kommer att ta över i det svenska språket.

Re: En fråga!

amfot skrev:
Jag som kommer från Norge, och aldrig läst i svensk skola... Är jag egentligen välkommen med mina åsikter eller frågor här på fotosidan? Jag bor och fotograferar här i Sverige, men skriver dålig svenska. Vore det bättre om jag skriver på norska eller engelska?
.

Fortsätt du att skriva,både på Svenska och gärna även på Norska.
Personligen tycker jag att Norska är ett mycket vackert språk, inte lika hårt som Svenskan.

Vad gäller stavfel så tror jag att dom flesta kommer sej av att folk har för bråttom och läser inte genom sina inlägg innan dom skickar dom.
Sedan verkar det som att det är mer accepterat med ett slarvigt språk på internet som helhet.

I alla fall tills någon härsknar till, då slår man ner som en hök.

Vad gäller pajkastning och annat så tycker jag att sista tiden varit ett lågvattensmärke på fotosidan.se. Vi borde kunna visa mer respekt för varann även när vi inte kan se varandra i ögonen.

/Göran

Maverick skrev:
Vidare finns det inget incitamentsystem för att uppmuntra kommenterandet. Det spelar ingen roll om jag kommenterar 200 bilder eller ingen. Det gör ingen skillnad på något vis.

Det finns heller inget som uppmuntrar till att ge bra kritik, dvs att så länge du inte ger urartad kritik så spelar det ingen roll vad du skriver. Det gör varken till eller från.

Mvh
Maverick

Satt och fundera lite på det du sa om att uppmuntra kommenterandet. Jag har kollat lite på Usefilm och där verkar de ha någon slags uppmuntran för kommentarer i form av poäng, om jag inte har uppfattat det helt fel. Visst folk får mycket fler kommentarer där men jag ser det absolut inte som positivt eftersom 90% av kommentarerna innehåller max 2 ord...

Såsom:
Good shot
Nice shot
Beautiful portrait
Nice lighting
osv...

Sådana kommentarer är inte direkt givande enligt mig, man blir kanske glad i två sekunder...

Det jag vill säga med detta är att om man utvecklar ett system för att uppmuntra kommentarer så finns det en stor risk att kvalitén på kommentarerna försvinner.

Just nu tycker jag att kvalitén på kommentarerna här på Fotosidan i överlag är bra och jag vill inte förlora det...

Allting går att förbättra men man får vara försiktig med förändringarna så de inte slår fel.

Nu när jag skrivit klart det jag ville säga insåg jag att min kommentar inte hör hemma i denna tråden, men jag postar ändå... =)

Ha de gott alla!
Alex

elmfeldt skrev:
Inte helt sant. Vi upplevde att många nya medlemmar direkt laddade upp många bilder. Där har vi satt stopp. Visst kan man köpa till sig fler bilder, och det är lite motsägelsefullt, fast jag tycker att det inte är huvudproblemet i inflödet.

Nej, jag anser inte helller att inflödet som sådant är problemet eftersom det uppenbarligen finns andra communitys som har betydligt större inflöde och där problemet med uteblivna kommetarer är mindre.

Men det är minst sagt motsägelsefullt eftersom det en gång i tiden drogs ner på antalet uppladdningsbara bilder med just motiveringen att inflödet var för stort och kvalitén för dålig. Enda skillnaden nu är att ni får betalt för att folk ska få ladda upp många och dåliga bilder.(Nu är jag lite elak)

Hänger inte med på vad du menar.

Tidigare kunde man kommentera ett helt kritikalbum, den funktionen är borttagen. Åtminstone för oss rostmedlemmar. Det får betydelse för alla som sysslar med nån form av dokumentär fotografi eller gör serier av andra slag där man serien skall bedömmas i sin helhet.

Fast det är helt irrelevant för kommenterandet. Portfolion är en kommersiell funktion för att du som fotograf skall sälja bilder.

Kan till viss del hålla med om det. Men möjligheten till portfolion tar ändock bort fokus från kommenterandet. Det kan ju vara så att folk blir medlemmar främst pga tillgången till en portfolio och struntar i att kommenterar bilder och kanske inte heller bryr sig om att ladda upp bilder till kritik. Blir som ett slags MSN Photo DeLux liksom.

Detta är en funktion som vi funderat många ggr på att bygga in, dvs betygsätta kommentarer. Men vi är inte övertygade om att det skulle ge så mkt.

Jag är rätt övertygad om att det skulle ge något. Fast det är naturligvis under förutsättning att uppladdningsreglerna inte är så generösa som det är idag. Någon nämde usenet, jag känner inte till usenet över huvud taget så jag kan inte yttra mig om den sajten. Som jag skrev i mitt inledande inlägg så jämför jag med photosig där jag tycker det fungerar bättre. Antalet kommentarer per bild är ungefär som det var här för två år sedan och generellt mer hjälpande kommentarer.

Hmm. Är du säker på det?

Ja sådär iaf. Eftersom jag har hört det från fler håll, gör en trevare på chatten nån gång så får du se. De är dock inte allt för gott om folk som varit med från början där. Inte för att vi utgör någon statistisk säkerställd mängd men vi är nog inte ensamma heller.

Fotosidan är fortfarande rätt bra, men det känns ju inte lika angeläget att hänga här som det gjorde ett år efter starten.

Jag loggar in för att se om det är nån intressant diskusion igång vilket det ofast inte är. Kollar om man fått nån ny kommentar, vilket det oftast inte är även om folk varit där och tittat. Sen surfar man vidare.

Mvh
Maverick

Senast ändrad:
Calle S skrev:
Håller inte med. Det kan ju vara nyhetens behag som svalnar. Det finns nya medlemmar som säkert är jätte-entusiastiska och kollar allt, "gamla" likaså som är väldigt engagerade.

Så sant. Men det är stor skillnad på det som händer på fotosidan nu, motför förr. Det ger liksom inte lika mycket längre.

Calle S skrev:
Vad är skillnaden mot det som hände förr?

Större respons på upplagda bilder, fick fler idéer kring bilderna.
Verkar som om ingen orkar kritisera längre.

Även enligt mig bättre forum-innehåll förr. Massor med sura personer som kläcker ur sig det mesta om det mesta..

Kanske fler som köpt digitalkamera har någonting med saken att göra (mindre genuint intresse?)?

Har oftast märkt att oexploaterade siter oftast innehar en gemytlig trevlig stämning med mest positiva kommentarer/inlägg/tänkande.

Så kändes det på fotosidan.se från början, men börjar svalna av.

Som sagt, en känsla, kanske bara min egen. Inte ger jag upp för det =)

elohim skrev:
Större respons på upplagda bilder, fick fler idéer kring bilderna.
Verkar som om ingen orkar kritisera längre.
Håller nog inte med...Dessutom laddas det väl upp fler bilder nu, så jag gissar att ett högre antal bilder får kommentarer. Jag avskyr statistik, så det får någon annan kontrollera.

Även enligt mig bättre forum-innehåll förr. Massor med sura personer som kläcker ur sig det mesta om det mesta...
Ojojoj....sura och korkade debatter, både i forumen och bildkritiken har jag sett sedan starten. Tycker verkligen inte att det är mer sådant nu, och när jag gick med var vi inte många tusen, nu är det över 26.000 medlemmar.

Kanske fler som köpt digitalkamera har någonting med saken att göra (mindre genuint intresse?)?.
Det låter jag vara osagt. Tycker det finns väldigt många med "genuint" intresse, vad de än använder.
Vad menar du, mindre genuint intresserade? Att det blivit ett forum för tekniknördar?

Har oftast märkt att oexploaterade siter oftast innehar en gemytlig trevlig stämning med mest positiva kommentarer/inlägg/tänkande..
Tja...kanske det, men vad gäller fs håller jag inte med. Det var inte gemytligare eller mysigare förr. Jag har för övrigt svårt att känna en gemytlig stämning ensam framför datorn, men det är ju jag det:)

Så kändes det på fotosidan.se från början, men börjar svalna av.
Som sagt, en känsla, kanske bara min egen. Inte ger jag upp för det =)
Då får vi ändra på det. Här kommer en virtuell pepparkaka och en kaffe:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar