Annons

Har jag förstört min sensor. (Nikon D70S)

Produkter
(logga in för att koppla)
Pippo skrev:
Thomas, vad kostade rengöring av mattskivan?

De gjorde det gratis. Det var i och för sig under kamerans första besök hos Nikon (för fokusjustering) som smutsen kom in under mattskivan. Det var rätt jobbigt att behöva vänta på kameran i fyra veckor bara för att behöva lämna in den igen...

Thomas
 
Senast ändrad:
Mats-Ola, såg sensorn ut ungefär så här efter ditt första försök? (Om jag nu lyckas få in bilden i det här fascistiska systemet.)
 

Bilagor

  • 5d-sensor.jpg
    5d-sensor.jpg
    33.2 KB · Visningar: 494
Man skall inte ha vätska på sensorn, men för er info så är det ISOPROPANOL (finns på apoteket) ni skall köpa om ni behöver rengöra tohhuvudet på videon/videokameran etc.

Lycka till

Adam
 
Det där kan vara olja eller ngt smörjmedel som sitter längs sensorns kant. Jag har råkat ut för det där på båda husen och det är nog något man får räkna med första gångerna. Alternativt kan man lämna in huset på rengöring så får dom ta bort det mesta av smörjan.

Jag kör normalt med Arctic Butterlys roterande borste vilket är bra på att ta bort enstaka dammprickar men när det blir så där tar jag till spatlar med några droppar Eclipse på.

Senast fick jag göra 5-6 pass innan jag fick sensorn något så när ren. 100% rent blir det nästan aldrig, men man får ta bort det värsta och sen klona bort resten i Photoshop.
 
kpt skrev:
Det där kan vara olja eller ngt smörjmedel som sitter längs sensorns kant. Jag har råkat ut för det där på båda husen och det är nog något man får räkna med första gångerna. Alternativt kan man lämna in huset på rengöring så får dom ta bort det mesta av smörjan.

Jag kör normalt med Arctic Butterlys roterande borste vilket är bra på att ta bort enstaka dammprickar men när det blir så där tar jag till spatlar med några droppar Eclipse på.

Senast fick jag göra 5-6 pass innan jag fick sensorn något så när ren. 100% rent blir det nästan aldrig, men man får ta bort det värsta och sen klona bort resten i Photoshop.

Håller med till 100%. Det är mycket lätt att hamna i gnidarfällan och försöka få 100% rent. Fast man aldrig har lidit av skiten på sensorn innan man har gjort rent första gången så ska man har det totalt fläckffritt, även med bländare 22 och 8 sekunder mot enfärgad yta, helt plötsligt.
 
Har råkat ut för damm i kameran med. Använder enbart blåspänsel. Funkar finfint. Bara man är fösiktig.

På tal om rep. Kamerans motor gav upp Reparationskonstnaden 1874:- inkl. moms och frakt

Byte av motor, injustering och rengöring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.