Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av sensor Nikon D7100

Produkter
(logga in för att koppla)
Vist har en själv, men en blåsbälg är väll sådär att använda, vist blåser den bort damm men den tar också in nya damm partiklar... tryckluft är bättre

Beställde precis en Giotto Rocket Air, den stora modellen från scandinavianphoto.se

Har hört att denna skall vara kraftigt blås i.
Länk: https://www.scandinavianphoto.se/produkt/6606488/giotto/blasbaelg-rocket-air

Har sedan kollat på denna, en liten billigare variant av Arctic Butterfly, men hur pass bra tror ni den är, någon som har erfarenhet av den ?
Länk: http://www.aliexpress.com/item/Micn...-with-4-Super-Bright-LED-for/32374854238.html
 
Vanliga tops är inte att rekommendera (och jag har svårt att tro att någon professionell använder dylika). Jag kör med blåsbälg och Sensor Gel Stick - lätt att använda och lämnar inga rester.
 
Mi... tryckluft är bättre[/QUOTE sa:
Ännu ett dåligt råd! Tryckluft på burk (eller från kompressor:) innehåller drivgas/vätska som kan ställa till det rejält om man har otur! Filtrerad tryckluft är det nog ingen som har tillgång till hemma:). Så blås med din Rocket Air. Lösa paartiklar försvinner med lite tur. Håll kameran med öppningen neråt. Akta så du inte petar på sensorn med pipen. Så från min sida är det varning för både tops (luddar och kan repa) och truckluft (kan skita ner än värre).
Anders W
Ps Jag rengjör regelbundet med bra resultat men använder bara prylar som som är till för sensorrengöring. Strunta i "husmorsknepen"
 
Ja en kompressor ta ju luften utifrån, däremot tryckluft på bulk blåser inte ut vätska om du hålla den upprätt, det gör den endast om du "lägga" den ned.

Ännu ett dåligt råd! Tryckluft på burk (eller från kompressor:) innehåller drivgas/vätska som kan ställa till det rejält om man har otur! Filtrerad tryckluft är det nog ingen som har tillgång till hemma:). Så blås med din Rocket Air. Lösa paartiklar försvinner med lite tur. Håll kameran med öppningen neråt. Akta så du inte petar på sensorn med pipen. Så från min sida är det varning för både tops (luddar och kan repa) och truckluft (kan skita ner än värre).
Anders W
Ps Jag rengjör regelbundet med bra resultat men använder bara prylar som som är till för sensorrengöring. Strunta i "husmorsknepen"
 
Jag har bara använt pecpads men har läst om ganska tveksamma metoder (kontorstejp, tsprit, tops av märket Coop x-tra, andning) så det finns nog många bra sätt att sabba sin utrustning på.

Kontorstejp eller post-it lappar lyfter bort damm. Post-it lappar ska tydligen fungera förvånansvärt bra, men med kontorstejp löper man nog stor risk att få klister på sensorn.

Har man fått olja eller klister (av ovanstående metod) på sensorn så behöver man något som löser upp det. För det så tror jag nog att T-sprit eller isopropanol är det man behöver.

Att andas på sensorn är ganska harmlöst. Den vattenånga som kondenseras på sensorn binder damm, men avdunstar ganska fort igen. Även om vatten är ett hyfsat bra lösningsmedel så tror jag ändå att isopropanol är bättre.

En vanlig blåsa brukar duga bra. Man brukar inte behöva mer tryck än så. Tryckluft på burk är inte tryckluft utan någon annan gas som lätt kondenseras när trycket minskar i munstycket. Risken minskar när burken börjar bli tom.

Och nej, glaset framför sensorn är inte ömtåligare än fönsterglas eller glasögonglas, men en repa som inte skulle märkas på ett par glasögon är katastrofal på en sensor.
 
Ja en kompressor ta ju luften utifrån, däremot tryckluft på bulk blåser inte ut vätska om du hålla den upprätt, det gör den endast om du "lägga" den ned.

Det beror på hur full den är. En ny burk sprutar vätska när den vill. En halvfull burk sprutar vätska när man lägger den ner.
 
Ja en kompressor ta ju luften utifrån, däremot tryckluft på bulk blåser inte ut vätska om du hålla den upprätt, det gör den endast om du "lägga" den ned.

Och hur vet man vad som finns i pipen/röret tex? Och vad händer när luften börjar ta slut? Kolla får du se. Visst - folk får blåsa med burkluft om dom vill, men jag skullealdrig göra det. Och om någon till äventyrs skulle fråga mig till råds skulle jag bestämt avråda. Dessutom tror jag det är en väl spridd uppfattning att burkluft är bra till mycket men blås för h.... inte på kamerasensorn:)
 
Där finns säkert mindre damm i röret än i luften runt om kameran och ja tror inte det bra att använda den när det börja ta slut på luften.

Och hur vet man vad som finns i pipen/röret tex? Och vad händer när luften börjar ta slut? Kolla får du se. Visst - folk får blåsa med burkluft om dom vill, men jag skullealdrig göra det. Och om någon till äventyrs skulle fråga mig till råds skulle jag bestämt avråda. Dessutom tror jag det är en väl spridd uppfattning att burkluft är bra till mycket men blås för h.... inte på kamerasensorn:)
 
Ja nu kan jag bara tala för mig själv.
Men jag som är lite FÖR försiktigt av mig, skulle Aldrig använda nått annat husmorsknep för att rengöra sensorn, jag skulle inte vilja ta den risken !!

Idag så tog jag en tops men INTE på sensorn, utan bara runt om på metalen där objektivet går på, där var rätt så skitigt såg jag och topsen blev lite svart.

Sedan gjorde jag likadant på mina objektiv, vet ej när jag rengjorde dom senast.

Nu är jag lite orolig att det ska vara metalspån på sensorn, eftersom jag hört nu när man forskat om det att det avsöndrar lite metall varje gång man tar av och sätter på objektiv.

Hädanefter ska jag vara riktigt noga med att rengöra både objektiv och runt metallringen på kameran.

Jag har alltid varit noga när jag bytat objektiv på kameran, dvs alltid hållt kameran med öppningen neråt när jag bytat objektiv, men varit slarvig med att rengöra metallringarna runt om objektiven samt på kameran.

Hoppas att det bara är damm på sensorn och inte metall, för jag testade blåsa hemma hos en kompis med en blåsbälg ( hama ) men gick inte bort,
Han kollade då med sin förstoringslup och såg att där var massor av "damm" eller vad det var.
 
En liten fråga till.........När man använder rengöring som finns i kameran ( som finns i menyerna ) vad exakt är det som händer inne i kameran då som gör att damm och sånt går bort från sensorn ?
 
En liten fråga till.........När man använder rengöring som finns i kameran ( som finns i menyerna ) vad exakt är det som händer inne i kameran då som gör att damm och sånt går bort från sensorn ?

I de flesta fall så vibrerar kameran på sensorn så skiten trillar av.
 
Ok tack för svaret.

Detta var det första jag ställde in i kameran att den skulle rengöra varje gång man satte på och stängde av kameran, så jag kan inte riktigt förstå att det finns så mycket damm på sensorn ?

Jag har ju varit överförsiktig när jag bytat objektiv för att inte få in damm.

Men nu har min Giotto Rocket Air kommit så jag skall prova att blåsa med den nu när barnen gått och lagt sig.

Får hoppas att den tar bort lite i alla fall.
 
Ok tack för svaret.

Detta var det första jag ställde in i kameran att den skulle rengöra varje gång man satte på och stängde av kameran, så jag kan inte riktigt förstå att det finns så mycket damm på sensorn ?

Jag har ju varit överförsiktig när jag bytat objektiv för att inte få in damm.

Men nu har min Giotto Rocket Air kommit så jag skall prova att blåsa med den nu när barnen gått och lagt sig.

Får hoppas att den tar bort lite i alla fall.

Smuts kommer inte alltid in vid objektivbyten utan kan komma igenom objektivet. Särskilt zoomobjektiv pumpar luft fram och tillbaka när linserna rör sig. Det är inga luft- och vattentäta grejer vi tar bilder med. Men det är klart att exponeringen mot smuts ökar när man byter objektiv. När man ändå ska byta så ska man göra det inomhus, i lä eller någonstans det inte blåser så mycket. Förbered bytet med alla lock och sånt på plats för att göra bytet snabbt och smidigt. Stäng av kameran så att sensorn inte är laddad - det drar till sig damm. Värsta skiten är fuktig pollen - den limmar fast och går inte att blåsa bort. Själv har jag gett upp och rengör när det behövs så jag har bytt objektiv i ridhus, vid vattenfall på blåsiga Island och på golvet i en snickeriverkstad. Sen sitter skiten där som ett brev på posten och det är klart att det blir mindre när jag är försiktigare men det är snarare frågan om jag ska behöva rengöra varje vecka eller vart annan. Det är inte så mycket jobb och bara jag har ett avtorkat skrivbord så är det gjort 6-7 minuter - och då försöker jag inspektera och rengöra bajonettfattningen också för att undvika att spån och skit hamnar på sensorn vid nästa byte. Jag vill bara med det här långa utlägget säga att det inte är någon raketforskning. Å andra sidan har jag bekanta och släkt som aldrig någonsin behövt rengöra sin systemkamera som de haft i flera år. Och jag blir lika förvånad varje gång jag inspekterar deras sensor (och glad för då slipper jag rengöra deras kamera)
--filip, en riktig skitfotograf
 
He he, Tack Filip.

Jo exakt så har jag med gjort när jag bytar objektiv....dvs

1. bytar ofta inomhus innan jag går ut om jag vet vad jag skall fota för något.
2. När jag bytar har jag alltid förberett så att alla lock på objektiven snabbt går att skifta.

Så när jag bytar objektiv tar det bara nån sekund.

Jag har blåst och blåst nu och tyvärr så blev det ingen förbättring.
Nu är jag oroligt för att det kanske är antingen pollen som du sa, eller rent av metallspån kanske :(

För damm kan väl inte sitta så hårt ?
Och vad händer om det nu är pollen tex, och jag skulle testa dra med en pensel som tex Arctic Butterfly, drar jag ut det över sensorn då ?

Och om det är metall...det vill jag inte ens tänka på.
Fast, jag tror att jag har hängt upp mig på att det är metallspån, kanske bara för att jag läst det någonstans att det kan förekomma runt metallringarna både på huset och objektiven.
 
He he, Tack Filip.

Jo exakt så har jag med gjort när jag bytar objektiv....dvs

1. bytar ofta inomhus innan jag går ut om jag vet vad jag skall fota för något.
2. När jag bytar har jag alltid förberett så att alla lock på objektiven snabbt går att skifta.

Så när jag bytar objektiv tar det bara nån sekund.

Jag har blåst och blåst nu och tyvärr så blev det ingen förbättring.
Nu är jag oroligt för att det kanske är antingen pollen som du sa, eller rent av metallspån kanske :(

För damm kan väl inte sitta så hårt ?
Och vad händer om det nu är pollen tex, och jag skulle testa dra med en pensel som tex Arctic Butterfly, drar jag ut det över sensorn då ?

Och om det är metall...det vill jag inte ens tänka på.
Fast, jag tror att jag har hängt upp mig på att det är metallspån, kanske bara för att jag läst det någonstans att det kan förekomma runt metallringarna både på huset och objektiven.

Metallspån är nog väldigt ovanligt och jag har svårt att tänka mig att en så tung partikel skulle sitta kvar. Det är nog mest en risk för repor om man har ett spån och sedan drar en spatel över för att rengöra med sprit. Kan inte tänka mig att en Arcticpensel kan göra någon skada oavsett om det är damm, hår, grus eller spån - bara om man trycker på den och drar den vilket inte en pensel gör.
Damm kan sitta hårt om det råkar komma in i samband med att man har mycket fukt, t.ex. vid kondensering (kommit in under kalla vintern in i värmen) eller i ett varmt badhus. Jag hade själv inte tvekat med spatlar med tre droppar eclipse-sprit men som andra föreslog i början av tråden så om man är osäker så kan man alltid lämna in kameran på rengöring om man tycker att man har ett problem. När syns skiten? Endast vid bländare f22 och använder du det någonsin? Sitter skiten mitt i bilden eller nere i hörnet där den aldrig syns? Är du säker på att det är sensorn (om du använder vidvinkelobjektiv och väljer närgräns istället för oändlighet så kan skiten lika gärna sitta i objektivet - ser då ut som kalkfläckar).

Har märkt att mängden skit på sensorn har minskat dramatiskt sedan jag skaffade ett hus till (= färre objektivbyten). Lycka till.
;-)
 
Kan ju skicka det till nikon eller kamera teknik.

Vill du själv då vist går det med de grejer du skrev. Men Nikon använda vanliga tops :)

Det är glaset fram för sensorn som du kan göra repa i och inte sensorn de ta sönder.

Vanliga tops, vad nu vanliga är, finns säkert 100 + tillverkare, är nog inget de använder. Många tops lämnar en oljehinna efter sig som inte är rolig alls. Sen finns det säkert tops som ser ut som vanliga tops men har en för ändamålet lämplig "tuss" vad det skulle vara för problem att använda detta har jag svårt att se. Nu kan man väl få en " spatelformad tops" för kamerarengöring för ett par tior. Även om jag inte tror att sensorn är så särskilt känslig så skulle jag aldrig börja fippla själv.
 
Jag tror jag vet vad det kan vara nu......hoppas att jag har fel.

För en tid sedan var jag ute vid havet och fotade när det riktigt blåste hårt och stormade.
Jag använde då mitt kittobjektiv ( Nikon 18-55 ).

Jag hade objektivet på hela tiden och bytade aldrig det eller så, MEN.....läste nånstans att när man använder zoom objektiv kan det följa med damm in i kameran osv.

Vad jag tror att det kan vara, men hoppas att jag har fel, är dels damm, men också att det har kommit in lite fukt/stänk av saltvatten ???

Har det något speciellt utseende när man kollar eller ser det med ut som damm ?

Ska försöka bifoga 2 bilder.....
Den ena bilden har jag använt LR "visa fläckar" verktyg.

Bilden är tagen med bländare 22
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    11.3 KB · Visningar: 64
  • 2.jpg
    2.jpg
    50.8 KB · Visningar: 49
Det var då märkligt! Jag har läst den ena hårresande metoden efter den andra om hur man kan rengöra sensorn. På sid 313 i manualen beskrivs hur man normalt gör. Får man inte bort smutsen så är det i första hand Nikon som bör utföra rengöringen. Svabbar och vätska skall man nog inte laborera med. De tre första åren så har (jag iaf) gratis rengöring av kameran en gång om året, och det skall man kanske utnyttja. Så tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.