Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera IXUS 55 i D40X

Produkter
(logga in för att koppla)

flower

Medlem
Hej !
Jag har en gammal dator,och det tar en sån tid att redigera bilder i den,men i Nikon D40X går det hur lätt som helst.
Nu försökte jag ladda in bilderna från Ixus 55.an i Nikon D40X men det funkade inte,men från 55.an till D40X går bra.
Om jag köper en kompakt Nikon,eller en Canon systemkamera kommer jag då kunna redigera bilderna från en kamera till en annan ?
Mvh PB

flower skrev:
Hej !
Jag har en gammal dator,och det tar en sån tid att redigera bilder i den,men i Nikon D40X går det hur lätt som helst.
Nu försökte jag ladda in bilderna från Ixus 55.an i Nikon D40X men det funkade inte,men från 55.an till D40X går bra.
Om jag köper en kompakt Nikon,eller en Canon systemkamera kommer jag då kunna redigera bilderna från en kamera till en annan ?
Mvh PB
jaaaa och så frågar du i PENTAX forumet :)

flower skrev:
Det där förstod jag inte riktigt.

Jag har själv försökt plocka över bilder från min Canon 40D till en Ixus 850 via en mellanlagrings-hd, men det gick inte alls. Om man däremot har bilderna på ett minneskort och flyttar det från den ena kameran till den andra går det fint.

Ett ex,om jag skall redigera 100 bilder från min Ixus så tar det 15 timmar i datorn,men om jag hade kunnat flytta över minneskortet till min D40x och redigera i den så tar det 15 minuter.

Vad är det för redigeringar du gör i kameran?
Redigera brukar man göra i datorn.

På en fin bild brukar jag göra följande redigeringar i min D40x.
Svartvitt,Sepia,D-lighting,Beskära svartvitt/Sepia,och ibland röda ögon.
Det kan bli 4-5 st bilder från en bild.

Jag köper hällre kameror än datorer och program.Min dator är 8 år gammal på dom åren har jag ägt 11 st digitalkameror.

Så nu funderar jag på o köpa.
Pentax K20D och en liten Pentaxkompakt.
eller
Canon 40D.
Eller
En liten Nikonkompakt.

Så min fråga är vilka märken kan man redigera bilder från kompakten i systemkameran ?

om din dator är 8år gammal så är det troligen processorn och minnet som behöver fräshas upp.

nu säger du ju att du hellre köper kameror än datorer. men för att du ska få ut så mkt som möjligt av dina nya kameror så måst eman ibland uppdatera datorn för att den ska orka jobba med de allt större filerna. jag skulle t.ex. inte rekommendera dig att jobba med rawfiler från en K20 på den datorn. troligen väääldigt segt.

så mitt tips är, trots ditt uttalande, att titta på lite nya komponenter till datorn elle ren helt nya burk. du får en som är betydligt bättre än den du har för runt 3-4 tusen på t.ex. komplett eller liknande.

Jag trodde faktiskt inte det fanns någon som använder digitala systemkameror men inte har en hyfsad dator. Visserligen är minneskort rätt billiga nu men det dyker upp stora frågetecken i huvudet.
Hur använder man bilderna? Hur arkiverar man bilderna och hur hittar man bilderna igen?
Beskärning och justeringar på LCDn??
Det kanske funkar om man bara plåtar och beställer utskrifter regelbundet etc. Så gjorde ju de allra flesta för bara 5 år sen..

flower skrev:

Jag köper hällre kameror än datorer och program.Min dator är 8 år gammal på dom åren har jag ägt 11 st digitalkameror.

Jag får intrycket av att du ser det som positivt att du haft 11(?) kameror på 8 år. Jag tycker det låter som du söker efter något du inte finner.

Den stora potentialen med digital fotografering ligger i möjligheten att kunna förbättra och optimera bilden i efterhand. Jag tror du hade vunnit mycket på att skaffa dig en eller möjligen två bra kameror vilket du nu har. Stanna vid det och lägg nästa tusenlappar på att uppdatera din dator istället så du får ett bra verktyg att bearbeta dina bilder med istället för att försöka göra redigeringar via en 2,5" halvtaskig kameradisplay.

Peter,

Att du inte får något direkt svar på din fråga beror på att få väljer att redigera sina bilder i kameran. Ännu färre väljder att redigera bilder från en ANNAN kamera i sin kamera.

Jag kan bara instämma i vad andra har sagt, skaffa en ny dator. Uppenbarligen är du ju intresserad av bildbehandling - det måste ju bli så mycket bättre och roligare med en vettig dator.

Att uppgradera din befintliga dator är troligen inte lönt - du kan hitta en ny för under 3000 inklusive moms.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar