** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW, vad ska det va bra för?

Produkter
(logga in för att koppla)
AFJ skrev:
Lite OT men om jag minns rätt så klarar 40D 17 stycken raw i följd vid 6.5 bilder/sek. När behöver du mer än så?

Nyfiken! :)

Vid fotografering av hästar ! Tar väl sällan mer än 5-10 bilder i en serie så fördelen med Jpeg är att kameran är redo för nästa serie snabbare.

Rätt format i rätt sammanhang

Skall man jobba snabbt och med t.ex pressfoto är jpg ganska vettigt och räcker långt för normalt tidningstryck. Men skall klämma ur det absolut mesta ur en bild och ha möjlighet till förlustfri hantering är det RAW som gäller. Färdjup. möjlighet att tänja tonskala, vitbalans, färger etc är överlägset i RAW.
Em intressant sak är att olika RAW-hanterare kan ge olika kvalité på slutresultatet.
Jag kör silkypix, helicon, ACR, lighroom, rawtherapee. phase one plus några till och har jämfört slutresultatet. Det är lite grand som att blaska med vätskor. Det blir inte alltid maximal kvalité beronde på program. Ett gratisprogram som jag tycker har fungerat bra är rawtherapee. Det finns säkert fler vettiga program. För maximal bildkvalité och flexibilitet är det RAW som gäller. Men det är stort och tungt....

Stefan Hellström skrev:
Vid fotografering av hästar ! Tar väl sällan mer än 5-10 bilder i en serie så fördelen med Jpeg är att kameran är redo för nästa serie snabbare.
Det är rätt fantastiskt vilka möjligheter som har öppnat sig för långa bildserier med moderna ESR-kameror. För 10 år sen skulle man ha behövt ett specialbakstycke för 30m film.

AFJ skrev:
Om du däremot har en felexponerad bild och/eller en bild med fel vitbalans så är skillnaden mellan raw jpg stor.
Ett förtydligande är på sin plats här. Fel vitbalans kan man bara ha i en JPEG-fil. En RAW-fil har ingen vitbalans, utan den ställer man in vid konverteringstillfället. Antingen genom att välja vitpunkt själv eller genom att låta RAW-konverteraren gissa utgående från vad kameran har sparat som förslag i RAW-filens metadata.

Just möjligheten att välja rätt vitbalans i efterhand tycker jag är skäl nog att välja raw.
Ja, det är ett mycket bra skäl att använda RAW.

Tomas Töråsen skrev:
Det man förlorar i rawkonverteraren är möjligheten att använda dom färdiga valmöjligheterna för vitbalansen. Som fungerar som presets ungefär.
Det beror nog på vilken RAW-konverterare man använder. En del (eller kanske de flesta?) kameror sparar vitbalansinställningen i RAW-filen så att RAW-konverteraren kan använda den om man inte vill ställa vitbalans själv.

wfrank skrev:
Tacksam för input!
Ett skäl som inte nämnts än är att utvecklingen av programvaror inte står still. I framtiden kanske det finns bättre RAW-konverteringsprogram som kan ge bättre bildkvalitet ur de RAW-filer vi skapar idag. Då vore det ju tråkigt att stå där med sina JPEG-filer och inte kunna utnyttja det.

PMD skrev:
Det beror nog på vilken RAW-konverterare man använder. En del (eller kanske de flesta?) kameror sparar vitbalansinställningen i RAW-filen så att RAW-konverteraren kan använda den om man inte vill ställa vitbalans själv.

Det man förlorar av att fota jpeg, givetvis.

Re: Re: RAW, vad ska det va bra för?

PMD skrev:
Ett skäl som inte nämnts än är att utvecklingen av programvaror inte står still. I framtiden kanske det finns bättre RAW-konverteringsprogram som kan ge bättre bildkvalitet ur de RAW-filer vi skapar idag. Då vore det ju tråkigt att stå där med sina JPEG-filer och inte kunna utnyttja det.

Och därför har jag alla bilder i LR som DNG. Exporterar sällan bilderna som jpg/TIFF såvida jag inte har ett annat syfte som tex vidare redigering i Photoshop. För visning av bilder till kompisar och släkt exporterar jag det som bildspel i pdf-format.

/Rommél

Jag vet inte om det redan har sagts (orkar inte läsa igenom alla inlägg), men jag förvånas över inställningen att RAW är bra för att "rädda" felexponerade bilder. IMHO så bör den fotograf som inte kan exponera ordentligt satsa på en fotoutbildning istället för en ny kamera (EJ riktat mot dig, Wilhelm). Förvisso kan det vara bra att ha möjligheten, men att ha det som grundargument känns väldigt baklänges!

Det bästa argumentet för RAW, imho, är att man får bästa möjliga utgångsmarginal för ett så högkvalitativt resultat som möjligt. Speciellt om man vill jobba kreativt med kurvor.
Sen att en RAW-fil är 16 bitar stämmer bara i teorin. De alla flesta digitala småbildare fångar bilder i 12 bitar. Att filen har utrymme för 16 bitar betyder inte att bilden är i 16 bitar, bara att den kan innehålla en bild som har 16 bitars färgdjup per kanal. Steget från 8 bitar per färgkanal till 12 bitar per färgkanal är dock stort! Speciellt om man ser till det faktum att hälften av den fångade informationen ligger i det ljusaste steget, hälften av resten i det näst ljusaste steget, osv.

Rent praktiskt betyder det att för en kamera som har ett omfång på 8 bitar så ligger 128 nivåer i det ljusaste steget, 64 nivåer ligger i det näst ljusaste steget, 32 i det "mellersta" steget, 16 nivåer i det näst mörkaste steget, och endast 8 nivåer i det alla mörkaste steget. (Nu har dagens digitala kameror ett dynamiskt omfång som är större än 5 steg, men jag orkar inte räkna om.)

För en 12-bitars fil med 5 stegs omfång gäller att 2048 nivåer ligger i det ljusaste steget, 1024 i det näst ljusaste steget, 512 i mittensteget, 256 nivåer i det näst mörkaste steget, och hela 128 nivåer i det mörkaste steget (jämfört med 8 nivåer för en 8-bitars fil).

Skillnaden kommer fram främst vid kraftigare justeringar i ljushet och kontrast.

Detta är en bra tråd för en fråga jag länge funderat över. Många fotografer gör en del av efterbehandlingen av sina bilder i RAW-konverteraren och sedan eventuellt lite i något annat bildbehandlingsprogram. Jag konverterar mina RAW-filer direkt till 16-bits TIFF och gör sedan all bildbehandling i TIFF-filen, och ingenting i RAW-konverteraren. I och med att jag använder 16-bits TIFF så borde jag inte förlora någon information.

Mitt resonemang: En RAW-fil innehåller, i mitt fall, 12 bitar/pixel. RAW-konverteraren interpolerar fran 3 x 12 bitar för varje pixel och lagrar bilden i minnet på något sätt och därefter är det fritt fram att redigera bilden. Men, detta är ju samma sak som att spara den interpolerade bilden i 16-bit TIFF och sedan öppna den i ett annat program och göra redigeringen där.

Håller ni med eller brister mitt resonemang någonstans?

Nu har jag fått lära mig att en 16-bitsfil inte innehåller 16 bitar, utan eventuellt 12-14. Innehåller en 8-bitsfil alltid 8? Eller kan den eventuellt innehålla .. 6?

Raw är ju ett ypperligt filformat att spara dina orginal i. Redigeringen du gör i rawkonverteraren skiljer sig givetvis inte mer än hur olika grafikprogram hanterar tiff, eftersom redigeringarna endast görs på dom konverterade tiffarna. Det är väl mer än fråga om vart du känner dig bekväm att arbeta. Icke-destruktiva korrigeringar har du även möjlighet till i photoshop, och du kan spara lager i antingen psd eller tiff, men till kostnad av ett betydligt större filformat.

Walle skrev:
Jag vet inte om det redan har sagts (orkar inte läsa igenom alla inlägg), men jag förvånas över inställningen att RAW är bra för att "rädda" felexponerade bilder. IMHO så bör den fotograf som inte kan exponera ordentligt satsa på en fotoutbildning istället för en ny kamera (EJ riktat mot dig, Wilhelm). Förvisso kan det vara bra att ha möjligheten, men att ha det som grundargument känns väldigt baklänges!

Håller med dig fullständigt. Men ibland beror det inte på utbildning eller erfarenhet. Utan kan i många fall vara situationen som gör att man är tvungen "felexponera". Och då är RAW ett bra filfornat att "rädda" sina bilder då jpg i stort sett är en färdigtolkad filformat.

Ex är att fotografera objekt i snön. Väldigt lätt för en jpg att få den utfrätt och underexponering gör att vid upplättning av en jpg fil att man introducerar brus. En RAW fil kan i detta fall vara en hjälp. En annan situation är som jag märkt utomhusfotografering vid fester när ljuset står som högst. Inte vill jag be gästterna flytta sig i skuggan för att deras vita klänning bränns ut i min kamera då jag vill exponera resterande människor/omgivning korrekt.

Man ska använda filformaten i situationer som passar en själv och ens eget arbetsflöde.

Själv passar det mig att använda RAW format då jag inte sitter med hundratals bilder per dag.

/Rommél

cecber skrev:
Nu har jag fått lära mig att en 16-bitsfil inte innehåller 16 bitar, utan eventuellt 12-14. Innehåller en 8-bitsfil alltid 8? Eller kan den eventuellt innehålla .. 6?

Ska man vara petig så är det ju inte filen i sig som är 8 eller 16 bitar, utan "grafikformatet" eller vad vi vill kalla det. Det man anger är ju helt enkelt antalet bitar färginformation per pixel. 8 bitar ger 256 värden (0-255).

Ett 8-bitars-format innehåller nog alltid 8 bitar, men det skulle lika gärna kunna innehålla 6 bitar. Eller 3. Eller 1. Nu när jag tänker efter så kanske det är så en rent svartvit bild är lagrad? Alltså om man gör om den till rent monokrom? Då har varje pixel bara en bit, antingen finns det färg eller inte. Varje pixel tar bara upp en bit och då är ju frågan om detta lagras som 8 bitar (slöseri eftersom 7 av de 8 bitarna inte används) eller om 8 pixlar lagras tillsammans i en byte (8 bitar).

Kopplingen till 8 eller 16 bitar har att göra med att datorer bygger sin information i block om 8 bitar (en byte) och det är därför lämpligt att lagra och hantera information på detta sätt.

Edit: om du har en 10-litershink så behöver den ju inte alltid vara fylld med exakt 10 liter vatten...

erro.se skrev:
Ska man vara petig så är det ju inte filen i sig som är 8 eller 16 bitar, utan "grafikformatet" eller vad vi vill kalla det. Det man anger är ju helt enkelt antalet bitar färginformation per pixel. 8 bitar ger 256 värden (0-255).

Ett 8-bitars-format innehåller nog alltid 8 bitar, men det skulle lika gärna kunna innehålla 6 bitar. Eller 3. Eller 1. Nu när jag tänker efter så kanske det är så en rent svartvit bild är lagrad? Alltså om man gör om den till rent monokrom? Då har varje pixel bara en bit, antingen finns det färg eller inte. Varje pixel tar bara upp en bit och då är ju frågan om detta lagras som 8 bitar (slöseri eftersom 7 av de 8 bitarna inte används) eller om 8 pixlar lagras tillsammans i en byte (8 bitar).

Kopplingen till 8 eller 16 bitar har att göra med att datorer bygger sin information i block om 8 bitar (en byte) och det är därför lämpligt att lagra och hantera information på detta sätt.

Edit: om du har en 10-litershink så behöver den ju inte alltid vara fylld med exakt 10 liter vatten...

Summa summarum så kan man i alla fall säga att en raw-fil innehåller mycket, mycket mer än en jpeg. Det kan man ju om inte annat se ganska tydlig om man jämför histogrammet när man redigerar på samma sätt i 8 eller 16 (även om då dessa kanske inte någondera innehåller fullt 8 eller 16 ; )

Per skrev:
Nja, det är egentligen bara skenbart - du gör faktiskt olika saker med reglagen eftersom du utgår från helt olika data med en raw resp jpg. När du jobbar med en jpg i ACR så bearbetar du en redan befintlig bild, med de begränsningar det medför. När du jobbar med en raw-fil så skapar du en bild utifrån ett betydligt större utgångsmaterial.

Att man nu lagt till möjligheten att redigera t.ex. jpg-filer i ACR har nog mest att göra med att fler och fler gör mer och mer av sin bildredigering (av raw-filer) redan i ACR, och då är det smidigt att kunna använda samma gränssnitt även för övriga filtyper. Men en jpg har du fortfarande samma och större möjligheter att jobba med innifrån PS.

Per

Jag har faktiskt aldrig förstått den distinktionen att en JPEG är en bild men inte en RAW. När man tar in en räcka RAW i en konverterare som Lightroom, RawShooter eller Silkypix så finns det ju i alla tre möjligheter att se bilderna som i ett bildspel. Visst är det väl bilder man ser och inget annat? :)

Walle skrev:
IMHO så bör den fotograf som inte kan exponera ordentligt satsa på en fotoutbildning istället för en ny kamera (EJ riktat mot dig, Wilhelm). Förvisso kan det vara bra att ha möjligheten, men att ha det som grundargument känns väldigt baklänges!

Vem har talat om en ny kamera?

Självklart är det bästa att få korrekta inställningar från början och ett riktigt proffs kanske sätter 100% av sina exponeringar, vad vet jag? Är ju bara självlärd glad amatör...

Jag tror dock att många är som jag. Vi förlitar oss i huvudsak på kamerans ljusmätning, vi andvänder automatik, ibland med exp komp och ibland helt manuellt. Vi läser våra histogram, vi justerar och har oss. Vi gör helt enkelt så gott vi kan men likväl så när vi kommer hem har vi en och annan bild som inte är rätt exponerad. I det läget ger raw en extra möjlighet.

Om det är grundargument eller inte spelar ingen roll för mig. Möjligheten att fixa till misstag är argument nog för mig att använda raw. Att det sedan finns andra skäl är en ytterligare bonus.

Jag minns tydligt en utlandsresa för något år sedan. Vi gjorde ett fantastiskt intressant besök i en gammal romersk stad. Jag lät kameran smattra, tog säkert ett par hundra bilder, allt i JPG. När jag kom hem så upptäckte jag att jag av misstag rattat in helt fel vitbalans. Bilderna blev helt kass och jag kommer troligen aldrig få chansen att ta dem igen. Hade jag fotat i raw hade det varit en fråga om några musklick för att få till det. Alltså skäl nog för mig att använda raw.

Mvh
Anders

Stefan Hellström skrev:

OK.

Jag fotar en del motorsport, mina serier ligger nog på 4-5 bilder som mest så jag har aldrig märkt något problem att kameran inte är redo för nästa skott.

Mvh
Anders

erro.se skrev:
Nu när jag tänker efter så kanske det är så en rent svartvit bild är lagrad? Alltså om man gör om den till rent monokrom? Då har varje pixel bara en bit, antingen finns det färg eller inte. Varje pixel tar bara upp en bit och då är ju frågan om detta lagras som 8 bitar (slöseri eftersom 7 av de 8 bitarna inte används) eller om 8 pixlar lagras tillsammans i en byte (8 bitar).
En monokrom JPEG har också den 8 bitar per pixel, annars skulle man inte kunna återge grånyanser. Däremot har den bara en färg (grå) per pixel. En färgbild har 3 färger per pixel, och är i princip tre gånger så stor, givet samma höjd och bredd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar