Annons

Rengöring av objektiv, filter mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig100_1

Aktiv medlem
Märkligt. Jag gjorde en sökning på "rengöring" i "Nikonobjektiv", men hittade inget där.
Frågan lyder: Hur gör man rent linser, filter mm på bästa sätt? Är det någon beläggning på glasen som man ska vara extra försiktig med?
 
Linsputspapper av ristyp, t.ex Kodaks, som kasseras efter en användning är bäst för tumavtryck och lätta fettfläckar. Blås bort damm och borsta bort partiklar med fin linsborste först. Imma sedan linsen med andedräkten och putsa försiktigt av med rispapperet i en rund rörelse från mitten och utåt.

Rekommenderar inget annat för lätt linsrengöring. Speciella dukar som används flera gånger är inte så bra då man bara smetar ut mera fett på linsen vid varje användning. Fibrerna i dukarna eller tygen kan också repa linsytan. Rispapperet är mjukast och bäst med minst repningsrisk.

Vid kraftig nedsmutsning rekommenderar jag mild tvållösning i ljummet vatten och även där linsputspapper både för att tvåla in och för att skölja och torka bort tvållösningen. Ta dock bara lite tvål i det ljumna vattnet.
 
Senast ändrad:
Ok och tack för svaren.
Är linserna belagda med något antireflex-skikt (eller annat skikt) eller är det "rent" glas rakt igenom? Förmodar att om så är fallet så skiljer det sig på objektiv/prisklass. Brukar uppgiften specas i så fall?
 
Moderna objektiv har oftast MC flerskiktsbehandling. Äldre har SC enkikts. Billiga filter har däremot i regel enskikts även idag. Dyrare har MC. Olika tillverkare kallar sina MC-behandlingar för olika namn. Man bör vara lika försiktig vid rengöring av all optik/filter, oavsett behandling. Den enda moderna optik som jag vet har SC är Voigtländer Nokton 40mm/1,4 SC. Den finns även i MC-variant och priset är detsamma för båda. Däremot skiljer priset för SC och MC-behandlade filter ganska mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.