Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Rengöring/livslängd kamera/objektiv?
- Trådstartare seanmike
- Start datum
rnyholm
Avslutat medlemskap
Jag beställde två borstar från http://www.visibledust.com/ och sedan köpte jag en sprayflaska med tryckluft. Jag sprutar luft på borsten och därefter torkar jag sensorn med borsten. Detta räcker långt. I ett aktivt användande kommer det förr eller senare annat än enbart damm och då har jag sensor clean också från visibledust.
Med detta har jag klarat mig och kommer inte att behöva ngn utomstående till att hålla rent i kamerahuset eller objektiven.
Med detta har jag klarat mig och kommer inte att behöva ngn utomstående till att hålla rent i kamerahuset eller objektiven.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Tryckluft är jävligt bra och ha med dig papperslinsduk i avrivningspaket till rengörning av optik. skrynkla pappret och borsta mjukt för att ta bort damm, använd ett platt dubbelvikt papper med lite linsrengörnings vätska för fingeravtryck.
Använd objektivlock. Tandborste till att rengöra batteripoler. En ren duk för att torka av kamerahuset.
Gör aldrig något där du känner dig det minsta osäker.
Använd objektivlock. Tandborste till att rengöra batteripoler. En ren duk för att torka av kamerahuset.
Gör aldrig något där du känner dig det minsta osäker.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Tryckluft kan släppa ifrån sig vätska.
Inget jag rekommenderar.
Inget jag rekommenderar.
forstheim
Aktiv medlem
Jag införskaffade mig nyligen en tubkikare från Nikon och fick då med en liten penna som jag har för mig heter "Nikon lens pen".
Den ser ut som en penna och består av en mjuk borste i ena änden för att ta bort lösa partiklar. I den andra änden sitter en liten "kudde" med vilken man tar bort fettfläckar och dylikt genom små försiktiga cirkulära rörelser. Den verkar göra sitt jobb, så länge linserna är lätt smutsiga i alla fall. Mycket enkel att använda faktiskt. Rekommenderas!
Jag hittade den här länken: www.lenspen.com
Den ser ut som en penna och består av en mjuk borste i ena änden för att ta bort lösa partiklar. I den andra änden sitter en liten "kudde" med vilken man tar bort fettfläckar och dylikt genom små försiktiga cirkulära rörelser. Den verkar göra sitt jobb, så länge linserna är lätt smutsiga i alla fall. Mycket enkel att använda faktiskt. Rekommenderas!
Jag hittade den här länken: www.lenspen.com
Senast ändrad:
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Det är bättre med engångspapper än sådana pennor eftersom fettet sitter kvar i kudden när man ska rengöra nästa grej.