Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regntålig?

Produkter
(logga in för att koppla)

tolstoy

Medlem
Tjingeling

Hur regntålig är egentligen en icke regnskyddad SLR (speciellt EOS400D)? Vågar man ge sig ut trots att det duggar lite, eller ska man vänta på klarblå himmel?

/Jonas

Du bör inte gå ut i regnet med 400D och otätade objektiv. Det är många här som skryter om att deras kameror minsann tålde si och så mycket, men problemen behöver inte visa sig direkt.

Vattendroppar vid vanligt atmosfärstryck är ganska bra på att hålla ihop tack vare polariteten. Därför är det svårt för vattnet att ta sig ner i kamerahuset, så några mindre droppar är inte så farliga. Du får problem när dropparna blir fler och sammanhängande, ytspänningen minskar och de tappar form. Då är det lätt att de når till kretskorten.

Här får du en sprängskiss på 300D, som visar hur otroligt många kretskort det sitter i kamerahuset. Vilket som helst kan dö av lite vatten och då står du där med en reparation på kanske 2000kr eller mer.

http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS300D/Images/specsview.jpg

Som kuriosa: Den trådlösa elektroniska telefonen ramlade ner i ett glas mjölk, den tvärdog. Men, jag ställde ner den i ett glas med rent vatten, som den fick stå i en vecka. Med jämna mellanrum bytte jag vatten. Sedan fick den torka ordentligt några dygn ovanför ett element. Sedan fungerade den!

Den innehöll många kretsar den med. Inget att rekomendera med en kamera dock, men skulle olyckan vara framme så kanske det är ett tips?
Nä, jag tror inte det...

tolstoy skrev:
Tack så hjärtligt.

Då får man nog hålla sig inne idag:(

Ja, eller så får du skaffa någon form av skydd för kameran. Skulle du någon gång råka ut för en regnskur så ska du skydda kameran så gott det går. Om du märker att den har blivit blöt, använd den inte 2-3 dagar så att eventuellt vatten kan torka. Ta även ut batteriet för att undvika kortslutning.

För två år sedan dränkte jag min ipod fullständigt i fickan på en G-tex jacka. Det rann vatten innaför displayen. Tyvärr kunde jag inte ta ut batteriet, men efter några dagars torkning och lite pill med batteriet så fungerade den som ny och gör det fortfarande.

Troligtvis innehöll regnvattnet som hade filtrerats av jackan inga salter och därför har jag inte fått problem med kretskorten i ipoden.

Sverige är ju ett land som är befolkat av trygghetsnarkomaner enligt vissa psykologer. Är man trygghetsnarkoman skall man givetvis bara ta ut kameran när SMHI har garanterat solsken och låg luftfuktighet.
Om man nu aldrig skall ta ut sin kamera när det är fuktigt eller risk för regn så missar man ju många fototillfällen.
Speciellt om man bor i Göteborg.
Tror man inte att kameran klarar lite regn skall man heller absolut inte ta ut den i minusgrader. Canon specar att kameran är byggd för 0-40 grader.
Vädertätning har blivit ett nytt försäljningsargument men man kan undra hur mycket den tätningen betyder. Läs följande lilla historia och döm själva. http://www.luminous-landscape.com/essays/aa-07-worked.shtml

marooned skrev:
Du bör inte gå ut i regnet med 400D och otätade objektiv. Det är många här som skryter om att deras kameror minsann tålde si och så mycket, men problemen behöver inte visa sig direkt.

Vattendroppar vid vanligt atmosfärstryck är ganska bra på att hålla ihop tack vare polariteten. Därför är det svårt för vattnet att ta sig ner i kamerahuset, så några mindre droppar är inte så farliga. Du får problem när dropparna blir fler och sammanhängande, ytspänningen minskar och de tappar form. Då är det lätt att de når till kretskorten.

Här får du en sprängskiss på 300D, som visar hur otroligt många kretskort det sitter i kamerahuset. Vilket som helst kan dö av lite vatten och då står du där med en reparation på kanske 2000kr eller mer.

http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS300D/Images/specsview.jpg

Om det är så som du säger så är det ju bara skit med prylarna.Mina analoga kameror har varit ute i dur och skur på 14 dagars fjällvandringar.En gång har elektroniken strejkat och tagit paus så man fick torka huset intill öppen eld,men lite duggregn borde inte år 2008 haverera ens ett digitalt kamerahus.

Det handlar inte om trygghetsnarkomani utan om ekonomi. Jag har inte råd att köpa en ny kamera just nu och är därför extra rädd om min D70s. Alla får göra som de vill, jag skrev bara vad som kan hända om man har otur. Man köper kameran för att använda den, men onödig exponering för duggregn är inte att rekommendera om man inte har Canon 1D serien eller Nikons D200/300 och D1-2-3.

Lite duggregn tycker inte jag är några problem. Värre tycker jag det känns med kyla/värme/kondensproblem. Mina sammanlagt 5 olika canom dslr (10d, 300D, 350D, 400D, 40D) har överaskat mig i vattentålighet då jag fottar mkt från liten båt och vid massa tillfällen blött ner kamerorna totalt då vågor brutit över. Brukar ha disktrasa med mig för att torka det värsta. Funderar dock på någon form av vattenskydd till kommande säsong.
Stefan

marooned skrev:
Det handlar inte om trygghetsnarkomani utan om ekonomi. Jag har inte råd att köpa en ny kamera just nu och är därför extra rädd om min D70s. Alla får göra som de vill, jag skrev bara vad som kan hända om man har otur. Man köper kameran för att använda den, men onödig exponering för duggregn är inte att rekommendera om man inte har Canon 1D serien eller Nikons D200/300 och D1-2-3.

Du läste aldrig länken tidigare?
http://www.luminous-landscape.com/essays/aa-07-worked.shtml

"In all, 90 minutes of wet shooting produced six 1Ds MKII cameras which stopped working"

Som du ser, att det står Canon 1Ds MKII är ingen garanti för att den skall hålla tätt.
Pentax och Nikon klarade sig bättre men hade så få användare att det var svårt att dra någon slutsatts.

(Men skönt ändå att K10:an gjorde sitt jobb utan knot)

Micke.

Jo, jag känner till den artikeln och har läst den flera gånger tidigare. Jag tror att skörden bland konsumentkameror av xxxD serien hade blivit ännu värre.

Sen vet man inte varför kamerorna strejkade. Folk kanske använde gluggar som inte var tätade och fick kortslutning över kontakterna? Oavsett väderskydd så ska man vara försiktig med fukt om man är rädd om kameran.

marooned skrev:
Jo, jag känner till den artikeln och har läst den flera gånger tidigare. Jag tror att skörden bland konsumentkameror av xxxD serien hade blivit ännu värre.

Sen vet man inte varför kamerorna strejkade. Folk kanske använde gluggar som inte var tätade och fick kortslutning över kontakterna? Oavsett väderskydd så ska man vara försiktig med fukt om man är rädd om kameran.

Det står ju att på två konsumentkameror så slutade LCD skärmen att fungera, men i övrigt fungerade dom.

itmila skrev:
Det står ju att på två konsumentkameror så slutade LCD skärmen att fungera, men i övrigt fungerade dom.

"with several people having Rebel XT and XTi bodies as backups."

Det var nog inte många "konsumentkameror"igång.
Och fota utan möjlighet att göra några inställningar eller bildkontroll måste ju boktavligt talat vara rena mörkret.

Micke.

Man måste ju ändå undra vad begreppet vädertätning står för. Är min 1D MKIIN mycket säkrare än min 5D?
Har aldrig haft några problem med någon kamera trots att de fått utstå snöstormar, regnskurar och havsvatten från ett stormigt hav men det är ju ingen garanti för att inte en kamera lägger av i nästa skur.
Det som förvånar mig i artikeln är att bl.a. Canons vädertätade flaggskepp inte klarar sig bättre.

ANNONS