Annons

Capture one - "Framkallad" RAW öppnas i Adobe camera RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tims

Aktiv medlem
Som titeln. Capture One har profil för min kamera, vilket inte Adboes program har, ännu åtminstone, så jag håller på att lära mig.
Jag vill "framkalla" raw-bilden i Capture one, få alla färger och vitbalans rätt och göra de ev. justeringar jag brukar göra i Adobe Camera Raw och sedan exporterar jag RAW-filen (som blir i format CR3 som sig bör. När jag sedan skall öppna den i Adobe Photoshop så öppnas den automatiskt i Adobe Camera RAW (som alltså inte har kameraprofilinställningar) så det känns som en omväg och att den kanske applicerar inställningar från Adobe Camera RAW.

Är detta som sig bör? Hur gör ni?

Det låter märkligt i mina öron att du skulle kunna exportera till CR3-format från Capture One. Canon Digital Photo Professional 4 kan spara sina bildinställningar i metadatan i CR3, men det har knappast Adobe eller andra råkonverterare någon nytta av och som kommer ignorera sådan information.

Exportera till 16-bit tiff i stället så blir det nog vad du tänkt.

Senast ändrad:
Det låter märkligt i mina öron att du skulle kunna exportera till CR3-format från Capture One. Exportera till 16-bit tiff i stället så blir det nog vad du tänkt.

Jodå, det går fint. Eller, jag valde inget, det finns bara en "Export" knapp och så valde jag var jag ville spara, och där låg en CR3 och en XMP.

Vad är det för skillnad på CR3 och TIFF? Är TIFF lossless typ som RAW? I så fall är det gott nog.

Jodå, det går fint. Eller, jag valde inget, det finns bara en "Export" knapp och så valde jag var jag ville spara, och där låg en CR3 och en XMP.

Vad är det för skillnad på CR3 och TIFF? Är TIFF lossless typ som RAW? I så fall är det gott nog.
CR3 (orörd och ej färginterpolerad) + XMP (bildinställningar som tolkas av Capture One). Öppnar du CR3 i Photoshop kommer Capture Ones XMP ignoreras. Dessutom måste CR3 färginterpoleras (åtminstone för standardråfilen) och det är ett jobb för en råkonverterare.

16-bit tiff kan du spara komprimerat utan dataförlust.

Det låter märkligt i mina öron att du skulle kunna exportera till CR3-format från Capture One. Canon Digital Photo Professional 4 kan spara sina bildinställningar i metadatan i CR3, men det har knappast Adobe eller andra råkonverterare någon nytta av och som kommer ignorera sådan information.

Testade nu att exportera till *.tif men 268 MB stor fil?
Sedan verkade Camera RAW dra igång ändå. Är inte så hemma på flödet utanför Adobe Bridge -> Camera RAW -> Photoshop

Testade nu att exportera till *.tif men 268 MB stor fil?
Sedan verkade Camera RAW dra igång ändå. Är inte så hemma på flödet utanför Adobe Bridge -> Camera RAW -> Photoshop
Nu var det nog 10 år sedan jag testade PS, men även då gick det att dra in tiff i programmet.

45 megapixlar i tiff-format blir stort. Välj zip som metod för kompression om du inte gjort det.

Alternativt kan du exportera till 16-bit png.

Senast ändrad:
Om ditt problem är att du saknar färgprofiler för R5 i Adobes program så kan du köpa dessa från Color Fidelity https://www.colorfidelity.com/canon.htm. Det brukar kosta 20 USD och de flesta verkar tycka att de är bra (jag tycker det). Jag kör R5 i Lightroom med dessa profiler och jag är nöjd. Om du tycker Capture One har andra fördelar så är det en annan sak.

Jag dubbelkollade idag, det visar sig Capture One har stöd för två typer av export.
Jag valde den som heter "Export Images... Originals" och under "Variants" finns där lite olika alternativ.

(kolla upp bara om ni vill exportera originals, att välja en annan mapp för den exporterade bilden, annars kanske originalbilden skrivs över)

1623496164772.png

Om ditt problem är att du saknar färgprofiler för R5 i Adobes program så kan du köpa dessa från Color Fidelity https://www.colorfidelity.com/canon.htm. Det brukar kosta 20 USD och de flesta verkar tycka att de är bra (jag tycker det). Jag kör R5 i Lightroom med dessa profiler och jag är nöjd. Om du tycker Capture One har andra fördelar så är det en annan sak.

Tack, jag kom på att Canons egen programvara DPP (Digital Photo Proffesional) har stöd för både min kamera och dess profil samt för Objektivet i fråga.
Jag behöver således inte leta längre :)
Onödigt att ha fler program än nödvändigt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto