Annons

Redigeringsprogram för nybörjare - vad välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajssan

Medlem
Hej,

Har tidigare inte hållit på så mycket med att redigera mina foton utan det intresset har kommit nu när jag känner att jag vill ta nästa steg i mitt fotograferande.

Jag har redigerat lite smått i ett gratisprogram som inte kan göra så mycket och väldigt tråkigt och eg inte alls bra.

Det jag först och främst vill göra med mina foton är att redigera ljus, färger, uttryck i bilden och fixa till sånt etc. Inte ändra så mycket i fotona, som tex ta bort ett träd eller något annat störande.

Vad ska jag välja för program som är lätt att förstå och att lära sig? Och finns på svenska.

Vad rekommenderar ni? Vad jobbar ni i?

Tack!
/Karin

Lightroom är det självklara valet.
Det finns på svenska och är lätt att komma igång med. Det är s a s intuitivt på något sätt. Inga konstiga krångligheter och det är överskådligt. LR är ett otroligt avancerat program så vill man utveckla sin redigering så är det bara att köra på och lära sig nya funktioner vartefter, om man vill.

Har provat en del gratisprogram (till mac OS) men LR kändes lättast att snabbt komma igång med när jag var helt nybörjare.

Det är också ett helt genialt bildhanteringssystem att ha ordning på sina bilder i.

Hej,

Har tidigare inte hållit på så mycket med att redigera mina foton utan det intresset har kommit nu när jag känner att jag vill ta nästa steg i mitt fotograferande.

Jag har redigerat lite smått i ett gratisprogram som inte kan göra så mycket och väldigt tråkigt och eg inte alls bra.

Det jag först och främst vill göra med mina foton är att redigera ljus, färger, uttryck i bilden och fixa till sånt etc. Inte ändra så mycket i fotona, som tex ta bort ett träd eller något annat störande.

Vad ska jag välja för program som är lätt att förstå och att lära sig? Och finns på svenska.

Tack!
/Karin

Elements är bra. Men det lär finnas ett nytt som heter Affinity Photo och som är billigt och bra resultat på tester

Tro't om ni vill men det finns folk som varken använder Lightroom eller Photoshop, jag t.ex. :-D Trivs väldigt bra med DxO Opticspro11.
Ok jag erkänner, har kvar ett Photoshop från stenåldern som jag letar fram ibland för retuscheringsjobb
erik

Hej,

Tack!
/Karin

Gimp https://www.gimp.org
Rrawtherapee http://rawtherapee.com/
UfRaw http://ufraw.sourceforge.net/

Samtliga freewhare, gott om guider, turorials osv.

//MW

Började själv en gång från början i Lightroom och kan varmt rekommendera det.
Det enda man behöver från att ordna bilderna och sedan enkelt hitta till avancerad editering till output som jpeg, print, bildspel, bok mm. Helheten är oslagbar.
Och du kan visst köpa Lightroom för en engångskostnad. Finns i både köpversion och som prenumeration.

Thommy

Lr

Har länge och med glädje använt Apple Aperture men detta program stöds inte längre av Apple. Hat letat efter en värdig ersättare. Tyckte Lightroom va lite Volvo V70 beige och lagom. Har testat Lightroom under helgerna och måste säga att ja detbär riktigt bra för mina ändamål. Har kostat på mig LR samt ett abonnemang hos moderskeppet.se och det gav verkligen resultat, deras kurser gör att både LR o PS kan utnyttjas maximalt. Rekommenderas!

Lite förvånad att du skriver att ditt gratisprogram inte kunde göra så mycket och samtidigt säger du att du inte vill ändra så mycket. De flesta gratisprogram brukar ju ha i princip samma verktyg för de grundläggande justeringarna. Vilket program var det du använde?

Jag instämmer i rekommendationen av Lightroom. Det skapar bra ordning i ditt bildarkiv och innehåller de redigeringsverktyg som behövs för det du beskriver att du vill göra.

Elements har nämnts men jag tycker det är lite "kluddigare". Det har dock mer avancerade redigeringsverktyg än Lightroom men på din beskrivning så tror jag inte du har nytta av dem.

Ett ytterligare alternativ skulle kunna vara att använda det program som följde med din kamera. De brukar kanske inte vara det bästa verktyget men å andra sidan gratis.

FastStone Image Viewer

Ett litet simpelt program men ack så bra och gratis
FastStone Image Viewer

Om du läser ordentligt så ser du att det gällde Photoshop Elements och inte CC.

Har läst. Ordentligt. Har du?

Det var en kommentar till "Engångskostnad till skillnad mot Lightroom".

Eftersom Ps (alltså den professionella versionen) endast finns som prenumeration, och ofta tillsammans med just Lr, så tror många automatiskt, men felaktigt (som den vars inlägg jag korrigerade), att man inte kan köpa Lr som en separat licens och till en engångskostnad.

Det är fullt möjligt, bara att Adobe gärna gömmer det alternativet då det är mer intressant för de att sälja CC/prenumeration istället.

Därmed är det inget argument i sig att köpa Ps Elements, bara för att man felaktigt tror att man tvingas avstå ifrån Lr om man inte gillar/accepterar en prenumerationsmodell.

Sedan kan det eventuellt finnas andra orsaker till att vissa ändå föredrar Ps Elements över Lr, men tvång på CC är inte ett av dem (än så länge iaf.).

Hej,

Jag fuskade länge med Photoshop, men tycker att LR verkligen blev en dörröppnare, som sägs i tråden ett väldigt intuitivt program. En proredigerare tyckte att LR är mer "organiskt" än PS och jag håller med. Det blir liksom hela bilden på en gång.

Har man kul och utvecklas, är en tusing eller vad det kostar inte så mycket pengar. Jag kör med CC.

Håller med många här Lightroom är ett bra val. Börja dessutom fotografera i RAW för att dra maximal nytta av de nya redigeringsmöjligheterna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar