Ett enkelt sätt att göra rent i kamerahuset är att köpa en kraftig blåsbälg.
Följ j2^s instruktioner för att se om du har störande smuts framför sensorn.
Använd sedan kamerans funktion för att fälla upp spegeln vid rengörning,
ta av objektivet och rikta kamerahusets öppning nedåt när du blåser.
Stäng av kameran, sätt på objektivet och ta ny testbild.
Får du inte bort all smuts så upprepa att blåsa ett antal gånger.
Om det trots detta finns smuts kvar så kan du mekaniskt behöva avlägsna smutsen. Värt att notera är att det aldrig är sensorn du rengör, utan ett "hot mirror/AA" filter som sitter framför sensorn.
Själv använder jag mig av "Lenspen SensorKlear" för att rengöra sensorn. Med den slipper man att använda spatlar samt renörningvätskor och hittils har jag alltid kunnat få bort all smuts.
Jag är osäker på om 500D använder sig av olja/fett i kanterna av filtret, men jag vet att bland annat 40D har detta. Därför är det mycket viktigt att du aldrig för rengörningsvektyget ända ut i kanterna, då du i så fall riskerar att smeta ut olja/fett över filtert.
Rengör endast där du kan se att sensorn fångar ljus (på 10D och 40D vet jag att det går att se denna rektangel genom att ljuset bryts lite annorlunda där på sensorn).
Instruktion för SensorKlear; Dra den triangulära änden av verktyget försiktigt över filtert, vänd sen kamerahuset med öppningen nedåt och blås rent med bälgen. Ta testbild och om smutsen ej försvann, upprepa då proceduren.
Vad som också är värt att nämnas är om du ser smuts på din testbild i övre höger hörn, så sitter smutsen i nedre vänstra hörn på sensorn (180 graders rotation).
Lycka till!