Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW till färdig JPG i Adobe bridge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Jag har precis kommit hem ifrån Paris där jag fotograferat flitigt i RAW-format. Håller nu på som bäst med att finjustera alla bilder så som jag vill ha dom.

Men nu till kruxet; det är MÅNGA bilder och jag orkar inte öppna varje bild i CS2 en och en efter justeringarna för att spara. Finns det något sätt att snabba upp proceduren i Adobe bridge så jag kan spara alla fixade bilder automatiskt i JPG?

Om det går skulle det rädda min dag. Tack på förhand!

Flaggskepp skrev:
Jag har precis kommit hem ifrån Paris där jag fotograferat flitigt i RAW-format. Håller nu på som bäst med att finjustera alla bilder så som jag vill ha dom.

Men nu till kruxet; det är MÅNGA bilder och jag orkar inte öppna varje bild i CS2 en och en efter justeringarna för att spara. Finns det något sätt att snabba upp proceduren i Adobe bridge så jag kan spara alla fixade bilder automatiskt i JPG?

Om det går skulle det rädda min dag. Tack på förhand!

Markera alla bilder i bridge..
Välj Photoshop --> Image processor i någon av menyerna.. tror det är "edit".

Välj sedan vart du vill spara och JPG som format + om du villl köra något makro på bilderna.. t ex. skärpa.

/Johan

Flaggskepp skrev:
Tänkte testa med första urtankningen som jag gjorde nu, men vilken JPEG-kvalitet kan man ha? Vad är max?

Har inte CS2 framför mig nu, men jag tror att skalan är från 1-12 där 12 ger bäst kvalité.
Är det inte en "rullgardin" eller något liknande där du väljer kvalité?

Nej, i min version (svenska) så är det en ruta där man fyller i en siffra bara.. trodde den skulle säga ifrån när jag tog 200 som kvalitet men icke.. kanske när jag går till nästa steg.. ska testa..

Jodå.. DÅ sa den ifrån :) 1-12 (som jag misstänkte men inte vågade testa hehe)

ska köra på 10 då som vanligt, nu går det av bara farten. tack tack :)

Markera de bilder du vill göra samma ändringar på i bridge.
Högerklicka på någo av dem, välj "öppna i Camera Raw". (bildern öppnas då i bridge och inte PS, bra att veta om man bara har bridge igång, och inte vill dra igång PS)
Då öppnas alla bilder som thumbnails i vänsterkanten och en i ett stort fönster.
Ändringarna du gör i en bild, görs på alla andra samtidigt.

Lazze

Tack Lasse, den biten visste jag dock redan om :) Men jag justerade varje bild för sig då jag ville ha det finjusterat *pust* :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar