Annons

Recensera välgörenhetskalender

Produkter
(logga in för att koppla)

webb

Aktiv medlem
Jag skulle gärna se fotosidans besökares kommentarer om de bilder som tillsammans bildar en välgörenhetskalender signerad Aftonbladets krönikör Åsa Mattsson och fotograf Caroline Roosmark.

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,715291,00.html

Det är alltså inte ändamålet utan bilderna jag söker åsikter om. Anledningen är att jag själv inte är kunnig på området och vill veta om det är att betraktas som "bra" bilder. Personligen blir jag inte så imponerad. Vad tycker du?
 
Möjligtvis så känns temat i bilderna lite ansträngt.
Och Åsa Mattsson kommentar "Vi vill tillföra lite magi i tillvaron, men också utmana könsroller" fattar jag ingenting av. Vad är det som utmanar könsrollerna i de här bilderna? Kjell Bergqvist som macho-sotare? Sätt på människan en klänning – DÄR har du nåt som hade utmanat könsrollerna! :-D

Men bilderna var fina – undantaget bilden på Nina Persson som ser ut som den vore tagen ur en crappigt DV-filmad svensk TV-serie.
 
jag förstår inte heller det där med könsrollerna... jag ser ingen utmaning alls.
det känns inte särskilt magiskt heller, men det är förstås en smaksak.
jag hade personligen tagit i mycket mer och försökt utveckla idéerna längre.
och efterbehandlat bilderna så dom blir bättre rent tekniskt eller helt enkelt använt en annan utrustning från början. ;o)
 
Fast det är grymt svårt att bedöma bilderna i den storlek de visas upp på aftonbladet.se.
Antagligen är de plåtade med film (mellanformat). Sådana bilder behöver ses "i fysisk form" – antingen som påsiktsbilder eller tryckta.
 
mitt intryck är att det är analog småbild och inte alls mellanformat.
analog för de orena färgernas skull, småbild för det långa skärpedjupets skull.
jag skulle personligen gladeligen använt mellanformat för att göra bilderna mindre röriga med ett extremt kort skärpedjup.
 
Varken bra eller dåligt

Jag upplever varken bilderna bra eller dåliga. Håller med Christel att en del bilder är lite röriga.

mvh

Martin
 
Jag tror inte att det är småbild - fast det är såklart bara vad jag tror.

Håller med dig om att skärpedjupet inte är superkort, men det säger egentligen ingenting om vilket format det är plåtat med.
Färgerna tycker jag inte är överdrivet orena, men det är klart att bilderna inte är helt baby-lena direkt...


Självklart kan det vara plåtat med småbild och sedan beskuret så att det ser mer ut som 6x7-format. Fast jag tror inte Caroline Roosmark är den typ av fotograf som gör det. Hon "gör" nog bilden direkt i kameran – och det inkluderar beskärningen. Alltså mellanformat.
 
är det i mellanformat hon använt så gillar jag inte hennes sätt att inte utnyttja mellanformatets starka fördelar.

lenhet (eller släthet) har jag aldrig nämnt och någon sådan tycker jag inte heller finns i bilderna.
färgerna känns typiskt analoga, alltså orena i jämförelse med varann. det var så jag menade.
digitala färger är mer korrekta i en och samma bild. dvs håller ihop bättre.
det är en smaksak huruvida man gillar det ena framför det andra.
själv gillar jag möjligheten att slippa orenheterna i färgerna.
 
nej, jag tycker det är ytterst få bilder där som har det orena i färgerna. tvärtom är dom flesta där mycket snygga i färgerna, även om dom är analoga.
däremot undrar jag varför vissa fotografer, inkl. caroline, fortfarande tycks vilja "skyla över" en överexponering genom att göra helt vita ytor gråa. det är verkligen inte snyggt och "skyler" inte alls över exponeringsmisstaget, tvärtom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.