Annons

Rengöring/livslängd kamera/objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

seanmike

Aktiv medlem
Vilka är de viktigaste/nyttigaste redskapen för att bibehålla kamerans skick och vad gör man? Vad går gränsen för vad man bör göra själv innan inlämning?

Mvh MB

Jag beställde två borstar från http://www.visibledust.com/ och sedan köpte jag en sprayflaska med tryckluft. Jag sprutar luft på borsten och därefter torkar jag sensorn med borsten. Detta räcker långt. I ett aktivt användande kommer det förr eller senare annat än enbart damm och då har jag sensor clean också från visibledust.

Med detta har jag klarat mig och kommer inte att behöva ngn utomstående till att hålla rent i kamerahuset eller objektiven.

Tryckluft är jävligt bra och ha med dig papperslinsduk i avrivningspaket till rengörning av optik. skrynkla pappret och borsta mjukt för att ta bort damm, använd ett platt dubbelvikt papper med lite linsrengörnings vätska för fingeravtryck.

Använd objektivlock. Tandborste till att rengöra batteripoler. En ren duk för att torka av kamerahuset.

Gör aldrig något där du känner dig det minsta osäker.

Jag införskaffade mig nyligen en tubkikare från Nikon och fick då med en liten penna som jag har för mig heter "Nikon lens pen".

Den ser ut som en penna och består av en mjuk borste i ena änden för att ta bort lösa partiklar. I den andra änden sitter en liten "kudde" med vilken man tar bort fettfläckar och dylikt genom små försiktiga cirkulära rörelser. Den verkar göra sitt jobb, så länge linserna är lätt smutsiga i alla fall. Mycket enkel att använda faktiskt. Rekommenderas!

Jag hittade den här länken: www.lenspen.com

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar