Annons

Rengöra mattskiva!

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersPS

Aktiv medlem
Jag har en gammal Pentax MX som hade stickymirror. Detta svarta har kommit på mattskivan och gör den lite smutsig. Hur kan jag ta bort dessa fläckar? Har kollat på Youtube och hittat en film om hur man tar bort damm, men inte hur man tvättar den.
Kan man använda någon tvål eller ska det bara vara varmt vatten?

///Anders S
 
Jag har en gammal Pentax MX som hade stickymirror. Detta svarta har kommit på mattskivan och gör den lite smutsig. Hur kan jag ta bort dessa fläckar? Har kollat på Youtube och hittat en film om hur man tar bort damm, men inte hur man tvättar den.
Kan man använda någon tvål eller ska det bara vara varmt vatten?

///Anders S

Aj aj, akta. Mattskivan blir extremt lätt repig och förstörd. Annars tror jag iofs att det är alkohol som gäller.
 
Jag har möjlighet att ha handskar på mig när jag gör det, så att inte mina naglar repar den. Är kemiskt ren bensin bra att använda? De flesta alcholer idag som man kan köpa inneåller glycerin eller annan gegga som gör att det blir en hinna.

///Anders S
 
Jag har möjlighet att ha handskar på mig när jag gör det, så att inte mina naglar repar den. Är kemiskt ren bensin bra att använda? De flesta alcholer idag som man kan köpa inneåller glycerin eller annan gegga som gör att det blir en hinna.

///Anders S

Isopropanol används väl annars för att rengöra optik och elektronik just på grund av att de inte lämmnar någon hinna utan avdunstar utan rester. Kemiskt ren bensin låter som om den skulle kunna fräta på saker som inte mår bra av de.
 
Om det är den gamla typen av skiva i glas så är den inte särskilt ömtålig. När jag gör egna glasskivor brukar jag tvätta dem i T-sprit, men T-sprit är inte helt rent så det kan kanske lämna en liten hinna efter många användningar. Om du vet vad du gör så är saker inte riktigt så ömtåliga som det sägs, om du inte vet vad du gör, låt bli. Varning också för att nästan alla moderna mattskivor är i plast, och då blir det betydligt mer ömtåligt och risk att man förstör dem om man använder starka medel. Med det sagt har jag av misstag hanterat även dessa direkt med fingrarna utan några synbara spår i sökaren.
 
Om det är den gamla typen av skiva i glas så är den inte särskilt ömtålig. När jag gör egna glasskivor brukar jag tvätta dem i T-sprit, men T-sprit är inte helt rent så det kan kanske lämna en liten hinna efter många användningar. Om du vet vad du gör så är saker inte riktigt så ömtåliga som det sägs, om du inte vet vad du gör, låt bli. Varning också för att nästan alla moderna mattskivor är i plast, och då blir det betydligt mer ömtåligt och risk att man förstör dem om man använder starka medel. Med det sagt har jag av misstag hanterat även dessa direkt med fingrarna utan några synbara spår i sökaren.

Det sitter i en MX, och mig veterligen så har min far inte bytt ut det. Så det borde vara glas. Det är väldigt störande att ha ett par svarta fläckar i sökaren.

Hur gör du dina mattskivor, och var får du tag på glaset till dem?
 
Det sitter i en MX, och mig veterligen så har min far inte bytt ut det. Så det borde vara glas.
Var inte så säker på det. Pentax MX kom 1976. Min Minolta XD-7 kom året efter och har mattskiva av plast. Något en kollega till mig har dyrbar erfarenhet av. Han försökte rengöra mattskivan med någon kemikalie, jag minns tyvärr inte vilken, med följd att han måste byta mattskivan som blev förstörd.

Olle
 
Det sitter i en MX, och mig veterligen så har min far inte bytt ut det. Så det borde vara glas. Det är väldigt störande att ha ett par svarta fläckar i sökaren.

Hur gör du dina mattskivor, och var får du tag på glaset till dem?

Mattskivorna jag gör blir ju givetvis utan några fokushjälpmedel, bara en vanlig enkel mattskiva. Jag gör dem på två sätt, antingen genom att etsa glaset eller genom att slipa glaset. Båda metoderna ger en likvärdig matt yta, men det är enklare att få en jämn yta med slipning.
 
Jag har gjort några på skoj i 2mm glas. Gav bland annat bort en större sådan till en kille på jobbet som byggt en hålkamera i kartong och smörpapper med ett syskonbarn. Blir ju betydligt bättre bild med en skiva i glas istället för smörpapper.
Till min egen kamera använder jag 1.1 mm glas avsett för mikroskop (objektglas). Kolla leverantörer av mikroskop eller skolutrustning, t.ex. Sagitta.
Kan ta med mig några mattskivor för test på nästa Geekmeet i Stockholm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.