Annons

Resa med kamera utrustning, vilken typ av försäkring??

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej!!

Jag ska snart åka till Australien och va borta ett tag. Självklart ska ju min nya D80 med div objektiv med!
Jag undrar vad ni som reser med dyrare kamerautrustning använder för reseförsäkring?

Finns det nån reseförsäkring som täcker sådana utrustningar om det skulle hända något?

Eller någon annan typ av "kamera försäkring" som fungerar var man än befinner sig på jorden?

Tacksam för info och tips om detta!

mvh /Johan
 
Jag var i australien ett halvår och använder mig av länsförsäkringars reseförsäkring. Hade med mig Nikon D70s med standardglugg samt ett tele. Hade även med mig en macbook. Kollade med min försäkringsgubbe så att det skulle täcka mina prylar mm.
 
Förra året så reste jag en del med min kamera, bland annat till Peking. Jag använde mig av IF och en drulleförsäkring som täckte det mesta. De hade även en extra del för om man skulle resa i asien. Den skulle täcka det mesta, tex stöld eller om du tappar den i backen.
 
En jobbarkompis blev av med jobbets telefon / dator & privata kameran i spanien i somras. Troligtvis togs ryggsäcken av ngn ur restaurangpersonalen.

Kameran hade en butiksköpt försäkring, övrigt fick gå på hemförsäkring. Jag gissar att han hade allrisk/drulle.

Övrigt har fungerat alldeles ypperligt och ersättning har utbetalats till värde så att han kan köpa nytt. Ny blixt och en del ädre optiker.

Kamerans butiksförsäkringen är däremot helt vansinnig.
För det första så räknas värdet ner.
Sedan får han en andra självrisk som räknas av värdet.
För det andra så måste han för de pengar han får tillbaka handla i just den butiken.

Gissa om han ångrar att han inte tog allt på hemförsäkringen.
 
Tack för svar!!
Ja det är ju en reseförsäkring som gäller. Antingen förlänga den man har på sin hemförsäkring eller teckna en ny. Finns så många olika bara, vissa med självrisk på 1000-1500 kr om man skulle bli av med något eller dem utan självrisk fast då får man bara ut för upp till ca 6000kr.
Ingen som har rest med sin utrustning utomlands under längre tid (1 år ska jag va borta) och haft den helt försäkrad? Vilken försäkring har ni använt då? Någon bra reseförsäkring eller en speciell försäkring som täcker enbart kamerautrustningen?

Jättetacksam för tips av er som reser mycke ang försäkringar!!

mvh/Johan
 
Det ska räcka med ditt bolags reseförsäkring som de har att erbjuda. Jag använde min som är länsförsäkringar. Var noga med att de inte har med USA & Österrike, de är högkostnadsländer så om du planerar att besöka nåt av de länderna på din resa se till att göra det i början av resans första 45 dar så slipper du betala extra. Prata med ditt försäkringsbolag. Det är det bästa. Sen finns det ju special reseförsäkringar, de kostar lite mer men har betydligt lägre självrisk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.