Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparera ljusmätare??

Produkter
(logga in för att koppla)

erixbergholm

Avslutat medlemskap
Jag köpte en ljusmätare på Ebay (vilket jag annars bara har bra erfarenheter ifrån) som visade sig vara trasig när jag fick den.

Nu undrar jag om det är någon som vet om det är någon ide att lämna in en Gossen Lunasix 3 på lagning eller om jag skall bita i det sura äpplet och köpa en ny. Det ska väll vara en ganska bra mätare annars!
 
Erik,
Det är en bra mätare, men du har inte sagt vad det är som är fel. Har nålet låst sig?

Jag har sett sådana till salu i affärerna (begagnade) för ca 500 kronor. Det kan vara svårt att få även en enkel reparation till det priset.
 
Oj, bara 500 jag ser dom för runt tusingen överallt. Det som är fel är i alla fall att mätaren är "seg" den hakar upp sigg så man måste slå lite försiktigt på mätaren för att den skall röra sig. Men kan man få en 500 skall jag nog låta min nuvarande ligga och investera i en "ny". Tack!
 
Det är bara att hålla koll på kamerabutiker som tar in begagnat (färre och färre, tyvärr). Jag såg in i Oslo (Oslo Kameraservice) för ca en månad sedan för 450 NOK.

Det är batterierna man ska se upp för. De äldre modeller ska egentligen ha kvicksilverbatterier och de är nu slut. Det fanns ett lager ett tag, men nu måste man antingen köpa en adapter som sänker 1.5 till 1.3 volt (SR44), lämna in den för anpassning till nya batterier eller köpa Wein (Wien ?) batterier (de kostar ca 100 KR st).

Jag har samma ljusmätaren, men nuförtiden föredrar jag Gossens Digisix (eller Digiflash). Den är liten, lätt och lika noggrann. Jag har den _alltid_ i byxfickan. Det känns inte mer än 2 eller 3 femmor.
 
Har också en lunasix 3. Men nu så har skivorna (de som visar ev,slutartid etc) släppt. Vilket resulterar i att jag inte har en aning om det är rätt värde.
Finns det ett enkelt sätt att lösa det tro?
 
dlridings skrev:

Det är batterierna man ska se upp för. De äldre modeller ska egentligen ha kvicksilverbatterier och de är nu slut. Det fanns ett lager ett tag, men nu måste man antingen köpa en adapter som sänker 1.5 till 1.3 volt (SR44), lämna in den för anpassning till nya batterier eller köpa Wein (Wien ?) batterier (de kostar ca 100 KR st).

Det går inte att köra den på hörapparatsbatterier?
De har iofs kort livslängd, en dryg månad, men man får 6 st för < 30 spänn och de påstås ha rätt spänning och övriga egenskaper.

Jag använder sådana i en gammal Unittic-mätare och det har fungerat ok (fast med tanke på att jag använder en gammal opålitlig sovjetisk kamera, exponerar och framkallar som en kratta och inte vet hur ett välexponerat negativ skall se ut så är mitt omdöme i frågan inte så mycket att lita på... ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.