Jim, du är helt ute och cyklar. Du måste ställa dig några frågor innan du börjar analysera bilden och fotografen:
* Vilka var förutsättningarna vid fototillfället? Gick det ens att på ett hyggligt sätt komma fram till byggnaden eller få en illustrativ bild. Kanske lyckades fotografen bli slussad förbi i den sista bliströmmen av omdirigerade bilar.
Aftonbladet, som är avsändare, vill ofta ha "ruffa" bilder som andas action. Den tekniska kvaliteten kan då vara av underordnad betydelse.
* Vem vänder den sig till? Ja, inte till sådana som du och jag som alltid tror att vi kan bättre utan att tänka efter.
* I vilket sammanhang skall den visas? Här är avsikten att bilden skall samverka med artikeln.
* Vad är syftet med bilden? Ja, förmodligen att visa att Aftonbladet har varit på platsen - mitt i händelsernas centrum - och kanske till och med trotsat lagens långa arm för att ge läsaren en sann bild. Samtidigt vill man kanske ge läsaren/bildbetraktaren ett bevis på detta och också en känsla av att vara delaktig och närvarande i dramat.
Jag vill inte på något sätt påstå att den här bilden är den optimala för att illustrera en händelse av det här slaget men, som någon annan sade tidigare i tråden, kanske är det den enda bilden som kan det (vid tidpunkten för pressläggningen) och då blir det ju den bästa. Jag skulle till och med vilja påstå att det kan vara ett utmärkt dramaturgiskt grepp att det går att ana fotografens reflex i glasrutan.
Jag har svårt att tro att fotografens avsikt var att ställa ut bilden på Fotosidan. Inte heller tror jag att den kommer att väljas till årets bild.
Du säger: "Kan man inte avgöra vad som är en bra bild i olika samanhang är man troligen en idiot". Jag vill inte kalla dig idiot men du har all anledning att fundera lite mer över bildens roll i olika sammanhang och läsa på lite mer i ämnet bildretorik.
Bildredaktionen på Aftonbladet är, utan tvekan, mer bevandrad i ämnet än du.
/G