Annons

Rawformat och programvara

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas-W

Medlem
Rawformat och programvara.
Jag har en D70s kamera, och undrar om jag är tvungen att köpa ett Nikon captureprogram eller om jag klarar mig på Picture/project för att kunna titta på och bearbeta bilder i photoshop cs,(Man kanske kan omvandla rawfiler till tifformat i pictureproject).
Tomas Werner

Hi folks

Du klarar dig hjälpligt med det medlevererade Picture Project (PP). Men med en "riktigt" verktyg såsom Capture NX för 2000kr, Capture One för 1000-4000 kr eller med RawShooter för 0 kr så kan du göra mycket mer även om det kräver mer av dig som användare, Inställningsmöjligheterna i PP är ytterst begränsade jämfört med ett mer seriöst program.

Mankan

Skrämmande att Nikon bara skickar med PP. Canon skickar med utmärkta konverteraren DPP Professional till sina digitala systemkameror...

Tack för ditt svar, men det verkar som om Raw Shooter essentials kräver Photshop cs2, jag har tyvärr bara Photoshop cs. Har du någon idé om hur man löser det där?

Nä, RSE kräver verkligen inte något annat program än sig själv. Däremot kan du bocka för att filen ska öppnas i ett annat, valfritt program efter konvertering.

Om inte Adobe har varit inne och pillat på RSE efter att dom köpt Pixmantec. Kan dom vara så fula...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar