Personligen skulle jag rekommendera dig att börja med en bra "liten" fotoskrivare för kanske upp till A3. Det låter fullständigt vansinnigt att köpa en proffsskrivare för storformat om du kommer skriva ut någon enstaka bild i månaden, hur kul det än kan kännas när köptarmen är igång.
Du kommer inte att få till bättre (eller ens lika bra) utskrifter med en egen skrivare som om du anlitar t.ex. Crimson om du inte ägnar mycket tid och pengar åt det. De utskriftvolymer du tänker dig är extremt låga så varje bild kommer att kosta massor att skriva ut.
Om du tänkt dig att satsa på en professionell utskriftsverksamhet kan skrivarna i tråden förstås vara aktuella, men för hemmabruk ser jag det som ren kapitalförstöring. Satsa pengarna på fotokurser, objektiv, kameror eller nåt i stället.
Jag förstår hur du tänker, då jag också gärna går all-in när jag väl börjat, men jag har också lärt mig av det - det blir jäkligt dyrt och blir sällan bättre. Lite som att köpa en lastbil med bakgavellyft för att man någon gång i månaden ska köra prylar till återvinningen.
Valet är förstås ditt, men fundera noga på hur mycket du vill skriva ut och om det verkligen blir bättre än att låta någon annan göra det (och vad det i så fall kostar)!
I all välmening,
/AFE
Först och främst får jag tacka för ett väl genomtänkt svar som bidrag till tråden. Bra att det finns någon med fötterna på jorden och som inte bara dunkar i ryggen, utan även tar tag i tyglarna och försöker bromsa in.
Först och främst, Det finns inget beslut (taget av mig), att jag skall köpa en A 2 - skrivare. Vad som diskuterats är Canon och Epson (förvisso i storformat, men ändå) och där utfallet har blivit att
i den mån det blir aktuellt med att köpa en skrivare, lutar det åt en Canon av redan avhandlad anledningar.
Du skriver att det är bättre att köpa en liten (och betydligt billigare) skrivare inledningsvis, och kanske du har rätt. Min tanke var/är, att köpa en skrivare och sedan hålla mig till den (hur länge håller en skrivare) ? Men, kan man skriva större bilder (i den mån ett behov skulle uppstå) på en A 3+ skrivare, eller är man begränsad till just A 3+ som största storlek på just en sådan skrivare !?
Frågan är retorisk, men förklaringen kommer här; På en skrivare som du kan skriva ut (t ex) A 2 format kan du även skriva ut mindre bilder på, eller hur ? Dessutom (påstås det) att denna skrivare (från Canon) skall klara av att hantera utskrifter på upp till 1,2 meter och det känns intressant, då det har visat sig att jag gärna dras till panoramaformat inför (i mitt tycke) storslagna vyer.
Att skriva ut ett storslaget panorama på Crimson (även om det kanske bara händer en gång) kostar säkert inte gratis. Du skriver också att jag kommer inte att få bättre eller ens till lika bra utskrifter om jag gör dom själv, istället för att låta Crimson sköta utskriften, och du har sannolikt rätt. Men, tillfredsställelsen av att ha gått från ax till limpa går knappast att ersätta med en utskrift från Crimson, eller !? Och i det är det ett mervärde (för mig).
Du tycker istället att jag skall satsa på fotokurser, kameror eller objektiv istället, och här tycker jag att det blir lite motsägelsefullt. Jag har en D800E i dagsläget och fyra (4) Zeissgluggar. Jag tror inte ett ögonblick på att mina bilder på något sätt skulle bli så mycket bättre om jag köpte ytterligare kamerahus och/eller gluggar, utan jag kommer nog att nöja mig med dessa prylar jag har inom överskådlig tid.
Tanken har slagit mig att jag kanske skulle komplettera med ett D850 - hus, av (bl.a) den enkla anledningen att då slipper jag byta glugg på samma kamerahus då ett byte upplevs nödvändigt, utan jag kan ha två gluggar monterade på var sitt hus istället, och alternera däremellan. Men sedan tänker jag igen, och landar i slutsatsen att min D800E ännu täcker mina behov (med råge) !
Att det blir dyrt, det har jag redan upptäckt, jag har sannolikt köpt fotorelaterade prylar för närmare 150 lusentappar sedan jag tog upp detta intresse (igen), och att köpa nytt kamerahus eller nya gluggar lär ju inte bidra till att det blir billigare, eller hur !? Men jag tänker så här;
Svepningen har inga fickor och istället för att låta mina syskon ärva mig (då jag mig veterligen, är barnlös) så kan jag likaväl använda mina pengar, medans tid är.
Gå en fotokurs (eller något); Saken är den, att jag kan inte fotografera i grupp. Skall jag gå ut för att ta bilder (eller snarare, försöka ta bilder), så måste jag vara själv, annars fungerar det inte för mig. Dessutom har jag sett allt för många gånger bilder på folk som är ute och fotograferar i grupp, där alla, precis alla, står och fotograferar exakt samma motiv ! Vad blir det av det !?
Jo, ett och samma objekt blir avbildat på precis samma sätt, men av olika personer. Tack, men nej tack, det är inte för mig. Då är det bättre (för mig) att i lugn och ro läsa en bok, skriva på ett forum eller titta på något klipp på tuben. Jag har en massa böcker och klipp på tuben att gå igenom, så en "kurs" eller två, vore nog att gå över ån för att hämta vatten (i mitt fall).
Du skriver också; "Eller något annat". Jodå, det är precis det jag gör. Sist jag var ute på resa, (1 Oktober 2018 - 15 Juni 2019) så besökte jag (i nämnda ordning) Nepal, Indien och Japan.
2017 var jag på Mc - semester ner till Marocko, tur och (nästan retur, men det är en annan historia).
2016 gjorde jag en spontan och oplanerad resa ner till Europa, fast då var jag inte borta så länge, några veckor, då också på motorcykel.
2015 Cyklade jag från Göteborg till Oskarshamn och tog båten över till Gotland, rundade (nästan) ön och åkte över till fastlandet igen, för att cykla hem.
2014 gjorde jag en planerad Europa Odysse (på motorcykel) ända ner till Turkiet och rundade nästan Turkiet, innan jag åkte hem igen, genom Europa. Den gången var jag ute under tre (3) månader. Dessutom planerar jag för nya äventyr.
Ev. kommer jag att åka tillbaka till Nepal nästa år
(eventuellt), men då på en mer dedikerad fotoresa och då kommer jag dessutom bara att vara borta under mera normala 4 - 5 veckor, istället för (som nu senast) 8 1/2 månad.
Vad vill jag säga med denna uppräkningen !? Jo, att jag gör "eller nåt
istället " , mest hela tiden ;-).