Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigering av bild, hjälp? förslag? hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Jag åker runt och fotar dragracing, kommer ofta hem med 1000 bilder i bagaget, så det blir en del redigering, en hel del av bilderna blir ju "platta" och "trista". Så nu tänkte jag fråga alla er om hjälp, jag har två bilder här som jag anser platta och trista som jag tagit. Det är orginalen, så jag tänkte ni skulle få redigera dom som ni vill för att få dom snyggast och sen skriva precis hur ni gjort det så jag får lära mig lite av det. Hoppas många nappar så man kan få många tips på olika sätt.

http://www.mek.nu/bilder/1.jpg
http://www.mek.nu/bilder/2.jpg

Dessa två bilder är det som gäller. Gör det bästa av situationen och visa upp! Jag väntar med spänning =)

(grejjen jag gör detta för är att få lära mig mer.. samt att plocka lite info om vad jag ska stoppa in för redigeringsfunktioner i mitt script jag kör på bilderna innan jag lägger ut dom)

Hoppas på bra gensvar =)

nja alltså inga ramar osv.. utan ren fotoredigering är jag ute efter. jag tycker dom är för mörka och "platta".. hjälper ju inte direkt med mörk ram?

vinjettering är alltså det svarta i kanterna? ja ok det kanske var fel ord, men det var iaf det svarta jag menade, ram eller inte.

Vinjettering är ju inte direkt nån ram. Det kan däremot vara ett bra medel för att få bukt med "platta" bilder trots allt. Jag tycker de editerade bilderna var ett stort lyft mot orginalen.

Såg att nån hann före mig :D aja...

Jesper,

Jag tycker att bilderna du redigerade blev skitsnygga. Någon chans att jag i mer detalj kan få reda på hur du gjort? Du behöver inte skriva någon manual direkt, men lite mer ingående än det du beskrev vore toppen!

Mvh,

Andreas

ni som vill prova och göra bilder och visa upp här.. lägg gärna upp större exempel så man kan syna dom lite bättre .. även du jesper

Väldigt snabbt o slarvigt exempel, men jag tänkte att det kan vara skärpedjup och komposition som gör att bilden ser platt ut...

Bilagor

• 1-e.jpg
    1-e.jpg
    25.7 KB · Visningar: 669
Tror inte riktigt jag fick fram vad jag ville ha =)

seriöst blev bilderna skitsnygga som ni gjorde, men det jag vill ha är en förbättrad orginalbild, inte en rejält omgjord "konstnärsbild" utan den ska vara som orginalet, fast bättre?

Förstår ni hur jag menar?

För att göra en schyst vinjettering:

Dra ut en oval markering över hela bilden med hjälp utav cirkelmarkeringsverktyget.

Tryck på Q för att gå in i snabbmasken.

Gå in under filter --> Oskärpa --> Gausisk oskärpa. Välj maximal mängd (brukar funka, ev kan man köra en gång till. Klicka ok.

Tryck på Q igen för att gå ur snabbmasken.

Tryck Shift+Ctrl+i för att invertera markeringen.

Gå in under lager och gör ett nytt justeringslager för nivåer.

Dra i den mittersta justeringsknappen för att justera hur mörk du vill ha din vinjettering.

Klart!

Tack till Christel Eldrim för tidigare beskrivning av detta som jag nu inte hittade länken till.

Ett funktionsmakro är ju förstås klokt att göra om man använder detta ofta.

I PS

Kopiera bakgrundslagret och klistra in som nytt lager. Går sedan tillbaka till bakgrundslagret och applicerar Gaussisk oskärpa.
Aktiverar så återigen det översta skarpa lagret och applicerar det via blandningsläge, testa fram och tillbaka med alternativen i blandningsläge och opacitetskontrollen.
Här har jag satt 100% på både opacitet och fyll. Applicerade sedan lite levels, man får mixtra sig fram. Detta är ingen lösning för många bilder åt gången. Utan nå't som ibland kan leda fram till bra resultat. Nå't att leka och lära med.
Går att få fram väldigt sköna surrealistiska, drömlika bilder av olika grad och art på detta vis. Tänk bara på att om detta görs i högupplöst bild som sedan skalas ner för att t.ex läggas ut på webben i exempelvis 1024x768 så försvinner mycket av den åstadkomna effekten. Då är det bättre att skala ner bilden först och arbeta på den sen.
Denna har jag gjort i 1024x681 och sedan förminskat till 400 pixel varvid färgerna har blivit lite murrigare.

Bilagor

• liten-bild.jpg
    liten-bild.jpg
    53.9 KB · Visningar: 624
2

Exakt samma förfarande men har ej applicerat gaussisk oskärpa.

Bilagor

• liten-bild-utan-gaussisk.jpg
    liten-bild-utan-gaussisk.jpg
    55.3 KB · Visningar: 348
Här kommer min variant... Väldigt lik de övriga men det bästa jag kunde åstadkomma med mina begränsade kunskaper i PS... :)

Blev himla taskig kvalitet på bilden bara då jag var tvungen att komprimera den så mycket som möjligt pga. storleken...

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    41 KB · Visningar: 347
Här är ett snabbjobb (varje steg lite slarvigt utfört) enligt följande:

- Rotera så bilen lutar lite framåt
- Beskär tightare
- Lätta upp skuggor lite
- Öka färgmättnad lite
- Minska färgmättnad i bakgrunden
- Lite oskärpa på bakgrunden
- Öka kontrasten lite
- Mer skärpa på bilen
- Klona bort däcksspår
- Klona bort fläck framför bilen
- Justera nivåer
- Bättra på gummiröken lite genom att ljusa upp den

Den kan ha varit bättre att räta upp bilen istf att luta den, men jag ville prova effekten eftersom det ser fel ut när den lutar bakåt. Jag tror också ändringarna i färgmättnad är för stora, men för illustrationens skull så.

http://www.andersostberg.com/fotogalleri/albums/misc/2redigerad.jpg

Den andra bilden måste jag tyvärr säga är för tråkig för att göra nåt åt. ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Snyggt jobbat Magnus och Reine! Riktigt fina bildbehandlingar!!
Markus. Jag vill inte vara otrevlig och jag tror att jag förstår vad du menar. Men det kan vara omöjligt att göra en tråkig bild bra genom lite bildbehandling. Mitt enda tips är att försöka jobba mer med bildvinklar, komposition och brännvidder i framtiden. Framför allt använda mer vidvinkel eftersom det är utmärkt medicin mot platthet. Tyvärr kan det ju vara svårt i samband med dragracing där säkerheten går framför allt annat. Bästa sättet är väl att snacka med arrangörerna för att hitta en bättre fotoplats än läktaren.
Hoppas du hittar ett bra recept. MVH, Niclas

PS Det är nog dax för rengöring av sensorn. Såg ett antal dammfläckar både på himlen och i den silverfärgade lacken. Lättare att rengöra sensorn med en syntetpensel och lite tryckluft än att klona bor det på alla bilder.

Senast ändrad:
Inte vad du ville antar jag men ett förslag iaf..
Blev några lager.

1. Beskar och roterade en aning. (Kompositionen var inte alls kul. Jag hade gärna sett ännu mer väg framför bilen egentligen.)
2. Höjt svärtan både i alla delar samt extra i bara svart via selective color.
3. Lite höjning i saturation
4. kontrasthöjde aningen i kurvor
5. Duplicerade lager ställde in soft colors optacitet 37 på lagerkopian.
6. Nivåer
7. minskning + USM

(Blev tvungen ställa komprimeringen på 63 i save for web. Stal lite kvalite..)

Diggar f.ö vinjettering till såna här bilder men gjorde ingen i exemplet här. Tycker Jespers förslag med vinjettering är topp.

Bilagor

• 3-copy.jpg
    3-copy.jpg
    43.7 KB · Visningar: 312
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar