Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rawkonverterare

Produkter
(logga in för att koppla)
vilken rawkonverterare tycker du ger bäst resultat på dina PEF filer?
ACR, Pentax egna, Rawtherapee, etc.etc....

Det beror på hur man ställer in dem. :)
Jag tycker PhotoLab och SilkyPix gör ett väldigt bra jobb utan några direkta specialinställningar, särskilt färgmässigt. Annars trivs jag bäst med LightZone, men jag har justerat dess profil för Pentax att ha något mindre kontrast i skuggorna än utgångsläget.

För enklare webbilder 8 bitars JPEG sRGB kör jag Pixelmator, som använder Macens inbyggda omvandlare, för då är det inte så noga. :)

Funderar på att byta, tips?

Jag har K20D och använder Adobe dng-format samt CS2 RAW-konverterare. Skulle vilja byta upp mig betr RAW-konverteringen. CS2 duger för bildbearbetningen men jag skulle vilja kunna göra mer vid RAW-konverteringen helst nåt som tar bättre vara på det dynamiska omfång som ändå gömmer sig nånstans i filen.

Har Mac Power Book G4 med PPC enkelprocessor 1,67 Ghz och 2MB RAM, vilket nog inte räcker för Adobe Aperture.om jag fattat rätt.

Jag använder Lightroom till det mesta. PPL till vissa bilder. Gillar möjlighten till att hålla ordning på alla bilder med LR. Det är enkelt att hoppa över till PS från LR för att gör klart bilderna.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar