Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

feic23

Ny medlem
Hej!

Jag har en Canon EOS 500D som jag fick i julklapp julen 2010.
Sedan att jag fick den har jag använt den flitigt, men jag har aldrig städat kameran.

Är detta något man borde göra offta?

Jag har flera gånger funderat på att göra det, men jag är rädd att jag ska sabba något i kameran när jag håller på...

Är det något man borde göra själv, eller lämna iväg kamearan för ?
 
Det beror ju helt på hur ofta och var du byter objektiv och hur du fotar avgör hur lätt du störs av damm. kör man macro med små bländare så tycker man även att en väligt ren sensor är skitig. fotar man med f/1.4 så stör man sig lagom till dess det finns dammråttor i spegelhuset....

If optik och man sällan byter objketiv och ofta fotar med stor bländare så kan de gå år mellan tillfällena man måste städa - labbar man med macro och kör reverseringringar och kanske kopplar på en halvdamming macobälg - jo, då kan man behöva göra rent sensorn ett par gånger på en kväll....

Inte skall man lämna iväg för att göra rent sensorn - det hör till grundläggande kameravård att hålla prylarna rena, men visst kan man lämna iväg om man det - vad tusan jag låter ju däcksfirman skifta på bilen så visst kan man vara lat om man vill.
 
Jag bytar objektiv relativt ofta... Fotar iprincip aldrig avancerad macro och kör oftast med låga F-tal.

Då undrar jag vad man behöver för att rengöra kameran, och om det finns någon bra guid på internet som förklarar hur man gör?
 
Börja med att ta en bild på en neutralblå himmel (exempelvis). Använd f/22 (eller hur liten bländare du kan få).

Kika sedan på bilden i 100% och se om du har föroreningar som du anser stör. Har du inte det så behöver du inte rengöra kameran.
 
Ett enkelt sätt att göra rent i kamerahuset är att köpa en kraftig blåsbälg.

Följ j2^s instruktioner för att se om du har störande smuts framför sensorn.
Använd sedan kamerans funktion för att fälla upp spegeln vid rengörning,
ta av objektivet och rikta kamerahusets öppning nedåt när du blåser.
Stäng av kameran, sätt på objektivet och ta ny testbild.
Får du inte bort all smuts så upprepa att blåsa ett antal gånger.

Om det trots detta finns smuts kvar så kan du mekaniskt behöva avlägsna smutsen. Värt att notera är att det aldrig är sensorn du rengör, utan ett "hot mirror/AA" filter som sitter framför sensorn.
Själv använder jag mig av "Lenspen SensorKlear" för att rengöra sensorn. Med den slipper man att använda spatlar samt renörningvätskor och hittils har jag alltid kunnat få bort all smuts.

Jag är osäker på om 500D använder sig av olja/fett i kanterna av filtret, men jag vet att bland annat 40D har detta. Därför är det mycket viktigt att du aldrig för rengörningsvektyget ända ut i kanterna, då du i så fall riskerar att smeta ut olja/fett över filtert.
Rengör endast där du kan se att sensorn fångar ljus (på 10D och 40D vet jag att det går att se denna rektangel genom att ljuset bryts lite annorlunda där på sensorn).

Instruktion för SensorKlear; Dra den triangulära änden av verktyget försiktigt över filtert, vänd sen kamerahuset med öppningen nedåt och blås rent med bälgen. Ta testbild och om smutsen ej försvann, upprepa då proceduren.

Vad som också är värt att nämnas är om du ser smuts på din testbild i övre höger hörn, så sitter smutsen i nedre vänstra hörn på sensorn (180 graders rotation).

Lycka till!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.