Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resonemang kring D200 köpet.

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Tänkte dela med mig mina tankar kring D200 köpet.

Redan från början bestämde jag mig att skillnaden mellan D70 (som jag äger nu) och D200 inte är tillräckligt stor för mina behov. Tätningen och den stora sökaren är de två största anledningarna som talade för D200. Men tänkte jag att snart(?) kommer ett hus med VR inbyggd och det blir den avgörande finessen för bytet.

Dock fick jag ett oväntat stöd från min käraste. Hon resonerar (med min hjälp :)) så här.

Variant 1. Om jag säljer min D70 nu för säg 5000:- och köper D200 istället kommer jag att betala säg 11000:- i mellanskillnaden. När efterföljaren till D200 med inbyggd VR kommer ut (säg om 2 år) kommer den att kosta säg 20000:-. Då säljer jag min D200 för hmmm… 8000:- och köper ”D200VR”. Hela kalaset kommer att gå på 11000 – 8000 + 20000 = 23000:-

Variant 2. Om jag väntar tills efterföljaren till D200 kommer ut och köper den då tror jag inte att jag kommer att kunna få någonting alls för min D70 då. Dvs att jag får betala 20000:- för ”D200VR”.

Skillnaden mellan variant 1 och 2 är 3000:-. Vilket jag anser är ett rimligt pris för att kunna använda en nyare kamera under två år med de extrafinesserna som jag ändå uppskattar. Dessutom täcks osäkerheten om ett hus med inbyggd VR inte dyker upp om 2 år utan att det dröjer ännu mer.

Vad tycker ni? Håller mina/frugans resonemang? Är det rimliga antaganden vad gäller priser på nya och begagnade produkter? Är två år en rimlig uppskattning i mina kalkyler? Kom gärna med egna förslag!

timofej skrev:
Tänkte dela med mig mina tankar kring D200 köpet.

Redan från början bestämde jag mig att skillnaden mellan D70 (som jag äger nu) och D200 inte är tillräckligt stor för mina behov. Tätningen och den stora sökaren är de två största anledningarna som talade för D200. Men tänkte jag att snart(?) kommer ett hus med VR inbyggd och det blir den avgörande finessen för bytet.

Dock fick jag ett oväntat stöd från min käraste. Hon resonerar (med min hjälp :)) så här.

Variant 1. Om jag säljer min D70 nu för säg 5000:- och köper D200 istället kommer jag att betala säg 11000:- i mellanskillnaden. När efterföljaren till D200 med inbyggd VR kommer ut (säg om 2 år) kommer den att kosta säg 20000:-. Då säljer jag min D200 för hmmm… 8000:- och köper ”D200VR”. Hela kalaset kommer att gå på 11000 – 8000 + 20000 = 23000:-

Variant 2. Om jag väntar tills efterföljaren till D200 kommer ut och köper den då tror jag inte att jag kommer att kunna få någonting alls för min D70 då. Dvs att jag får betala 20000:- för ”D200VR”.

Skillnaden mellan variant 1 och 2 är 3000:-. Vilket jag anser är ett rimligt pris för att kunna använda en nyare kamera under två år med de extrafinesserna som jag ändå uppskattar. Dessutom täcks osäkerheten om ett hus med inbyggd VR inte dyker upp om 2 år utan att det dröjer ännu mer.

Vad tycker ni? Håller mina/frugans resonemang? Är det rimliga antaganden vad gäller priser på nya och begagnade produkter? Är två år en rimlig uppskattning i mina kalkyler? Kom gärna med egna förslag!

Personligen undrar jag om nikon alls kommer att komma med ett hus med inbyggd VR, då många av deras objektiv har det inbyggt. Då kommer ju hela den lanseringen att vara "onödig"... Så om det kommer, tror jag att det kommer dröja betydligt längre än 2 år. D200 är en ruggit bra kamera, sökaren är helt ok tillochmed om man jämför med F5ans.

Lev i "nuett",.. köp D200 nu och sälj isåfall om 2 år. Vem vet, du har säkerligen "tröttnat" på D200 på 2 år och vill säkert ha något annat ;)

timofej skrev:
Vad tycker ni? Håller mina/frugans resonemang? Är det rimliga antaganden vad gäller priser på nya och begagnade produkter?
Jag tror inte du får 8000 kr för en beggad D200 om två år. I så fall skulle den ha ett stabilare andrahandsvärde än tidigare lanserade kameror. Jag tror säkert 5000 är rimligare att räkna med.

Däremot får du säkert ett par tusenlappar för din D70. Sen kanske du i och för sig inte tycker att den är värd att sälja för de pengarna.

Med tanke på Nikons historik så undrar jag om efterföljaren till D200 verkligen finns om två år. Men det skall jag låta vara osagt, de verkar ju ha fått upp lite tempo nu. Ännu mer tveksam är jag till profetiorna om VR i huset.

Oh… min värld kraschar. :) Ni tror alltså inte att inbyggd VR kommer att vara en lika självklar grej som AF numera? KM har ju visat att det var fullt möjligt. Visserligen klarade företaget inte sig iofs. Men, men…

David
Det är inte självklart att objektiv VR och inbyggd sådan inte skulle komplettera varandra. Så att Nikon har VR gluggar behöver inte utesluta VR i huset. "I framtiden". :)

Daniel
Hehe, jag har inte tröttnat på min D70 än faktiskt. :) Det är frugan som trycker på. :-D

Jim
När jag bedömde andrahandsvärdet på D200 utgick jag från värdet på D70. Nu kostar den ca hälften än vad den gjorde för två år sedan. Tänkte att D200 skulle göra likadant. Det du har rätt i att förmodligen det kommer att vara möjligt att sälja D70 för någon tusenlapp om två år men det är inte säkert om det ens är värt att göra det.

Tack för era svar i alla fall! Ska fundera vidare. :) Förresten om någon har lust att beskriva sina upplevelser efter bytet är ni hjärtligt välkomna att göra det i denna tråd. Vad det var att ni uppskattade mest och varför.

Re: Re: Resonemang kring D200 köpet.

jimh skrev:
Med tanke på Nikons historik så undrar jag om efterföljaren till D200 verkligen finns om två år.

Joråförtusanserru - den finns om två år, men levereras om tre..

Att spekulera i framtida hus och prissättnignen på dito samt begagnade är en lek med dåliga odds.

Om du nu vill spendera pengar på foto så skulle jag se över objektiv möjligheterna. En glugg är betydligt mera framtids säker än ett hus. Om du känner att du inte behöver mera optik så skulle jag titta på vad en fotoresa kan ge.

timofej skrev:
Oh… min värld kraschar. :) Ni tror alltså inte att inbyggd VR kommer att vara en lika självklar grej som AF numera? KM har ju visat att det var fullt möjligt. Visserligen klarade företaget inte sig iofs. Men, men…

David
Det är inte självklart att objektiv VR och inbyggd sådan inte skulle komplettera varandra. Så att Nikon har VR gluggar behöver inte utesluta VR i huset. "I framtiden". :)

Visst, det behöver inte vara uteslutet. Men, rätta mig om jag har fel, KM lyckades först med VR i huset, och tog då en del patent. Då var de andra tvugna att gå en liten annan väg, och därför lanserades VR i objektiven. Jag tror dock att det blir svårt att få VR-gluggar och VR-hus att kommunicera med varandra såsom gluggarna är byggda idag, dvs huset vet inte vilka skakningar som VR-gluggen körrigerar, och då ska huset också korrigera och då blir det....fel. Då skulle det nog krävas att gluggarna konstrueras om, och det skulle ju vara onödigt då det redan finns hus med VR... Detta är ju naturligtvis spekulationer från min sida, men jag tror fortfarande inte att VR kommer att bli inbyggd i huset än på ett tag.

Jag gick direkt från analog F5 till D200. Är dock väldigt nöjd med hur den presterar...kan tyvärr inte jämföra den med D70, då jag aldrig fotat med den kameran.

Sen blir ju kostnaden 3000 plus utebliven ränta på 11000 i 2 år, så frågan är om du har mer nytta av pengarna på något annat sätt. Sen är ju allt gissningar, vill du ha en D200 så köp den.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto